Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jernbaner + Jernbanehistorie på Cuba?? (Generelt)

af Steff, 21/5 2014, 16:51 (3838 dage siden) @ K.B.Andreasen

Kære K.B.

Glæd dig til turen, CUBA er stadig ”næsten” fuldstændig uberørt af indflydelse udefra, undtagen det de selv mener og gavner landet; det ER kontrasternes land!!

I Havana er der lidt at se på centralstationen. Der afgår dagligt flere passagertog med nogle kinesiske diesler, der ligner US type SD loko.
[image]
Kinesisk fremstillet diesel på centralstationen.

Der er også nogle motorvogne, kender ikke fabrikat.
[image]
Motorvogn på centralstationen i Havana.

Der kører ligeledes nogle godstog med en mellemting af russisk- og ældre amerikansk ”box-car materiel. Men hvornår og hvor mange, har jeg ikke nogen anelse om.
[image]
Godsmaskine vistnok Santa Clara.

De tidligere kæmpestore sukkerrørs net er eksisterende mange steder, men det anvendes ikke med damp overhovedet. Til gengæld ”flyder det” med disse ex. US smal- og normalspors lokomotiver over hele øen,
[image]
Sukkermaskine udstillet ved officiel P-plads med orkester:-)

opstillet, bl.a. ved havnen i Havana.
[image]
Et af de flere "udstillede" tidl. sukkerrørslokomotiver på havnen i Havana, bemærk krydshoved fødevandspumpen!!

Skråt over for centralstationen er der en indhegning, hvor der findes en mængde dampere, der påregnes at skulle indgå på et museum om????????
Der ER en museumsbane med damp – sukkerrørsmaskiner – men selvom muligvis adviseret, skal du ikke regne med der køres efter planen. Det kan være mødedag eller noget andet. Altså aftaler, skal man generelt passe på. Ikke for at genere nogen, men sådan er livet og kulturen. Hvis det ikke passer nu, så gør vi det en anden dag.
Ved Trinidad – GLÆD DIG – flot by og FLOT strand (næsten en Bounty reklame) ligger der også skinner. Jeg så kun en skinnebus i bogstaveligste forstand, bus med jernbanehjul!! Men HUSK at det er tidligere russisk byggede hoteller ved stranden og de er nok ikke vedligeholdt helt siden da, så lokumsbrættet passer måske ikke helt ”fajancen”. Men det er jo en del af charmen når det er på DET plan (ha´ altid en vandflaske, rulle OO og vådservietter i tasken, hvis man er væk fra turist områderne).
Hvis du er med rejseselskab skal du benytte dig af chancen NÅR DEN ER DER, du kommer jo normalt ikke tilbage og der skal nås temmelig meget pr. dag, så du får set de kinesiske turistbusser temmelig meget indefra. Men de er nu helt OK at køre med!
Lige til sidst. CUBA lever af turister nu, tobak og sukker er ligesom lidt ”yt” nu om dage, politisk ukorrekt o.s.v. Man FORVENTER ALLE STEDER DRIKKEPENGE UAGTET HVAD REJSEBEREAUERNE SIGER!! Når du sidder og får en ”læskedrik” dukker der med sikkerhed et orkester op med ”Quan da la mere” mv. En CUK, chauffører og turistguide på turen 1 CUK pr. dag pr. deltager, damen på toiletterne 1 CUK, alle skal have en CUK (ca. en Dollar/Euro) og det bliver til en del om dagen!! Så HUSK at veksle i lufthavnen eller på første hotel. Bankerne kan være udgået på penge, har ikke åbent lige den dag. Så altså, selvom muligvis ”all inclusive” nogle steder, koster det CUK a.h.t!!

Dette til trods, GLÆD DIG og nogle år der CUBA som nu sikkert en saga blot og ligner alle de andre øver i området.
[image]
Hovedtorvet i Trinidad, gammel sukkerby, derfor rigdommen


Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Holbæk Havnebane

Holbæk Havnebane. Pris 160 kr.

Læs mere
Det Danske Stålvalseværk A/S
Det Danske Stålvalseværk A/S

Det Danske Stålvalseværk i Frederiksværk kom i drift i 1942 og har gennem tiden haft et utal af lokomotiver i drift på værkets interne spornet. Lokomotiverne blev indkøbt som skrot og anvendtes indtil de ikke kunne mere, hvorefter de blev omsmeltet i værkets store ovne.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak