Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Rigtig jernbane - og altså ikke letbane - til Billund (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 1/5 2014, 09:43 (3868 dage siden)

Jyllands-Posten har historien i dag:

http://jyllands-posten.dk/politik/ECE6683177/df-der-kommer-nok-en-jernbane-til-billund/

Altinget havde den i går:

http://www.altinget.dk/transport/artikel/df-alt-tyder-paa-en-jernbane-til-billund

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Rigtig jernbane - og altså ikke letbane - til Billund

af Kai Bayer, 1/5 2014, 14:47 (3868 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ja, så lykkedes det endelig. Jeg har gennem hele 2013 arbejdet ihærdigt i Billund byråd for at gøre det forståeligt, at vi selvfølgelig skulle have en rigtig jernbane.

Både i økonomiudvalget og i teknisk udvalg var holdningen, at Billund kommune skulle arbejde for en letbaneløsning.

Jeg var formand for Social- og Sundhedsudvalget frem til årsskiftet, og havde ikke så meget politisk med jernbanediskussionen at gøre, men til gengæld kunne jeg skrive læserbreve og igen og igen gøre opmærksom på, at vi skulle have en rigtig jernbane.

Det var også træls, at LEGO tilkendegav, at de ønskede en jernbane - uanset om det var en rigtig eller en letbane.

Heldigvis var Billund Airport ikke i tvivl. De ønskede en rigtig jernbane.

Jeg genopstillede ikke til byrådsvalget i 2013 ( jeg havde været med i 28 år !) , men jeg fortsatte med at påvirke beslutningen, og i foråret 2014 meldte både økonomiudvalg og teknisk udvalg så ud, at de nu ønskede en rigtig jernbane, hvilket også blev fremhævet på et stort borgermøde i Billund i marts 2014.

Og nu kommer banen ! Jeg er orienteret om, at Enhedslisten ville stille forslag om elektrificering af banen i forbindelse med anlæggelsen, samt forslag om dob beltspor gennem Grejsdalen. Nu må vi se, om det bliver til noget.

Men tillykke til os i Billund kommune !

Rigtig jernbane - og altså ikke letbane - til Billund

af UTJ, 1/5 2014, 15:52 (3868 dage siden) @ Kai Bayer

Og nu kommer banen ! Jeg er orienteret om, at Enhedslisten ville stille forslag om elektrificering af banen i forbindelse med anlæggelsen, samt forslag om dob beltspor gennem Grejsdalen. Nu må vi se, om det bliver til noget.

Men tillykke til os i Billund kommune !

Ja.
Det vil være lidt synd med dobbeltspor og elektrificering i Grejsdalen. Men husk at tilslutningen, uanset baneforløb, bør ske med et triangelspor, såledea at man kan køre direkte til Herning fra Billund, hvis det skulle vise sig som en god idé.....

Rigtig jernbane - og altså ikke letbane - til Billund

af LasseG, 1/5 2014, 16:54 (3868 dage siden) @ UTJ

Og nu kommer banen ! Jeg er orienteret om, at Enhedslisten ville stille forslag om elektrificering af banen i forbindelse med anlæggelsen, samt forslag om dob beltspor gennem Grejsdalen. Nu må vi se, om det bliver til noget.

Men tillykke til os i Billund kommune !


Ja.
Det vil være lidt synd med dobbeltspor og elektrificering i Grejsdalen. Men husk at tilslutningen, uanset baneforløb, bør ske med et triangelspor, såledea at man kan køre direkte til Herning fra Billund, hvis det skulle vise sig som en god idé.....

Elektrificeringen kommer vel uanfægtet af banen til Billund da der skal elektrificeres helt til Struer omkring 2024-2026 men det kan naturligvis betyde at det kommer før på dette korte stykke.

Rigtig jernbane - og altså ikke letbane - til Billund

af Fysikeren, 1/5 2014, 18:19 (3868 dage siden) @ UTJ

Det vil være lidt synd med dobbeltspor og elektrificering i Grejsdalen. Men husk at tilslutningen, uanset baneforløb, bør ske med et triangelspor, såledea at man kan køre direkte til Herning fra Billund, hvis det skulle vise sig som en god idé.....

Hvorfor triangelspor uanset hvad? Vel spild af penge, der kunne bruges bedre, hvis tog til Herning ikke er en god idé.

Rigtig jernbane til Billund med forbindelse til Århus

af Per Sorensen @, Hg, 1/5 2014, 22:08 (3868 dage siden) @ UTJ

Jeg siger også tillykke til Billund.
Jeg siger også tak til dig match og de andre ildsjæle, der har brugt år på at få det igennem.

Hvis man skal lave triangelspor, skal det ligge nord for Vejle - måske Jelling - Hedensted.

Det giver mulighed for at køre direkte Århus Billund og på længere sigt nedlægge en vis lufthavn...

Forresten så er elmaster af den rustne type vi har på Kystbanen ok.
Det ser ok ud på strækninger. Det er på stationerne det ser forfærdeligt.


Så er det vist tid til duk og afsted mod Hg.

venligst

pediHg

[image]
foto fra Information

Rigtig jernbane - og altså ikke letbane - til Billund

af Fysikeren, 1/5 2014, 17:30 (3868 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Er der nogen der ved, hvordan ønsket om to tog i timen til både Billund og Herning skal realiseres?

Jf. Timeplanen vil man have et lokaltog og et hurtigtog i timen til Herning, og med banen til Billund halvtimedrift til denne bane. Rapporterne peger på, at der er kapacitet til tre tog i timen gennem Grejsdalen.

Ikke en helt rigtig jernbane til Billund

af J.C, 1/5 2014, 17:47 (3868 dage siden) @ Fysikeren

Det bliver ikke en helt rigtig jernbane til Billund. Den vil blive konstrueret så der IKKE kan køre godstog på den, hvilket jeg synes er totalt tåbeligt.

Vh.

J.C

Ikke en helt rigtig jernbane til Billund

af KimC, 2/5 2014, 06:51 (3867 dage siden) @ J.C

Det bliver ikke en helt rigtig jernbane til Billund. Den vil blive konstrueret så der IKKE kan køre godstog på den, hvilket jeg synes er totalt tåbeligt.

Vh.

J.C

Til den tid hvor en bane til Billund kan være klar til brug, vil det sidste ikke-transit godstog alligevel være kørt.

Ikke en helt rigtig jernbane til Billund

af Gæsten, 2/5 2014, 07:57 (3867 dage siden) @ J.C

Det bliver ikke en helt rigtig jernbane til Billund. Den vil blive konstrueret så der IKKE kan køre godstog på den, hvilket jeg synes er totalt tåbeligt.

Hvordan konstruerer man en jernbane, "så der ikke kan køre godstog på den"?

Ikke en helt rigtig jernbane til Billund

af Frank Poulsen, 2/5 2014, 08:26 (3867 dage siden) @ Gæsten

Det handler vel om akseltryk, og det kommer vel helt an på hvilken slags gods så, og ikke difinitivt alt gods. Altså i ren teori, hvis det var paller med vat, så kunne de nok være lettere end et overfyldt passagertog, eksempelvis dobbeltdækkere og en ME ;)

Dog uden at skulle sige det. Men rent teoretisk lyder det i hvert fald lettere i mine ører :)

Avatar

Ikke en helt rigtig jernbane til Billund

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/5 2014, 08:38 (3867 dage siden) @ J.C

Den vil blive konstrueret så der IKKE kan køre godstog på den

Oplysningen stammer vel fra Trafikstyrelsens rapport? Jeg har ikke set oplysningen konkretiseret.

I rapporten anføres:

[image]

Spørgsmålet er, med udgangspunkt i de anvendte formuleringen, om al godstransport er udelukket? Jeg gætter på, at begrænsningerne tager udgangspunkt i akseltryk, metervægt, stigningsbogstaver og faldtal, men (forhåbentligt) ikke i fritrumsprofil?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Ikke en helt rigtig jernbane til Billund

af Gæsten, 2/5 2014, 09:11 (3867 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Aha, så er der jo ikke tale om, at der ikke kan køre "godstog". Så er der tale om, at materiel med bestemte karakteristika ikke vil kunne køre på banen..., uanset om det er til gods eller passagerer.

Det findes jo så mange steder...

Ikke en helt rigtig jernbane til Billund

af Bent Jensen, 2/5 2014, 12:04 (3867 dage siden) @ J.C

Jeg tror desværre ikke den industri der er i Billund området vil retfærdggøre at der kommer godstog dertil.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

Avatar

Ikke en helt rigtig jernbane til Billund

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 2/5 2014, 13:39 (3867 dage siden) @ Bent Jensen

Jeg tror desværre ikke den industri der er i Billund området vil retfærdggøre at der kommer godstog dertil.

Var der ikke noget med at Lego har en stor fabrik i Ungarn hvor de laver de almindelige klodser som pakkes i Billund? Eller hvordan var det nu?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Ikke en helt rigtig jernbane til Billund

af Svend, 2/5 2014, 19:38 (3867 dage siden) @ Michael Deichmann

Jeg tror desværre ikke den industri der er i Billund området vil retfærdggøre at der kommer godstog dertil.

Var der ikke noget med at Lego har en stor fabrik i Ungarn hvor de laver de almindelige klodser som pakkes i Billund? Eller hvordan var det nu?

Ellers ligger der jo en fin kombiterminal tæt på: I Taulov. Containerne eller sættevognene skal alligevel helt ind på fabrikken (pr lastbil), så mon ikke den løsning er "god nok", hvis man vælger at lade sit gods transportere med jernbane?

--
Svend

Ikke en helt rigtig jernbane til Billund

af Winther, Karlskov, 3/5 2014, 23:02 (3865 dage siden) @ Michael Deichmann

Hej
Ikke mere.
Kuli`erne er billigere der nede
Mvh.
Bent

Rigtig jernbane - og altså ikke letbane - til Billund

af LasseG, 1/5 2014, 19:37 (3868 dage siden) @ Fysikeren

Er der nogen der ved, hvordan ønsket om to tog i timen til både Billund og Herning skal realiseres?

Jf. Timeplanen vil man have et lokaltog og et hurtigtog i timen til Herning, og med banen til Billund halvtimedrift til denne bane. Rapporterne peger på, at der er kapacitet til tre tog i timen gennem Grejsdalen.

Ja man kunne jo være fræk og sige at man burde kigge nærmere på timemodelløsningen med en ny strækning Kolding - Bilund - Herning, som desværre kun kort er berørt i forundersøgelsen.

Nå men det er jo så en lidt anden beløbsramme der så skal bruges...

Rigtig jernbane - og altså ikke letbane - til Billund

af Svend, 2/5 2014, 10:47 (3867 dage siden) @ Fysikeren

Rapporterne peger på, at der er kapacitet til tre tog i timen gennem Grejsdalen.

Hvilke rapporter er det du henviser til? Mig bekendt er der ikke fortaget beregninger/køretidsanalyser på kørsel med flere tog gennem Grejsdalen (Vejle-Jelling), men man kan jo altid blive klogere .......

--
Svend

Rigtig jernbane - og altså ikke letbane - til Billund

af Fysikeren, 2/5 2014, 11:11 (3867 dage siden) @ Svend

Rapporterne peger på, at der er kapacitet til tre tog i timen gennem Grejsdalen.


Hvilke rapporter er det du henviser til? Mig bekendt er der ikke fortaget beregninger/køretidsanalyser på kørsel med flere tog gennem Grejsdalen (Vejle-Jelling), men man kan jo altid blive klogere .......

http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/04%20Kollektiv%20trafik/05%20Trafikale...

Rigtig jernbane - og altså ikke letbane - til Billund

af Svend, 2/5 2014, 11:20 (3867 dage siden) @ Fysikeren
redigeret af Svend, 2/5 2014, 11:53

Tak, der blev jeg klogere ;-) :-)
Men Trafikstyrelsen vil både blæse og have mel i munden, da de (vist) også ønsker at køre to tog i timen til Herning (ud over de to tog i timen til Billund). Lad os se hvad det ender med; det bliver nok noget helt andet (rent køreplansmæssigt) end skitseret i forundersøgelsen .......

--
Svend

Avatar

Jelling-Billund - hvor er den politiske aftaletekst?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/5 2014, 12:35 (3867 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Så er forliget indgået:

http://www.jv.dk/artikel/1732527:Billund--Saa-er-det-afgjort--Jernbanen-kommer-til-Bill...

Er der nogen, der kan finde den politiske aftaletekst? Jeg har ledt lidt "de oplagte steder", men kan ikke finde selve aftalen. Jeg kan kun finde diverse presseomtale.

Måske er der slet ingen regulær aftaletekst men blot en henvisning til den politiske aftaletekst vedrørende Togfonden DK? Men det virker lidt "luftigt", når man ved, hvor detaljeret politiske aftaletekster ellers er/kan være.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Forligskreds vælger jernbaneløsning til Billund

af Niels Munch, 13/5 2014, 17:36 (3856 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Transportministeriets pressemeddelelse af d.d.:

"Forligskreds vælger jernbaneløsning til Billund
13. maj 2014

Forligskredsen bag Togfonden (Regeringen, DF, SF og EL) er blevet enige om, at den ny baneforbindelse til Billund skal være en jernbane fra Jelling til Billund."

Læs videre her: http://www.trm.dk/da/nyheder/2014/forligskreds+vaelger+jernbaneloesning+til+billund/ .

M.v.h.
Niels

Avatar

Forligskreds vælger jernbaneløsning til Billund

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/5 2014, 19:34 (3856 dage siden) @ Niels Munch

Transportministeriets pressemeddelelse af d.d.:

"Forligskreds vælger jernbaneløsning til Billund
13. maj 2014

Forligskredsen bag Togfonden (Regeringen, DF, SF og EL) er blevet enige om, at den ny baneforbindelse til Billund skal være en jernbane fra Jelling til Billund."

Læs videre her: http://www.trm.dk/da/nyheder/2014/forligskreds+vaelger+jernbaneloesning+til+billund/ .

Vi kan notere os, at jernbanen Jelling-Billund ikke bliver elektrificeret. I hvert fald ikke "i denne omgang". Så vidt jeg kan se, er der i de forudgående politiske aftaler heller ikke afsat penge til elektrificering af strækningen Lindholm-Aalborg Lufthavn. I hvert fald ikke "i denne omgang".

Det virker for begge baneprojekters vedkommende jo noget uhensigtsmæssigt. Mon ikke der snart kommer en politisk "tillægsaftale"?

Eller er det bare mig, der ikke kan finde oplysningerne?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Forligskreds vælger jernbaneløsning til Billund

af Fysikeren, 13/5 2014, 19:51 (3856 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Transportministeriets pressemeddelelse af d.d.:

"Forligskreds vælger jernbaneløsning til Billund
13. maj 2014

Forligskredsen bag Togfonden (Regeringen, DF, SF og EL) er blevet enige om, at den ny baneforbindelse til Billund skal være en jernbane fra Jelling til Billund."

Læs videre her: http://www.trm.dk/da/nyheder/2014/forligskreds+vaelger+jernbaneloesning+til+billund/ .


Vi kan notere os, at jernbanen Jelling-Billund ikke bliver elektrificeret. I hvert fald ikke "i denne omgang". Så vidt jeg kan se, er der i de forudgående politiske aftaler heller ikke afsat penge til elektrificering af strækningen Lindholm-Aalborg Lufthavn. I hvert fald ikke "i denne omgang".

Det virker for begge baneprojekters vedkommende jo noget uhensigtsmæssigt. Mon ikke der snart kommer en politisk "tillægsaftale"?

Eller er det bare mig, der ikke kan finde oplysningerne?

Har ledt efter informationer om det. I begge tilfælde er begrundelsen for fravalg af el, at den tilstødende infrastruktur ikke har el (det jo sådan set fornuftigt nok).

Det er dog generelt den ulempe ved undersøgelserne, at de ikke ser på andre parallelle undersøgelser, der kan påvirke tingene. I den her bane også problemet med, at man pga. Timeplanen og Billundbanen i kombination mangler kapacitet fra Vejle til Jelling.

Et andet eksempel er, at en forlængelse fra Billund over Grindsted til Varde blev forkastet, fordi det kræver dobbeltspor fra Varde til Esbjerg. Ikke et ord om snakken om nærbaneforslag her, der uanset hvad kan gøre det aktuelt.

Tror du har ret i, at der kommer en tillægsaftale ;-)

Avatar

Elektrificering Jelling-Billund og Lindholm-Aalborg Lufthavn

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/5 2014, 20:54 (3856 dage siden) @ Fysikeren

I begge tilfælde er begrundelsen for fravalg af el, at den tilstødende infrastruktur ikke har el

Men det får den jo netop (Aalborg-Lindholm-Frederikshavn i 2023-2025 og Vejle-Jelling-Struer i 2024-2026).

Det ligger jo lige til højrebenet at elektrificere Lindholm-Aalborg Lufthavn, idet Intercity og/eller Lyntogene med overvejende sandsynligvis vil komme til at udgå fra Aalborg Lufthavn).

Lidt mere usikkert med strækningen Jelling-Billund. For så er vi jo tilbage ved diskussionen om, hvor togene fra Billund til Jelling skal køre hen. De kommer jo nok til at køre længere end til Jelling - mest sandsynligt til Vejle. Skal vi virkelig til at se MR/MRD eller IC2 køre Billund-Jelling-Vejle og ikke længere? (Jo længere de kører, jo længere vil der jo køre diesel under elledninger).

Nå, mon ikke både kørslerne på Aalborg Lufthavn-Lindholm og Billund-Jelling bliver en del af de politiske forhandlinger om DSBs næste kontrakt? Medmindre DSBs næste kontrakt kommer til at udløbe inden 2023?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Elektrificering Jelling-Billund og Lindholm-Aalborg Lufthavn

af Fysikeren, 13/5 2014, 20:58 (3856 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I begge tilfælde er begrundelsen for fravalg af el, at den tilstødende infrastruktur ikke har el


Men det får den jo netop (Aalborg-Lindholm-Frederikshavn i 2023-2025 og Vejle-Jelling-Struer i 2024-2026).

Derfor min pointe med, at de enkelte undersøgelser ikke ser ud over egen næsetip!

Det ligger jo lige til højrebenet at elektrificere Lindholm-Aalborg Lufthavn, idet Intercity og/eller Lyntogene med overvejende sandsynligvis vil komme til at udgå fra Aalborg Lufthavn).

Lidt mere usikkert med strækningen Jelling-Billund. For så er vi jo tilbage ved diskussionen om, hvor togene fra Billund til Jelling skal køre hen. De kommer jo nok til at køre længere end til Jelling - mest sandsynligt til Vejle. Skal vi virkelig til at se MR/MRD eller IC2 køre Billund-Jelling-Vejle og ikke længere? (Jo længere de kører, jo længere vil der jo køre diesel under elledninger).

Nå, mon ikke både kørslerne på Aalborg Lufthavn-Lindholm og Billund-Jelling bliver en del af de politiske forhandlinger om DSBs næste kontrakt? Medmindre DSBs næste kontrakt kommer til at udløbe inden 2023?

Aalborg Lufthavn ligger lige til højrebenet for DSB og Nordjyske Jernbaner, alt efter hvem, der kører hvilke tog. Det er jo bare dem, der ender ved Lindholm, der skal forlænges.

Billund Lufthavn kunne være måske være en passende pakke at sende i udbud. Måske med forpligtigelse til at køre Billund-Vejle med mulighed for videre til Odense og Aarhus. Dermed vil en sådan operatør nok også anskaffe nyt materiel (el eller diesel skal være usagt her).

Elektrificering Jelling-Billund og Lindholm-Aalborg Lufthavn

af ThomasTT, 13/5 2014, 21:28 (3856 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der er 12 år til den planlagte elektrificering. Det er temmelig lang tid. For 12 år siden, havde man vist ikke engang taget det gamle spor op ud til Aalborg lufthavn.

De her strækninger bliver givetvist elektrificeret. Det er småpenge ift rod i driften. Jeg gætter endda på, at man kommer til at vedtage flere strækninger fra Billund, inden man overhovedet er færdig til jelling. De nuværende driftsplaner er noget rod og på sigt er der alligevel planer i den retning.

EL vil have dobbeltspor gennem grejslev. Det virker unødvendigt. Transportministeriet har langsigtede planer om en kolding-Billund bane som led i Odense-Herning. Det virker langt bedre. Enkeltsporet burde være nok. En fremrykning vil næppe være dyrere end en tvivlsom drift.

Elektrificering Jelling-Billund og Lindholm-Aalborg Lufthavn

af F.Elkjær, 14/5 2014, 12:51 (3855 dage siden) @ ThomasTT

Står der noget om disse "langsigtede" planer om jernbane Kolding-Billund nogen steder?
F.Elkjær

Elektrificering Jelling-Billund og Lindholm-Aalborg Lufthavn

af Fysikeren, 14/5 2014, 13:07 (3855 dage siden) @ F.Elkjær

Står der noget om disse "langsigtede" planer om jernbane Kolding-Billund nogen steder?

I rapporterne omkring Timeplanen er de skitseret. Dog på en måde, hvor jeg ikke vil påstå, at Transportministeriet har langsigtede planer om disse baner. Netop denne bane vil i givet fald nok være overflødig når eller hvis der anlægges en Kattegatforbindelse.

En kortskitse kan findes i denne rapport: http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/04%20Kollektiv%20trafik/05%20Trafikale...

Avatar

Elektrificering Lindholm-Aalborg Lufthavn og Jelling-Billund

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/6 2015, 09:10 (3459 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Transportministeriets pressemeddelelse af d.d.:

"Forligskreds vælger jernbaneløsning til Billund
13. maj 2014

Forligskredsen bag Togfonden (Regeringen, DF, SF og EL) er blevet enige om, at den ny baneforbindelse til Billund skal være en jernbane fra Jelling til Billund."

Læs videre her: http://www.trm.dk/da/nyheder/2014/forligskreds+vaelger+jernbaneloesning+til+billund/ .


Vi kan notere os, at jernbanen Jelling-Billund ikke bliver elektrificeret. I hvert fald ikke "i denne omgang". Så vidt jeg kan se, er der i de forudgående politiske aftaler heller ikke afsat penge til elektrificering af strækningen Lindholm-Aalborg Lufthavn. I hvert fald ikke "i denne omgang".

Det virker for begge baneprojekters vedkommende jo noget uhensigtsmæssigt. Mon ikke der snart kommer en politisk "tillægsaftale"?

Eller er det bare mig, der ikke kan finde oplysningerne?


Det fremgår af baneavisen 4. juni 2015, 16. årgang nr. 10, side 1, at elektrificering af strækningen Lindholm-Aalborg Lufthavn er en del af kontrakten mellem Banedanmark og Aarsleff-Siemens. Jelling-Billund indgår kun i kontrakten som en option.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Jernbanehumør
Jernbanehumør

´Og så var der den om …´. Morten Flindt Larsen har samlet en lang række historier og vittigheder fra jernbanernes univers ved at gennemgå tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v.. Tilføj selv dine egne bedste jernbanevittigheder.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak