Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Rejsekort - Aarhus Nærbane - Mosskov - Odderbanen (Trafikpolitik)

af Morten Flindt Larsen, 29/4 2014, 12:02 (3870 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas,

Det er ikke dyrt at etablere et trinbræt, når blot tilstrækkeligt mange mennesker bruger det. Vi har masser af velbenyttede trinbrætter i dette her land (f.eks. på den københavnske S-bane); ja hovedparten af standsningsstederne på de danske jernbaner er i dag trinbrætter, selv endestationerne. Så overordnet set er det ikke så dyrt at anlægge og drive standsningssteder. Mange af dem koster stort set det samme i anlæg.

Dét, der er dyrt, er derimod at etablere standsningssteder, hvor formålet med dem er, at de primært skal bruges af nogle få passagerer, der får deres rejser betalt af det offentlige (børnehaver og skoler), eller hvor togene kun skal holde nogle få gange på bestemte ugedage, måske endda kun i sommermånederne som Mosskov i gamle dage. Sådanne steder er meget bedre tjent med busbetjening, især når det som her er en erklæret hensigt, at standsningsstedet ikke skal kunne benyttes af betalende rejsende, der rejser på Rejsekort (hvilket snart størstedelen af danskerne gør). Nuvel, så kommer folk ikke med deres elskede futtog i skoven, men mon ikke DSB overlever dette? Der har jo trods alt aldrig været transporteret så mange millioner rejsende med DSB's tog , som der bliver nutildags. Nogle får tusinde fra eller til gør ingen nævneværdig forskel.

Noget der er meget dyrt, er lønudgifterne til togpersonale i togene og bemandet billetsalg på stationerne, mens rejsekortstandere har tjent sig selv ind i sparede lønudgifter i løbet af ganske få år - når blot det altså indtænkes, at der skal være et minimum af rejsende til at bruge dem. Det er også dyrt, hvis folk ikke kan købe deres billet i en billetautomat (bemandet billetsalg er endnu dyrere), om ikke andet så for de rejsende selv, når de bliver fanget i togenes stikprøvevise billetkontrol.

Naturligvis skal perroner overholde sikkerhedskravene, men fuldstændig at negligere, at et standsningssted også skal give indtægter fra et vist minimum af betalende daglige rejsende, det er ikke blot MEGET dyrt (det har vi set f.eks. med Kildedal trinbræt på Frederikssundbanen, der formentlig må nedlægges), det er også respektløst overfor de skatteborgere, der skal "betale gildet". Så derfor tror jeg ikke på, at der kommer til at standse tog i Mosskov fra 2016.

Vh
Morten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak