Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kystbanen - Tak til EVP (6 fotos)

af Niels Munch, 26/1 2011, 12:49 (5115 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Kære Erik,

Også her for "åbent tæppe" skal du modtage min ros for dit gode Kystbane-initiativ!

Dette - samt også tidligere indslag i forum om Helsingør - har inspireret mig til at scanne lidt mere.

En af mine togrejser til Hg foregik i Bns (med førerrumstilladelse naturligvis) i slud & sne:

[image]
Ankomst Hg - set fra Bns 529 - den 8. januar 1984 (nm).

Havde det været en tidsrejse ;-) , kunne der have set sådan ud på perronen:

[image]
Postkort (stemplet 09.03.1917 - arkiv nm).

Fra gadesiden - fotograferet i f.m. en skoleskovtur i 3. mellem til Helsingør og Julebæk:

[image]
Helsingør St. i maj 1960 (nm).

(Ovenstående er et negativscan og nok i bedre kvalitet end det, jeg mailede dig i går, Erik. Bemærk også det korrigerede optagelsestidspunkt. Desværre er det ene spir ikke med.)

Endelig et par billeder fra det særlige gadeliv, der udspillede sig i f.m. en DJK-udflugt på HHGB:

[image]
HHGB (M) 1 foran særtog i Helsingør, 08.11.1964 (nm).

[image]
HHGB M 2 som skydemaskine på samme særtog, Hg 08.11.1964 (nm).

Bemærk Helsingør-Bussen t.h., en Volvo med karosseri fra Carlsen, Humlebæk. Bybusdriften blev da forestået af HHGB.

"Strandvejsbussen", drevet af privatbanehaderen Holger Salomon, havde stoppested lige uden for stationsbygningen, og blev bl.a. betjent af denne "luksus-rutebil", en Scania-Vabis med karosseri fra J. Ørum Petersen, Herning:

[image]
Strandvejsbussen (Linie 188 Klampenborg-Helsingør), Hg oktober 1967 (nm).

Jeg beklager billedkvaliteten; bussen var hvid og gul med brunt "mavebælte". Udformningen af forruden var vel hollandsk inspireret og i DK et særkende for (nogle af) Holger Salomons vogne. Chaufførerne bar chokoladebrune uniformer med kasket udformet som ægte fransk "kepi". Nogle af billetmaskinerne stemplede stadigvæk "Langelandsbanen" .....

Du bruger bare, hvad du vil, Erik!

Bedste hilsener
Niels

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Hectorrail

Danske privatbaner

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak