Politisk forlig: 419,9 mio. kr. til køb af el-lokomotiver (Trafikpolitik)
Ud over 780,1 mio. kr. til køb af de 67 dobbeltdækkervogne, er der afsat midler til køb af el-lokomotiver:
http://www.trm.dk/da/publikationer/2014/aftale+om+indkoeb+af+dobbeltdaekkere/
Så nu er 2012-forligstekstens 15 nye el-togsæt altså blevet til 67 brugte dobbeltdækkervogne + et (ukendt) antal (nye?) el-lokomotiver?
Øhh - ikke et ord om hvordan man vil få frigjort et antal el-togsæt (IR4) til driften mellem København og Esbjerg om mindre end 2 år ??
Planen var oprindeligt, at man ved indkøb af et antal Øresundstog, ville man kunne frigøre IR4 togsæt til denne opgave, men nu 'nøjes' man med at fastholde et antal dobbeltdækkervogne, de kan så overtage IR4 togens betjening på Sjælland, men hvor mange ekstra pladser giver det her og nu ??