Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Rapport giver overblik over fremtidens investeringsmuligher (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/3 2014, 21:12 (3903 dage siden)

Sakset fra Transportministeriet: (Link til rapporten (80 sider+faktaark))(Jeg har i skrivende stund ikke selv skimmet rapporten, så andre må referere, om der står noget interessant).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

"Transportministeriet offentliggør den 27. marts en samlet afrapportering af de strategiske analyser, som giver et overblik over de langsigtede trafikale behov og udbygningsmuligheder for vej- og baneinfrastrukturen.

De strategiske analyser blev sat i gang med aftalen om En grøn transportpolitik i 2009. Analyserne handler om en række projekter og strategier for de overordnede korridorer i Danmark, som kan komme i spil på lang sigt, fx en Baneplan for Østjylland, en Østlig Ringvej/havnetunnel i København, en Kattegatforbindelse, en ny ’Hærvejsmotorvej’ og kapacitetsudbygninger på E45.

Den samlede afrapportering markerer afslutningen på de sidste fem års analysearbejde. Resultaterne af arbejdet er løbende blevet offentliggjort og præsenteret. Med det samlede overblik på plads, skal partierne bag aftalen om En grøn transportpolitik (regeringen, V, DF, SF, LA og K) nu i gang med at drøfte analysernes resultater og perspektiver.

- Jeg har inviteret den grønne forligskreds til møde om analyserne og ser frem til, at vi i den kommende tid kan drøfte resultaterne. Rapporten giver et godt grundlag for, at vi kan få en kvalificeret debat om de udfordringer og løsningsmuligheder, der tegner sig for Danmarks infrastruktur i fremtiden, siger transportminister Magnus Heunicke

Regeringen har sammen med forskellige forligskredse i Folketinget allerede besluttet at realisere flere af de projekter, der indgår i analyserne. Det drejer sig bl.a. om Timemodellen på jernbanestrækningen Odense-Aarhus-Aalborg, udbygninger af Ny Ellebjerg station, udbygninger af det jyske motorvejsnet ved bl.a. Vejle og Brande, en ny motorvej til Holstebro, en letbane i Ring 3 og en metroafgrening til Nordhavn.

- Det er positivt, at vi undervejs i analyserne har fået delresultater på bordet. De har hjulpet til, at de beslutninger, vi har truffet for infrastrukturen i de seneste år – ikke mindst med aftalen om Togfonden DK – også hænger sammen med de udfordringer, vi står over for på længere sigt, siger transportminister Magnus Heunicke."

Avatar

Rapport giver overblik over fremtidens investeringsmuligher

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/3 2014, 10:01 (3902 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg har nu foretaget en selektiv gennemlæsning af rapporten. Generelt kan siges, at der ikke er noget nyt under solen og at rapporten er en opdatering af kendt viden, herunder indskrivning af de beslutninger, der blev truffet i januar 2014 i forbindelse med forliget om Togfonden DK.

For egen regning hæfter jeg mig ved følgende :

1) at "grundlaget for en Kattegatforbindelse ikke i væsentligt omfang påvirkes af Timemodellen" (rapportens side 37/pdf side 39).

2) I 2050, dvs om ca 35 år, vil der opstå begyndende kapacitetsproblemer på Storebæltsforbindelsen. Sådanne problemer løses ikke ved en parallel Lillebæltsforbindelse eller en forbindelse Odense-Bogense-Juelsminde-Horsens. Hvilket så alt andet lige taler for en Kattegatforbindelse (min bem.) Og når man tænker på, hvor lang tid det vil tage at undersøge, beslutte og bygge den, varer det nok ikke så mange år, inden man skal til at starte diskussionerne for alvor.

3) Alle venter fortsat på, at Landstrafikmodellen færdigggøres i 2014, således at der kan udarbejdes konkrete prognoser for trafikspring, trafikudvikling m.v.

4) Rapporten indeholder et forslag til køreplansmodel for Superlyntog m.v. Så vidt jeg kan se, er modellen uændret i forhold til tidligere skitserede modeller. Jeg noterer mig, at Skalborg, Svenstrup, Støvring, Skørping og Arden mister sine direkte forbindelser til stationer på strækningen Randers-København. Alt efter hvordan man læser modellen, ser det ud til, at også Hobro mister de direkte forbindelser til stationer på strækningen Skanderborg-København. Det ser ud til, at Aalborg nærbane forlænges fra Skørping til Hobro; men det harmonerer ikke med det netop fremsatte lovforslag. Superlyntogene får ikke standsning i Ringsted.

5) Der er ingen konkrete beregninger af anlægsomkostninger for etablering af Kattegatforbindelsen. Eneste oplyste pris er 132 mia. kr og oplysningen stammer fra en nu 6 år gammel "screening" foretaget af Niras, der samtidig fastslår, at selv ved en brugerbetaling på 480 kr. for personbiler og 1.770 for lastbiler, vil der stadig skulle smides 43 mia. skatteyderkroner i projektet.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak