Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

københavnslufthavn (OT: Hub) (Trafikpolitik)

af OLL, Ballerup, 2/2 2014, 01:55 (3956 dage siden) @ BlackThorneDK

Signalet er at de håber på højhastighedstog fra Hamborg og Oslo skal føde passagerer til CPH - hvad Oslo, Gøteborg og Hamborg Lufthavne mener om det skal jeg lade være usagt.... men signalet til DSB (og andre operatører) og BaneDK er jo klart nok, så det er vel et oplæg til dialog?


Hamburgs lufthavn burde nok blande sig helt udenom. Udover det ikke er en hovedlufthavn, minder CPHs tanker meget om Deutsche Bahns og nogle europæiske landes tanker og samspil mellem tog og rutefly i bl.a. Frankfurt og Düsseldorf. Göteborgs to lufthavne er heller ikke hovedlufthavne, så vidt jeg ved.


I en søgning på 'Hovedlufthavn' fandt jeg kun eksempler fra udlandet, så som Taiwan, Nairobi og Warszawa.
Hvem definerer, hvad der er en 'Hovedlufthavn'?

I artiklen Airline Hub på wikipedia, er i hvert fald Gøteborg - Landvetter lufthavn nævnt ud for SAS, men der er ikke rigtigt nogle kilder på, hvad der er 'Hubs'.

Hvis lufthavnen er indrettet, så det er nemt og bekvemt at komme til flyet, så burde flyselskaberne oprette ruterne, så det er mest profitabelt for dem. (Det vil sige hvor de kan få flest passagerer).

Et hub defineres ud fra om et selskab har sit knudepunkt der, og hvis vi tager SAS som eksempel, så har selskabet 3 hubs: OSL, CPH og ARN, hvor de samler alle deres indenrigs- og fastlandsruter hvor du så kan skifte til de internationale ruter. JetTime og DAT samarbejder med SAS om at skabe forbindelser mellem indenrigsruter fra små lufthavne og så samles de alle et sted, hvor på SAS overtager passagerenes rejse.

Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924
Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924

Her er tekst og billeder fra jubilæumsskriftet "Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924", der fortæller om banens forhistorie, anlæggelse og første 25 år. Skriftets annoncer er udeladt men findes i PDF-versionen i Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak