Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

københavnslufthavn (Trafikpolitik)

af Fysikeren, 31/1 2014, 17:42 (3958 dage siden) @ BlackThorneDK

Der er jo ingen faste definitioner på, hvad hubs, focus city eller hovedlufthavne er. Men kigger man på ruteudbuddet og transfertrafikken, så er der ingen tvivl om, at København slår Oslo, Stockholm, Göteborg og Hamburg.

Københavns Lufthavn er naturligvis interesseret i at tiltrække flyruter og passagerer, og søger åbenbart derfor, at gøre det nemmere at tage toget til lufthavnen, hvilket vel egentlig er fornuftigt nok. Netop Göteborg og Hamburg er det ikke urealistisk på sigt at kunne nå på tre timer med tog fra lufthavnen. SAS' interkontinentale fly har en tendens til at komme lidt i myldretider (hint: tidszoner), så måske man kunne koordinere disse med hurtigtog til Hamburg? Det kunne jo være den slags tanker de går med.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Kulturbaner
Kulturbaner

Jernbaner blev i forrige århundredes begyndelse anvendt som egnsudviklingsstøtte til udkantsdanmark. Lars Christensen fortæller i denne artikel om begrebet kulturbaner med eksempler fra bl.a. Grindsted og Alhedebanen på den jyske alhede.

Læs mere

Jernbanebøger

Holbæk Havnebane

Holbæk Havnebane. Pris 160 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak