R-maskiner prøvekørt hvordan? (Generelt)
Kære Sebastian
Herunder lidt om prøvekørsler med DSB litra R I og R II.
DSB litra R I.
Efterhånden, som de to første lokomotiver blev færdiggjort, blev de prøvekørt på ”Berliner Ringbahn”. Derefter blev lokomotiverne kørt til Danmark som fragtgods og i følge kontrakten, ”frit leveret på egne Hjul til Aarhus Statsbanestation”.
Ved hver leverance til Danmark medfulgte en montør fra Borsig, der havde til opgave dels at følge lokomotivet under rejsen, dels at klargøre dette til overtagelsen af DSB. Borsig bad så til gengæld DSB om at føre kontrol med montørens forbrugte timeantal på hans ”timeseddel”!
Selv efter at de var indsat i drift, gennemførte DSB i samarbejde med Borsig dog flere prøveture med lokomotiverne med forskellig belastning. Den sidste og - som skrevet til Borsig - ”endgültige Probefahrt mit dem Schnellzuglokomotiven Litra R”, fandt sted den 11. oktober 1913.
DSB litra RII.
Den 8. juni 1921 meddelte Borsig DSB pr. telegram, at den første kedelprøve på den kommende nr. 954 var foretaget og allerede den 30. juli havde alle Borsig-maskinerne fået foretaget denne med tilfredsstillende resultat. Det første nye lokomotiv blev prøvekørt på ”Berliner Ringbahn”, men denne gang bl.a. også under overværelse af maskindirektør A. Floor med følge. Efter prøvekørsler og godkendelse i Tyskland blev lokomotivet sendt til Danmark den 20. august, og efter komplettering ved CvA blev det idriftsat ved DSB den 27. august 1921 ved Mdt Ar. I forbindelse med overlevering, klargøring og idriftsættelse, skete dette i overværelse af lokomotivernes konstruktør August Meister fra Borsig, der besøgte Centralværkstedet den 25. August 1921. Ret hurtigt herefter blev de sidste fire nye Borsig R-lokomotiver leveret og også tildelt Mdt Ar.
Nr. 955 blev foruden de normale prøvekørsler også sendt til det nyoprettede ”Lokomotiv-Versuchs-amtes Grunewald” udenfor Berlin. Her blev lokomotivet først gennemprøvet i stationære prøvebænke. Senere blev den undersøgt under kørsel ved hjælp af bremselokomotiver og -vogne og resultaterne aflæst i den tilkoblede målevogn. Resultaterne var absolut tilfredsstillende, men overhederarealet anbefaledes at skulle forøges, da lokomotivet havde et noget større dampforbrug end forventet.
Hvis spørgsmål, skriv!
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
--
Steffen Dresler