Mere gods på banen. (Trafikpolitik)
BDK er, overfor folketingets trafikudvalg, kommet med et bud på hvordan man får mere gods flyttet over på jernbanen.
http://www.ft.dk/samling/20121/almdel/TRU/spm/136/svar/928955/1194280/index.htm
Vh.
J.C
af J.C, 20/11 2013, 10:05 (4031 dage siden)
BDK er, overfor folketingets trafikudvalg, kommet med et bud på hvordan man får mere gods flyttet over på jernbanen.
http://www.ft.dk/samling/20121/almdel/TRU/spm/136/svar/928955/1194280/index.htm
Vh.
J.C
af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 20/11 2013, 11:06 (4031 dage siden) @ J.C
BDK er, overfor folketingets trafikudvalg, kommet med et bud på hvordan man får mere gods flyttet over på jernbanen.
http://www.ft.dk/samling/20121/almdel/TRU/spm/136/svar/928955/1194280/index.htm
Vh.
J.C
Strækningerne Fredericia-Frederikshavn og Hjørring-Hirtshals har nu igennem en årrække været regnet blandt TEN-T strækningerne (afsnit 4.4), med potentiale for aflastning af flaskehalsen henover Fyn/Sjælland - men det har vi endnu ikke mærket noget til heroppe.
Som nævnt før er lastbilvognmændene dog ikke dummere, end at de forlængst har luret fidusen og bruger genvejen via Vendsyssel til Norge og Nordsverige, for at spare kilometre og brændstof - og samtidig kan deres chauffører overholde køre-hviletidsreglerne ved at holde pause ombord på færgerne.
Potentialet for jernbanetransport er også til stede - men det bliver fortsat syltet til fordel for prestigeprojekter på Sjælland - som derfor får jernbaneinfrastrukturen, mens Jylland får de osende lastbiler.
Det er alligevel tankevækkende at se omfanget (eller manglen på samme) af jernbanetransport i Danmark (afsnit 6.1, 6.1.1). Med så forsvindende lille andel, så burde der være et potentiale, også for indenlands godstransport - men det bliver nok ikke til noget, før der lovgives om det indenfor EU. Indtil videre har det ikke skortet på skåltaler og gode hensigter i EU, eller endda forslag om at transporter over 300 km skal foregå pr. jernbane eller skib - men det bliver nok ikke til noget, før olien engang er ved at slippe op. Indtil da foretrækker vi ligesom u-landene den absolut mest energikrævende og forurenende transportform, der findes (dvs. pr. gummihjul) - især her i Danmark.
Så mon ikke at denne fine publikation er endnu en skåltale, som de ansvarlige (?) i vores samfund blot trækker på skuldrene ad og nøjes med at tage ad notam ?.
--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
af BoergeOf61, Randers C, 20/11 2013, 11:09 (4031 dage siden) @ Carsten B. Thomsen
Potentialet for jernbanetransport er også til stede - men det bliver fortsat syltet til fordel for prestigeprojekter på Sjælland - som derfor får jernbaneinfrastrukturen, mens Jylland får de osende lastbiler.
Jylland får også prestigeprojekter i form af motorveje.
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 21/11 2013, 05:56 (4030 dage siden) @ BoergeOf61
Potentialet for jernbanetransport er også til stede - men det bliver fortsat syltet til fordel for prestigeprojekter på Sjælland - som derfor får jernbaneinfrastrukturen, mens Jylland får de osende lastbiler.
Jylland får også prestigeprojekter i form af motorveje.
Ja, og de beder selv om dem.
--
Venligst
Michael Deichmann
af Per v , 21/11 2013, 07:59 (4030 dage siden) @ Michael Deichmann
Jeg ser at Europa kortet med hovedbane r for gods, har glemt den vigtigeste, forbindelsen til Istanbul, og videre under Bosporus, (nylig indviede tunnel) til hele Asien
L
af Tolpen, 21/11 2013, 09:59 (4030 dage siden) @ Per v
Jeg ser at Europa kortet med hovedbane r for gods, har glemt den vigtigeste, forbindelsen til Istanbul, og videre under Bosporus, (nylig indviede tunnel) til hele Asien
L
Om dén linie er vigtigere end andre, kan man jo altid diskutere. Men ERNCF nettet skal dække EU og blandt andet bruges til at distirubere EU-midler. Så indtil Tyrkiet engang kommer med i dét selskab sker der nok ikke så meget. Lande med særlig tilknytning til EU (Eks Schweiz) er med på kortet, ligesom korridoren Stockholm - Palermo ventes at få en "gren" Malmø-Göteborg-Oslo med også
T
af BoergeOf61, Randers C, 21/11 2013, 11:42 (4030 dage siden) @ Michael Deichmann
Jylland får også prestigeprojekter i form af motorveje.
Ja, og de beder selv om dem.
Ikke altid. En motorvej blev anlagt, fordi Aarhus bad om en ny lufthavn. En anden motorvej blev besluttet, fordi et nyt hospital blev planlagt placeret i Herning i stedet for fx. Holstebro. Nu bliver en motorvej mellem Aarhus og Viborg nok taget frem af skuffen igen, fordi tanken om en ny lufthavn ved Aarhus er blusset op igen.
Et andet spørgsmål er, om godstog over Frederikshavn - Göteborg blev mere realistisk sidste år, da tog blev flyttet den vej, mens jernbanebroen over Limfjorden blev repareret. Der mangler vist også nogle spor ved de virksomheder, som kunne tænkes at sende gods ad jernbanen.
af Tolpen, 21/11 2013, 12:46 (4030 dage siden) @ BoergeOf61
Boergeof61 skrev bl.a.: > Et andet spørgsmål er, om godstog over Frederikshavn - Göteborg blev mere realistisk sidste år, da tog blev flyttet den vej, mens jernbanebroen over Limfjorden blev repareret. Der mangler vist også nogle spor ved de virksomheder, som kunne tænkes at sende gods ad jernbanen.
Der er ingen der regner med jernbanegods via Frederikshavn - Göteborg (hvis ellers limfjordsbroen holder). Det interessante er omlæsning af løstrailer mm i Frederikshavn mellem færger og jernbane. Til eksempel kommer der en del løstrailere over med færgerne i dag, og køres med trækker ned til kombiterminalen i Padborg, hvor traileren læsses på jernbane. Dette fordi det er for dyrt at køre med tog helt til Frederikshavn og hente, og at mængderne endnu er for små.
Samtidig har Modulohr folkene på et tidspunkt defineret deres "optimale knudepunktskort" over potentielle terminaler i Europa med Frederikshavn indtegnet.
T
af BoergeOf61, Randers C, 21/11 2013, 13:00 (4030 dage siden) @ Tolpen
Til eksempel kommer der en del løstrailere over med færgerne i dag, og køres med trækker ned til kombiterminalen i Padborg, hvor traileren læsses på jernbane.
Sjovt nok bruges Stena Scanrail til det.
af Svend, 21/11 2013, 14:12 (4030 dage siden) @ BoergeOf61
Sjovt nok bruges Stena Scanrail til det.
Uanset hvilken færge løstrailerne sejles over med, skal der en aktiv operatør på banen, hvis transporterne skal tilbage på skinnerne.
Med andre ord: Transporterne skal erhverves og forsenderne skal se en fordel ved at bruge jernbanen (pris, kvalitet, transporttid).
--
Svend
af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 21/11 2013, 14:47 (4030 dage siden) @ Tolpen
- Kunne man dog ikke forestille sig hvis nu der udgik sådan et tog med Løs-trailere og Containere fra Frederikshavn, at man så så muligheden for at skibe noget over fra Göteborg?
Dog så forstår jeg stadig ikke at der ikke er nogen der har indset at Aarhus skal have sådan en forbindelse med Løs-trailere og Containere til enten Hamburg eller Rotterdam eller ....... Jeg forstår også at Cement-toget der anløber Taulov hver dag med cement-containere disse fragtes også videre pr. bil derfra - selvom de ankommer med et Diesel-tog der lige så godt kunne fortsætte længere op i Jylland.
Er jeg forkert på noget af det - så ret mig gerne.
--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf
af Palle Kristensen, 22/11 2013, 00:55 (4029 dage siden) @ mhv_vsvt
- Kunne man dog ikke forestille sig...
Når du forestiller dig ting kommer der tit spøjse konklusioner ud af det.
Jeg forstår også at Cement-toget der anløber Taulov hver dag med cement-containere disse fragtes også videre pr. bil derfra
Du forestiller dig forkert. Der kommer som regel kun eet tog ugentligt til Taulov - ind i mellem dog to ugentlige.
vh. Palle.
af ulca, 23/11 2013, 15:40 (4028 dage siden) @ mhv_vsvt
Jeg tvivler seriøst at der kommer gods på jernbane til Sverige eller Norge i en overskuelig fremtid.
Hvorfor? Ganske enkelt fordi at det med planerne om godstog på op til 1000 meter vil kræve væsentlige investeringer i enten større færger, flere færger (på Rødby - Puttgarden opdeltes godstog ofte og overførtes i to færger umiddelbart efter hinanden), eller ligefrem en eller flere fast(e) forbindelse(r).
Alle disse modeller vil kræve store investeringer; og jeg tvivler på at det kan svare sig når en færge typisk sejler med maks. 20 knob (ca. 40 km/t) mens godstog ofte kører 100 - 120 km/t.
Tager vi udgangspunkt i tog mellem Hamburg og Oslo er ruten via Frederikshavn - Gøteborg ca. 90 km kortere end f.eks. Femern, men heraf er de 80 km med færge, som formentlig tager ca. 4 timer. Samlet vil det sige, at ruten via Frederikshavn tager knap 11 timer, mens det over Femern (når den faste forbindelse åbner) tager ca. 8½ time.
Disse tal er baseret på en hastighed for godstog på 100 km/t; opgraderes ruten så til 120 km/t for godstog bliver forskellen endnu større.
Og NÅR der så etableres en fast forbindelse Helsingør - Helsingborg (hvad jeg bestemt tror; formentlig inden de næste 50 år eller mindre) bliver ruten endnu kortere.
Sidst, men absolut ikke, så bemærk at EU ønsker mindst mulig CO2 udledning ved transport; her vil godstog med elektrisk lokomotiv være det bedste valg.
Alle disse afstande er målt løseligt op på et kort; uden hensyntagen til evt. snoet linjeføring for baner; og med kortest mulige ruter.
af Svend, 23/11 2013, 16:52 (4028 dage siden) @ ulca
Jeg tvivler seriøst at der kommer gods på jernbane til Sverige eller Norge i en overskuelig fremtid.
Hvorfor? Ganske enkelt fordi at det med planerne om godstog på op til 1000 meter vil kræve væsentlige investeringer i enten større færger, flere færger (på Rødby - Puttgarden opdeltes godstog ofte og overførtes i to færger umiddelbart efter hinanden), eller ligefrem en eller flere fast(e) forbindelse(r).
Nu går det jo sådan set meget godt med godstogene til og fra Malmö over broen .....
Den nye bane over Køge og den dobbeltsporede bane til Fehmarn bliver bygget til 1000 meter godstog ......
--
Svend
af ulca, 23/11 2013, 17:47 (4028 dage siden) @ Svend
Jeg tvivler seriøst at der kommer gods på jernbane til Sverige eller Norge i en overskuelig fremtid.
Hvorfor? Ganske enkelt fordi at det med planerne om godstog på op til 1000 meter vil kræve væsentlige investeringer i enten større færger, flere færger (på Rødby - Puttgarden opdeltes godstog ofte og overførtes i to færger umiddelbart efter hinanden), eller ligefrem en eller flere fast(e) forbindelse(r).
Nu går det jo sådan set meget godt med godstogene til og fra Malmö over broen .....Den nye bane over Køge og den dobbeltsporede bane til Fehmarn bliver bygget til 1000 meter godstog ......
Ja det ved jeg; der var en "tyrkfejl" i mit forrige indlæg. Jeg mente naturligvis at jeg tvivler på at der kommer gods på jernbane til Sverige eller Norge over Kattegat, og at man fortsætter med Øresund samt Storebælt og efter 2020 Femern.
Med mindre, naturligvis, at man opretter en fast forbindelse mellem enten Jylland og Sverige eller Jylland og Norge; men det tror jeg næppe ligger i kortene, der er jo større afstand end ved den Engelske Kanal, og den tunnel har jo kun i begrænset omfang opnået investorernes forventninger til trafik.
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/11 2013, 18:31 (4028 dage siden) @ ulca
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 23/11 2013, 18:57
Og NÅR der så etableres en fast forbindelse Helsingør - Helsingborg (hvad jeg bestemt tror; formentlig inden de næste 50 år eller mindre) bliver ruten endnu kortere
Jeg tror også på, at der en dag kommer en jernbaneforbindelse mellem Helsingør og Helsingborg -jf De ultimative Luftkasteller.
Men jeg kunne da godt tænke mig at høre fra nogle af de, der har lokalkendskab og indsigt i kapacitetsforhold: Er der overhovedet plads på skinnerne til at komme "gennem København" med godstog. Jeg forudsætter, at det er udelukket at køre via København H.
Tilbage er "godsforbindelsesbanen" og hvordan er det nu lige det er med den? Det er da vist ikke muligt mere? Med mindre man laver en shunt fra Danshøj station gennem Harrestrup Haveforening m.v. til den nye strækning Ny Ellebjerg-Ringsted.
Men vi kan da godt lege med tanken: Kan man overhovedet køre godstog "vest om København", uden at skulle splitte hele S-togstrafikken ad eller hive Midtsjællandske jernbane (eller noget, der bare ligner) op ad skuffen igen? For så er det jo astronomiske beløb vi taler om!
Og hvis vi så alligevel vender tilbage til København H: Hvor mange godstog vil der realistisk set kunne presses ind på strækningen Ny Ellebjerg-København H-Helsingør?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Leif Jørgensen, København Ø., 23/11 2013, 21:53 (4028 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Men jeg kunne da godt tænke mig at høre fra nogle af de, der har lokalkendskab og indsigt i kapacitetsforhold: Er der overhovedet plads på skinnerne til at komme "gennem København" med godstog. Jeg forudsætter, at det er udelukket at køre via København H.Tilbage er "godsforbindelsesbanen" og hvordan er det nu lige det er med den? Det er da vist ikke muligt mere? Med mindre man laver en shunt fra Danshøj station gennem Harrestrup Haveforening m.v. til den nye strækning Ny Ellebjerg-Ringsted.
Henning Makholms sporplan for København kan måske hjælpe lidt på orienteringen. Der er et forbindelsesspor mellem Ringbanen og fjernbanesporene mellem Vigerslev Alle og Ny Ellebjerg. Nordsjællands Veterantog benyttede det i foråret, da de kørte "rundt om husene", og arbejdstog og lignende bruger det vel også af og til. Men i forhold til Vestbanen og Ringstedbanen ligger det forkert, så her skal man finde et sted at lave omløb. Noget der nok kan komme til at knibe, da fjerntogssporene går ret målrettet mod selve Hovedbanegården.
Men vi kan da godt lege med tanken: Kan man overhovedet køre godstog "vest om København", uden at skulle splitte hele S-togstrafikken ad eller hive Midtsjællandske jernbane (eller noget, der bare ligner) op ad skuffen igen? For så er det jo astronomiske beløb vi taler om!
Et væsentligt problem er i hvert fald, at Ringbanen har femminutters drift i dagtimerne og timinutters drift om aftenen. Antallet af tog er altså blevet fordoblet siden Dan Link-togenes tid, hvor der i forvejen ikke var ret meget plads til forsinkelser.
Med venlige københavnske hilsner
Leif Jørgensen
af Svend, 24/11 2013, 00:29 (4027 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Men jeg kunne da godt tænke mig at høre fra nogle af de, der har lokalkendskab og indsigt i kapacitetsforhold: Er der overhovedet plads på skinnerne til at komme "gennem København" med godstog. Jeg forudsætter, at det er udelukket at køre via København H.
.... så er det der bliver brug for de reserverede arealer i B5-korridoren (ny jernbane langs Helsingørmotorvejen-Allerød/Hammersholt-Ganløse/Måløv-Høje Taastrup......
http://www.naturstyrelsen.dk/NR/rdonlyres/B5952738-F60F-4079-A3B9-AAA8233E4281/125718/E...
--
Svend
af ulca, 24/11 2013, 09:10 (4027 dage siden) @ Svend
Men jeg kunne da godt tænke mig at høre fra nogle af de, der har lokalkendskab og indsigt i kapacitetsforhold: Er der overhovedet plads på skinnerne til at komme "gennem København" med godstog. Jeg forudsætter, at det er udelukket at køre via København H.
.... så er det der bliver brug for de reserverede arealer i B5-korridoren (ny jernbane langs Helsingørmotorvejen-Allerød/Hammersholt-Ganløse/Måløv-Høje Taastrup......http://www.naturstyrelsen.dk/NR/rdonlyres/B5952738-F60F-4079-A3B9-AAA8233E4281/125718/E...
Ja, det virker helt klart som den rigtige løsning, navnlig når man tager i betragtning at der i Høje Taastrup ligger en godsterminal, og at man samtidig ønsker at flytte mest muligt gods over på jernbanen.
Tilmed bliver det en forholdsvis simpel opgave at tilslutte en sådan ny jernbane til den nye København - Ringsted bane; sidstnævntes linjeføring ligger kun nogle få kilometer syd for godsterminalen i Høje Taastrup.
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 24/11 2013, 20:09 (4027 dage siden) @ ulca
Ja, det virker helt klart som den rigtige løsning,
Desvæære har en eller flere af kommunerne vist lagt den i graven igen (B5 korridoren)
--
Venligst
Michael Deichmann
af UTJ, 24/11 2013, 21:17 (4027 dage siden) @ Michael Deichmann
Ja, det virker helt klart som den rigtige løsning,
Desværre har en eller flere af kommunerne vist lagt den i graven igen (B5 korridoren)
Heldigvis. Hvis man vil noget med gods via Femern er det bedre at kigge på Falsterbo-Stevns, for så kommer man uden om Københavnsområdet.
af Bent Jensen, 25/11 2013, 10:45 (4026 dage siden) @ UTJ
Syntes jeg har læst en artikel et eller andet sted om tunnel fra Trelleborg området til Tyskland. Så undgår man Danmark og Fehmarn.
Med venlig hilsen
Bent Jensen
af Svend, 25/11 2013, 10:49 (4026 dage siden) @ Bent Jensen
Syntes jeg har læst en artikel ....
Hvor, hvornår ......
--
Svend
af Bent Jensen, 25/11 2013, 11:00 (4026 dage siden) @ Svend
Jeg kan ikke rigtig huske det og i hvilken forbindelse det var jeg læste det, det var bare et forslag, vistnok ikke en oprindelig dansk artikel.
Med venlig hilsen
Bent Jensen
af bl, Greve, 25/11 2013, 11:09 (4026 dage siden) @ Svend
Der står bl.a. lidt her http://ing.dk/artikel/sverige-bestiller-forundersoegelse-af-100-km-lang-tunnel-direkte-...
--
Bjarne Larsen
moderator
af steenth, 25/11 2013, 01:50 (4026 dage siden) @ Michael Deichmann
Ja, det virker helt klart som den rigtige løsning,
Desvæære har en eller flere af kommunerne vist lagt den i graven igen (B5 korridoren)
Det er staten som bestemmer her. Og reservation af de arealer bliver opretholdt.
af MYMXnord, Frederikshavn, 23/11 2013, 21:04 (4028 dage siden) @ ulca
Ingen tvivl om at intentionerne var der da man etablerede Frederikshavn:
http://www.jernbaneklub.dk/jernbanen/2002/blad6-2002stenarailferry.pdf
Vi har idag et særdeles godt godsareal med op til 2000 meter sport anlagt for ikke ret lang tid siden. Der er heller ingen tvivl om at Stena Line troede på ideen med godstransporter via Frederikshavn. MEN virkeligheden var en anden.
Rigtigt meget vand er løbet i bækken siden. Stena Scanrail anløber idag Frederikshavn med lastbiler/trailere der skal videre via E45. En trafik der retfærdiggør en fortsat drift med jernbane færgen Sten Scanrail.
Vi så dog en akut opgave i 2012 der gjorde at alt kunne lade sig gøre. Et færgeleje og anlæg i Gøteborg blev reetableret på kort tid da jernbanen i Nordjylland lå foran en større ombygning af Vendsysselbanen. Og da en finsk kaptajn havde påsejlet jernbanebroen over Limfjorden var gode råd dyre. Stena Scanrail blev kaldt ind som reserve.
Umiddelbart tror jeg ikke på vi kommer til at se gods via Frederikhave, tiltrods for vi jernbane entusiaster gerne så det. Måske er den eneste mulighed for at se godstransport med en GM i front at der endnu engang er en finsk kaptajn der påsejler jernbanebroen over Limfjorden????.
Denne sandsynlighed er for mig på niveau med regelmæssig gods på Vendsysselbanen via Sten Scanrail.
--
af Niels Bak, 23/11 2013, 15:33 (4028 dage siden) @ Carsten B. Thomsen
Først skal lige bemærkes, at rapporten faktisk er fra marts 2012. Dvs de seneste halvandet års udvikling ikke er med.
Baggrunden for både den og Folketingets behandling af den ser ud til at være krav fra EU, der gør, at man er nødt til både at forholde sig til kapaciteten for transittrafikken og til det politiske ønske på europæisk plan om at få mere gods på banen.
Derudover indeholder den en hel del interessant læsning.
Den er langt skarpest og mest præcis i forhold til kapacitetsproblemerne på transitruten Tyskland/Sverige, og hvor trafikken faktisk vokser - i de sidste par år rapporten har med endda ret kraftigt. Med de fremskrivninger, der ligger, så er Fehmernprojektet mm faktisk ikke nok til at skaffe kapacitet nok. Også godstogslængder, vægt- og profilgrænser må i spil.
Når det gælder den indenlandske godstrafik, så er rapporten til gengæld ret ulden ud over at sætte tal på udviklingen til det ringe niveau i dag. Der er dog lidt konkret. For det første er det værd at lægge mærke til at den reaktiverede kombiterminal i Padborg omtales på lige fod med de to "store" i Taulov og Høje Taastrup. Derudover så arbejder bane.dk med at udvikle mindre selvbetjeningssteder, hvor der kan læsses uden rangering - typisk længere spor end de gamle godsspor, hvor der kan være et helt tog og så en belægning op til sporet, så der kan læsses containere mm. på. Men ud over et eksempel med et luftfoto, hvor sådan en selvbetjeningsterminal er tegnet ind ved Vestas' fabrik i Lem, så er der intet konkret og intet bud på økonomi og muligheder.
De er de forestillinger om mulige fremtidige terminaler, som Ingeniøren også har samlet op i den her artikel, som der blev linket til i vindmølletransporttråden, og hvor der også peges på afstanden mellem planerne og så virkeligheden, der går den modsatte vej.
Som noget andet interessante sætter rapporten faktisk tal på de forespørgsler om ny godskørsel, som bane.dk modtager. Fra side 38:
Banedanmark modtager omkring 50 henvendelser hvert år på nye kørsler med gods til eller fra dan-ske destinationer. Langt størstedelen af henvendelserne handler om import- eller eksporttog til de-stinationer på Banedanmarks skinnenet, der ligger uden for transitruten Padborg – Peberholm. Somoftest bliver disse forespørgsler ikke til egentlige transporter. Det skyldes grundlæggende, at trans-porterne økonomisk ikke kan konkurrere med vejtrafikken. En del af årsagerne til dette skal findes ioperatørforhold (rullende materiel, personaleforhold mm), mens andre forhold kan henføres til in-frastrukturforvalteren.
På side 37 er der også et kort, som viser både de godsekspeditionssteder som i dag er mulige (omend flere teoretisk, da de reelt er spærrede) og steder, hvor der har forespørgsler om kørsler til inden for de sidste 10 år uden det er blevet til noget.
Så er det noget, der nogen sinde bliver til andet end papir? Hvem ved, men i hvert fald er der en proces i gang, hvor nogen i bane.dk er blevet tvunget til at arbejde med muligheden for at udvide godsdriften i stedet for at afvikle. Det er dog meget lidt konkret, der er ingen vurdering af økonomi og potentiale og heller ikke ret mange sammenligninger med, hvad man gør i andre lande, hvor udviklingen er anderledes.
af Tolpen, 24/11 2013, 17:12 (4027 dage siden) @ Niels Bak
Der er nu ingen der blev "tvunget" til at forholde sig til jernbanegods. Projektet blev reelt startet op af en gruppe af medarbejdere/chefer, der ønskede at "gøre noget" ved de forsøg på jernbanegods, der ofte løb ud i sandet, og som det ses i rapporten er denne også direktionsgodkendt.
EU har krav om lignende undersøgelser, men dette er på jernbanekorridor niveau (Stockholm - Palermo) og igangsættes vel først her i 2013/2014 - og så vil det være for sent for Danmark at designe Puttgarden - Peberholm til 1000 meters toglængde.
At arbejdet blev meget konkret på transittrafikken og knap så konkret på den indenlandske godstrafik skyldes dels, at datagrundlaget for transittrafikken var bedre, og dels at BDK som infrastrukturforvalter "helst ikke skal anbefale noget, der kunne være i konflikt med de politiske forlig"... Ikke som en decideret "spændetrøje", men mere fordi visioner for jernbanen herhjemme ikke skal dikteres af infrastrukturforvalteren...
T
af Poul Andersen, 24/11 2013, 18:08 (4027 dage siden) @ Tolpen
... Ikke som en decideret "spændetrøje", men mere fordi visioner for jernbanen herhjemme ikke skal dikteres af infrastrukturforvalteren...
T
Samme holdning gælder tilsyneladende ikke for afvikling !.
Mvh.
Poul.
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/11 2013, 19:56 (4027 dage siden) @ Tolpen
og så vil det være for sent for Danmark at designe Puttgarden - Peberholm til 1000 meters toglængde
Vil du uddybe? Skal det forstås sådan, at den udbygning med 2. spor og elektrificering, der er på tegnebrættet, ikke har samme kvalitet som andre korridorer?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Tolpen, 24/11 2013, 21:04 (4027 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
og så vil det være for sent for Danmark at designe Puttgarden - Peberholm til 1000 meters toglængde
Vil du uddybe? Skal det forstås sådan, at den udbygning med 2. spor og elektrificering, der er på tegnebrættet, ikke har samme kvalitet som andre korridorer?
Ingenlunde. Men de danske landanlæg bliver designet flere år før den fælles korridor analyse er færdig for korridoren Stockholm - Palermo. Hvis man designede efter den gældende europæiske norm, ville den maksimale toglængde - og dermed de nye overhalingsspor i Danmark - blive 750 meter. Da overhalingssporene på den nye jernbane København - Køge - Ringsted bliver lidt over 1000 meter pga geografiske forhold, og udenlandske projekter arbejder mod 1000 meter lange tog, var det naturligt, at se, hvilke gevinster 1000 meter tog ville give for Danmark, og så få det indført allerede i designfasen af de kommende projekter. Det er noget billigere end at lave det om, når det først er bygget.
T
af steenth, 25/11 2013, 01:30 (4026 dage siden) @ Tolpen
EU har krav om lignende undersøgelser, men dette er på jernbanekorridor niveau (Stockholm - Palermo) og igangsættes vel først her i 2013/2014 - og så vil det være for sent for Danmark at designe Puttgarden - Peberholm til 1000 meters toglængde.
1000 meters toglængde er en del af VVM-undersøgelsen på de danske landanlæg på Femern-projektet og overhandlingsspor ved Køge og i Ringsted bliver iflg sidste nummer af Jernbanen også tilpasset tog af den længde.
af Niels Bak, 25/11 2013, 11:35 (4026 dage siden) @ steenth
Som jeg har forstået det, så handler det også om den løsning man kommer til at vælge i Kastrup. Der står en enkelt sætning i rapporten om, at den sporsluse, der er på tegnebrættet er svær at få passet til til 1000 meter, og at en af de andre løsninger (flyover, retningsdrift) kan blive nødvendige i stedet.
af Niels Bak, 25/11 2013, 11:42 (4026 dage siden) @ Tolpen
Tak for et indsigtsfuldt svar.
En af de ting, jeg undrede mig over under læsningen var faktisk hvor lavt niveauet af viden tilsyneladende er. Der er tilsyneladende ingen der ved hvor meget kapaciteten i praksis vil blive øget med, hvis man øger maksimalvægten eller læsseprofilen (altså hvor stor efterspørgslen på tungere/større laster er, hvis de bliver mulige). Og når det gælder indenlandsk gods er der som du skriver næsten ingenrting. En egentlig markedsvurdering af mulighederne for indenlandsk gods, terminaler mm må være første led inden man begynder at investere i infrastruktur...