Mørkegrønt i AM-signaler (Var: De sidste AM/DS'er) (Billedegætterier)
Jeg citerer fra SODB Anlægsbestemmelser side 141 - 1 01.06.2006 (side 182 i PDF'en):
På ældre typer linieblok på enkeltspor og dobbeltspor kan AM-signalerne være indrettet, så de viser stærkt neddæmpet lys (”mørkegrøn”), når der ikke er tog i nærheden.
OK. 2006 = nyere tid
At der er "liv" i AM-signalerne selvom de (rent trafiksikkerhedsmæssigt) er slukkede, er der ikke nogen der er i tvivl om, men det var alene betegnelsen "mørkegrøn". Bevares, de unge mennesker finder jo på så meget
Da' alle
Det bør bemærkes at der i citerede SOBD (2006) står på ældre typer linieblok Da jeg startede i DSB i 1982 var begrebet indført / eller ihvertfald almindelig kendt blandt lokomotivpersonalet, nu er begrebet "nyere tid" jo en særdeles variabel størrelse - andre må afgøre om 1982 er nyere tid, i denne forbindelse. Egentlig må fænomenet jo kunne ses på tilfældige billeder, der er taget på strækninger hvor begrebet "mørkegrønt" eksisterer - det kunne være interessant hvis nogen kunne fremvise foto med en AM på mørkegrønt.
PS. Siden ATC blev indført (jeg mener det var lige først i halvfemserne), har man målt på signallamperne, hvilke der er tændt og hvilke der er slukket. Det vil sige at man er afhæningig af at alle lamper er tændt for det ønskede / mulige signal billede og det betyder at man er nødt til at have AM signaler på mørkegrønt (tændt)for at få korrekt visning i ATC signalet på førerbordet.
3 grønne opstod vist som en følge af at man kan "se" op til 5 km frem på førerrumsignalet - jeg har dog aldrig set det beskrevet i ATC instruks eller andre steder.
Gode hilsner
Flemming