øer, privatbaner og rutebiler ((AB,, LJ og DBJ) (Generelt)
Østbanen tilhørte sammen med Lollandsbanen LDBs 3. kreds, medens banerne i Holbæk tilhørte 2. kreds.
Denne figur viser kredsinddelingen efter etablering af de fælleskommunale trafikselskaber (startende med HT i 1974) og indtil strukturreformen 2007. Der ses - bortset fra HT-området (bestående af Københavns og Frederiksberg kommuner samt Københavns, Frederiksborg og Roskilde amter) - sammenfald med amtsgrænserne:
Kilde: "Rutebiltrafik i 75 år", Landsforeningen Danmarks Bilruter 1998 (ISBN 87-986911-0-4).Forud for trafikselskabernes (og entreprenørkontrakternes) tid var det de respektive amters trafikudvalg, der udstedte rutebilkoncessionerne til rutebilejerne (herunder DSB og privatbanerne). DSBs rutebiler var ikke medlem af LDB.
M.v.h.
Niels
Det er imponerende, hvad der graves frem fra gemmerne og ligges på forummet. Det var lige det, jeg søgte. Mange tak.
Jeg har kendskab til den tidligere driftschef ved LJ, der havde ansvaret for banens rutebildrift, og som blev æresmedlem af Landsforeningen Danmarks Bilruter, hvilket han - med rette - er stolt af.
Jernbanerne og vognmændene var vel i konkurrence i det daglige, så jeg synes, at det er temmelig bemærkelsesværdigt, at en tjenestemand ved en jernbane kunne blive æresmedlem af busvognmændenes organisation.