Samdrift mellem Grenaabanen og Odderbanen - læserbrev
Jeg har i dag sendt nedenstående "sure opstød" til Aarhus Stiftstidende. Indlæget vil dog næppe resultere i en Cavlingpris til journalisten, idet jeg ikke forventer det hverken optaget eller anvendt som baggrundsviden - jeg er jo hverken abonnent eller bosidende i lokalområdet:
"Til Henrik Havbæk Madsen, Aarhus Stiftstidende
Kære Henrik
Jeg synes, at du i en kommende artikel om emnet skulle prøve at ”bore” lidt i følgende problemstilling, som aldrig nævnes under skåltalerne:
Odderbanens regularitet er bedre end Grenaabanens regularitet (regularitet er sådan et ”internt” jernbaneudtryk, der oversat til dansk betyder: Hvor stor en del af togene kører til tiden).
Når man ”kobler” de to baner sammen, vil Grenaabanens dårligere regularitet smitte af på Odderbanens regularitet = flere utilfredse kunder.
Den dårligere regularitet på Grenaabanen kan bl.a. tilskrives det faktum, at der ikke er krydsningsstationer på de yderste 28,7 km af Grenaabanen mellem Ryomgård og Grenaa. En forsinkelse i den ene retning, vil derfor smitte af på tog i den anden retning.
Afstanden mellem krydsningsstationerne på Odderbanen er væsentlig kortere og Odderbanen er derfor lettere i stand til at ”absorbere” forsinkelser.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Jyllandsgade 6, 2. sal
9520 Skørping"
Med venlig hilsen
Thomas