tanker om jernbane transport (Trafikpolitik)
Thomas har jo ret i at det er ordskvaller endnu engang. Godstransport på jernbane har desværre ret dårlige vilkår af flere årsager. En af de allermest væsentlige er, at ingen har brug for gods på de pladser, hvor det kan afleveres. Det betyder, at kunderne under alle omstændigheder skal have det op på en lastbil og med de priser, der er på hænder (læs: personer til at håndtere godset) skal er en lastbil konkurrencedygtig over afstande på flere hundrede kilometer. Efterhånden er der heller ingen virksomheder i nærheden af jernbanerne og der er ingen sidespor ej heller betjening af sidespor og så giver det hele ingen mening at tale om mere godstransport på jernbaner. Ikke udover bloktog med øl fra Fredericia til København.
Der er en nøjagtig parallel til coasterne og søtransport, som politikerne også gerne vil fremme. Men samtidig kyser de produktionsvirksomhederne væk fra havnene og laver boliger istedet for. Virksomhederne bliver flyttet til industrikvartere 10-12 km. fra havnene og så giver det heller ingen menig at bruge coastere til transport af råvarer eller færdige produkter. Derfor er antallet af coastere med et lasteevne på op til 1.000 tons faldet fra 588 enheder i 1972 til i dag 1 - skriver: een. Under dansk flag.
Og boligerne på havnearealerne giver så nye problemer. De ekslusive beboere i de eksklusive lejligheder klager over støj fra måger... men når man flytter hen hvor mågerne normalt bor, ja så må de jo finde sig i at de var der først!
Så må man være heldig i Kolding, der har man stadig en "trafikhavn" uden ekslusive boliger. Denne havn giver overskud.....
Der er også havne spor der bliver brugt næsten hver dag, her er lige et billede af MK på Kolding havn ... Ok dette spor bliver sjælden brugt (som ligger i "Sdr Havnegade") Men de andre i bl.a "Casper Müllersgade" og på "Nordkajen" bliver brugt tit.
Northrail MK på Kolding havn(Sdr Havnegade) den 5/9-12 denne kørelse er idag overtaget af DB-S
Foto: Holger Cordtz
Mvh
Holger Cordtz