Særtogskøreplaner, tjenstlige dokumenter?
Kære alle
Jeg kan udmærket godt se, at det for jernbaneinteresserede fotografer og andre, kan være ønskværdigt at have særtogsplaner og andet tilrådighed.
Jeg erkender også at ”viden er magt” og at mange personer med adgang til bl.a. særtogsplaner, af en eller anden personlig årsag, ikke ønsker at dele dem med andre af bl.a. hobbymæssige årsager (jeg er den eneste der har fotograferet dette eller hint).
Når dette så er sagt kommer vi ind på det TJENSTLIGE aspekt med at videregive informationer af TJENSTLIG karakter til 3. person. Altså personer, der ikke har adgang til eller brug for disse informationer for at kunne udføre deres pålagte tjeneste.
Hvordan DSB, andre operatører og Bane Danmark nu ser på begrebet ”TJENESTEKØREPLAN” og ”SÆRTOGSKØREPLAN” har jeg ikke kendskab til nu. Men begrebet TJENESTEKØREPLAN betyder vel, at det er for TJENESTEN og det samme gælder vel stadigt for en SÆRTOGSPLAN.
Derfor bør ”man” vel undersøge om hvilken politik og eventuelle restriktioner TK og særtogsplaner eventuelt er belagt med. For ER det TJENSTLIGT og BELAGT MED RESTRIKTIONER at videregive informationer, kan man jo blive tiltalt for brud og det kan jo så i sidste ende have ansættelsesretlige konsekvenser, ”if the shit hits the fan”. Altså, tænke sig om FØR end man udskriver og udlevere et tjenstligt stykke papir til 3. person, med mindre dette er påført og tilladt.
Af samme årsag er et ”nej” vel også et ”nej” hvis begrundelsen er tjenstlig, ikke sandt? Og så skal ”ikke tjenstlige” (os uden tjenstlig og dermed lovlig adgang) acceptere dette og lade være med at plage. Og det selvom andre har gjort eller gør det.
--
Steffen Dresler