Prisforespørgsel togbillet+sovepladsbillet Aalborg-Wien (Jernbanen i dag)
Alle, der ikke er interesserede i detaljerne i forbindelse med overvejelserne (det ender jo måske med en flybillet) om en togrejse Aalborg-Wien, bør straks afbryde læsningen her. For nu bliver det detaljeret og måske lidt småkedeligt:
Har du overvejet interrail som alternativ?
Kære Leif
Jo, det har jeg overvejet og jeg har da også flere gange i mit voksne liv draget ud i Europa med en interrailbillet i lommen. Jeg satser dog på, at Aalborg-Wien (skal under alle omstændigheder flyve hjem) kan gøres billigere end de to x 2.100 kr Flensburg Grænse-Wien og to x ca 374 kr (prisen er ikke helt nøjagtig, idet den er helt til Flensburg og ikke kun til Flensburg Grænse) Aalborg-Flensburg Grænse. I alt kr. 4.948 + pladsbillet Aalborg-Flensburg + soveplads Flensburg-Prag.
Lidt pristjek lige nu siger:
Aalborg-Odense 2 x 362 kr.
Odense-Prag inkl. soveplads 238 EUR = ca. 1.771 kr.
I alt kr. 2.495. Hertil kommer pladsbilletter Aalborg-Odense samt billetter og pladsbilletter Prag-Wien. Sidstnævnte prisoplysninger kan jeg ikke finde hverken på de østrigske jernbaners hjemmeside eller den tjekkiske ditto.
Så endnu engang er konklusionen: Det er svært at finde priser på togrejser og almindeligt dødelige ville være stået af (toget) for længst.
Jeg ved godt, at jeg kan flyve billigt Aalborg-Wien; men jeg er af den gamle skole, der synes, at sovevognsrejser stadig lugter lidt af jernbane og romantik. Og det vil jeg gerne betale for - til en vis grænse. Og den grænse har ikke kun med kroner at gøre, men også service og tilgængelighed. Og det kniber det gevaldigt med.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen