Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

privatbane-godstog

af ole, 8/1 2011, 11:16 (5072 dage siden)

Niels havde et udmærket forslag om at starte en tråd om dette emne. Det er vist ikke sket endnu, så nu vil jeg så i al ydmighed "åbne ballet".

Min fortids privatbane, og dermed også godstog, begrænder sig primært til København og Nordsjælland.

AB var ji ren godsbane, så var der private rangeringstiltag mere eller mindre i tilknytning til havnen.
LNJ nog HHGB havde (næsten) ingen godstrafik, og HFHJ havde jo "Danmarks svar på Ruhrdistriktet" i form af trafikken fra og til Stålvalseværket, med ret intens godstrafik for en privatbane.
Og nu kommer så mit spørgsmål, nemlig gods(brænde)trafikken-eller mangel på samme- på GDS.
Hvor var egentlig brændtransporterne på GDS?
Der var mindst 5 brændepladser i selve skoven plus det "løse". Grib Skov er en af Danmarks største skove, men hvor blev den intense godstogstrafik med brænde på GDS af? Bortset fra de specielle forhold under krigen, var der jo ikke rigtigt noget at køre med efter denne. Heller ikke udskibning af brænde i Gileleje Havn (efter krigen)
Var det allerede "solgt" til landevejene (hest), lastbiler? Havde det noget med nærheden til København at gøre?
Som barn i 50erne var jeg overbevist om at der måtte være en mægtig intensiv trafik med skovprodukter, men nej. Til sidst var det visk kun sporadisk kørsel med et par godsvogne fra Hi til henholodsvis Græsted og Helsinge, og så var det (gods)tog kørt!.
Er der nogen gode forklaringer på koblingen mellem en af DKs største skove, og mangel på skovgods på GDS?;-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Veterantog kalenderDSB MY1149

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak