Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB vil af med 301 stationer (Trafikpolitik)

af Fysikeren, 20/4 2013, 17:56 (4244 dage siden) @ LasseG

Jeg er enig så langt, at man skulle have lavet bodelingen ordentlig. Men hvad angår stationerne, hvilken interesse har Banedanmark i dem? Det er DSB's eller Arrivas personale der bruger, de steder stationerne bruges til noget jernbanerelateret. Banedanmark er jo ikke interesseret i hverken billet- eller kiosksalg.

Derudover er langt de fleste stationer jo reelt højest utidssvarende i forhold til de opgaver der er brug for. Vi har ikke nogen stationsforstander boende på stationerne mere, og fremover vil al trafikstyring foregå fra få steder. Så udover depotstationer og enkelte andre steder, er der jo ikke brug for andet end en kioskbygning med evt. indbygget ventesal og toiletter.

Hvad angår godsspor, så vil jeg nok henholde mig til den rapport Banedanmark udarbejdede, og den levner heller ikke meget fremtid til de nuværende klassiske godsspor, der hvor de er. Banedanmark vil i stedet satse på at have få lange spor i fuld toglængde og med gode læssemuligheder fra siden frem for mange korte spor (og jeg tror de har set rigtigt).

Så i alt: Skaden ved at sælge stationsbygningerne og de klassiske godsspor på stationerne er vist ikke ret stor.

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak