Fremtidens tog giver bilen baghjul (Trafikpolitik)
Transportministerets grundlæggende forudsætning holder næppe. Privatbilers vigtigste fordele i forhold til tog er ikke køretid mellem de store byer. Som jeg har forstået det, er nogle af de vigtigste fordele mentale. Ikke mindst giver privatbil en privat sfære og frihed, som tog ikke tilbyder. Desuden vil privatbiler have et fortrin, hvis den kollektive trafik til stationer med hyppige togforbindelser ikke er god nok.
Som jeg har nævnt i en anden debat, er mine to største udfordringer i forhold til togene mellem Randers, hvor jeg jo bor, og København, at togene fra København mellem kl. 20 og 0:30 ikke kører nord for Aarhus, og jeg ikke føler, der er særlig meget at komme til København efter. Det hjælper timemodellen ikke i sig selv på. Den giver mest mulighed for at nå flere rutefly i Kastrup og bruge flere dagtimer i København i kraft af, fx. afgang fra Randers kl. 6:48 giver ankomst i København H kl. 9:15 i stedet for kl. 10:22, og Kastrup Lufthavn 19 min. senere.