Transsiberian - bredspor ikke af strategiske årsager! (Generelt)
God formiddag Christian m. sikkert flere.
Det er en god historie med at det russiske bredspor skulle være lavet af militærstrategiske årsager. Meeeeeeeeeen, det passer nu ikke.
Årsagen er den simple, at den amerikanske jernbaneingeniør George Washington Whistler, der var med til at planlægge den første jernbane mellem Moskva og St. Petersborg, ganske simpelt anvendte denne sporvidde. Det var altså ikke et diktat fra Zaren. Sporvidden var bl.a. blevet ham anbefalet af tyske og østrigske jernbaneingeniører.
Der var jo endnu ikke blevet lavet et "dekret", om hvad der skulle anvendes af normalspor, som det skete i England senere og hvor næsten resten af europa fulgte med (Battle of the Gauges).
Bl.a. i USA (og i England) anverndtes på daværende tidspunkt også forskellige former for sporvidder, da der jo heller ikke hér, var et sammenhængende net.
Og ser vi på det militærstrategiske er jeg næsten sikker på, at den "gode" onkel Josef bandede den brede sporvidde langt væk efter 1943. For det gav ham virkeligt logistiske problemer, de samme som tyskerne jo havde haft med modsat fortegn i juni 1941.
Hvorfor der er et anderledes spor på den Iberiske halvø ved jeg ikke.
Med venlig hilsen
Steffen
--
Steffen Dresler