Transsiberian - bredspor ikke af strategiske årsager! (Generelt)
Go´eftermiddag!
Almen historisk læsning af jernbanelitteratur siger klart, at man flere steder i Europa omkring 1840´erne var i tvivl om hvilken sporvidde, der var bedst egnet og der var frit slag på alle hylder. Og fordi nogle byggede "normalspor" var det da ikke ensbetydende med en standard.
Danske jernbaners sprovidde var helt og holdet dikteret af anlægsingeniørerne og de valgte det som de anså for bedst. Og så var de englændere!
"Dekretet" som jeg hentyder til - og som også skrevet - var en nødvendighed set fra en UK regerings side for at opnår standarder INDENFOR UK. De var da ligeglade med hvad der skete udenfor - Ø mentaliteten.
Ved gennemlæsning af bl.a. litteratur om anlægget af den første russiske jernbane er dette med valg af sporvidde vel beskrevet. Man kan vel også google med den påpasselighed der skal tages med I-net.
Men undersøg selv, hvis i tvivl
Mvh
Steffen
--
Steffen Dresler