Jernbaner i Flensborg Amt (Generelt)
Du har ret. Flensborg Banegård har mistet meget af sin gamle glans. Dette gælder også sporarealerne. Man har i flere år diskuteret, om man skulle forlægge banegården til sin tidligere position nær busstationen (på tysk ZOB), men det er blevet ved snakken.
Den gamle ranger- og godsbanegård i Flensborg-bydelen Weiche (som betyder »skiftespor«), er også en skygge af sig selv. Her var for 30-40 år siden et vældigt leben med rangering af godsvogne, toldudfærdigelse, omladning etc.
Jeg har lagt nogle billeder fra trekants-området i Weiche ud på Panoramio:
http://www.panoramio.com/photo/59558317
http://www.panoramio.com/photo/59558335
http://www.panoramio.com/photo/59558346
http://www.panoramio.com/photo/59558338
http://www.panoramio.com/photo/59558323
http://www.panoramio.com/photo/59558319
http://www.panoramio.com/photo/59558317
http://www.panoramio.com/photo/59558314
Det er et område, hvor banen fra Danmark går ind mod Flensborg Banegård i byen, og hvor den fortsætter mod Hamborg, mens der er en »smutlinje« fra Danmark direkte sydpå, så godstogene ikke behøver at køre gennem Flensborg. Banen slår så at sige en sløjfe ind i selve Flensborg.
Længere ude mod vest i Weiche går den nedlagte bane af mod Leck og Niebüll. Denne bane kan man i øvrigt køre med dræsine på fra Leck til landsbyen Unaften (eller Ondaften, som er landsbyens oprindelige danske navn).
Dræsine-strækningen har jeg skrevet om her på forummet:
--
Hans Christian Davidsen