"Cirkus Sydbane " mm (Trafikpolitik)
Status på Sydbanen er at man i første omgang beholder den eksisterende linjeføring.
Naturligvis bliver strækningen dog elektrificeret og dobbeltsporet fra Ringsted til Puttgarden. En ny Storstrømsbro er politikerne som bekendt ikke helt enige om financieringen af endnu, men det kommer nok her i løbet af et par måneder.
En anden ting der ikke er besluttet endnu, er om hastigheden på den opgraderede bane skal være 160 km/t eller 200 km/t. En opgradering til 200 km/t kræver naturligvis at sporene skal flyttes lidt mere i kurverne, og lidt ekstra broer skal udskiftes. Derfor er løsningen dyrere end 160 km/t, men samfundsøkonomisk kan det godt svare sig. Så vi må håbe at der kan findes de ekstra penge.
Herudover er det også besluttet at elektrificere Køge Nord - Næstved (Lille Syd), så der bliver mulighed for at nogle tog kan køre via Køge (og den nye bane mod København).
Med hensyn til yderligere udbygninger på den danske side, kunne man forestille sig en etappevis udbygning med f.eks.: Shunt vest om Nykøbing F, Shunt øst om Næstved og vest om Køge inkl. dobbeltspor på Lille Syd, og til slut en direkte højhastighedsbane mellem Køge og et punkt vest for Nykøbing F. Disse projekter har dog nok ret lange udsigter.
På den tyske side har man lovet at elektrificere mellem Lübeck og Puttgarden, samt evt. forlænge nogle krydsningsstationer. Først i 2027 har man lovet udbygning til dobbeltspor pånær over Femersundbroen. Man har lige lavet en meget stor undersøgelse i forbindelse med dobbeltsporet, om man skulle udbygge eksisterende strækning, eller lave en ny linjeføring langs motorvejen. Anbefalingen blev at udbygge langs den eksisterende bane, og argumentet var at man ville forringe transportmulighederne for folk i de mindre byer langs banen, hvis man nedlagde den gamle bane og byggede en ny, hvor stationerne lå uden for byerne.