DSB har tabt over 900 millioner på kaffevogne (Trafikpolitik)
Dagens udgave af Politiken:
http://politiken.dk/erhverv/ECE1881092/dsb-har-tabt-over-900-millioner-paa-kaffevogne/
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/1 2013, 10:54 (4326 dage siden)
Dagens udgave af Politiken:
http://politiken.dk/erhverv/ECE1881092/dsb-har-tabt-over-900-millioner-paa-kaffevogne/
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Allan Støvring-Nielsen, 28/1 2013, 11:53 (4326 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
- tja; lønnen er for høj siger DSB
det kunne vel også være priserne, der var det !!
Allan
af Henrik Hansen , Vejen, 28/1 2013, 11:59 (4326 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen
- tja; lønnen er for høj siger DSB
det kunne vel også være priserne, der var det !!
- Eller måske begge del
DSB har formentlig selv været med til at fastlægge lønniveauet for arbejde med salgsvognen og nu piver de over niveauet - det burde de måske have overvejet dengang de sløjfede togstewardesserne(M/K) for derefter at lade arbejdet udføre af togførerne...
- og priser - de er eksorbitante.
/Henrik
af Denis Schuster Petersen , 28/1 2013, 12:46 (4326 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen
en pølse med brød til 49 kr. er da lige som det skal være......
Der kan godt forekomme en knivspids ironi i sætningen ovenover
Denis Petersen
af Svend, 28/1 2013, 11:59 (4326 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Mon ikke kaffesælgernes årsløn på 475.000 kr (jfr BT) skal tages med et vist forbehold?
--
Svend
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 28/1 2013, 13:31 (4326 dage siden) @ Svend
Mon ikke kaffesælgernes årsløn på 475.000 kr (jfr BT) skal tages med et vist forbehold?
Jeg tror man blander erindingen om togstewardesserne, som åbenbart er afskaffet, men togførerne, som åbenbart har overtaget salgtjansen.
En togfører er vel en slags første linie leder på toget og arbejder desuden med pænt uhensigtmæssige arbejdstider, med hvad det kan give af tillæg, så 475.000 for det job er vel ikke chokerende?
--
Venligst
Michael Deichmann
af Futfar, Kajerød, 28/1 2013, 13:34 (4326 dage siden) @ Svend
Jo, det håber jeg da at du har ret i, ellers kunne det jo være at andre personalegrupper, internt såvel som eksternt, vil søge om en tjans med trillebaren.
Beløbets størrelse fremkommer nok ved beregning af den samlede udgift(løn, forsikring samt alle de andre udgifter der er ifb med at have en person ansat).
Jeg var for nyligt ude at køre med et trillevognsbetjent tog, og over højtaleren lød det: "På grund af bremsefejl på togets trillevogn, kan vi desværre kun betjene Dem ved personlig henvendelse i pantry-et."
DSB's bog over fejlmeldinger må da efterhånden være af en vis tykkelse!
--
Med venlig hilsen Futfar.
af Henrik Hansen , Vejen, 28/1 2013, 13:36 (4326 dage siden) @ Futfar
...over højtaleren lød det: "På grund af bremsefejl på togets trillevogn, kan vi desværre kun betjene Dem ved personlig henvendelse i pantry-et."
Mon trillevognen er fremstillet af Ansaldo ??
af Futfar, Kajerød, 28/1 2013, 13:39 (4326 dage siden) @ Henrik Hansen
Jeg skal erkende at tanken strejfede mig ....
--
Med venlig hilsen Futfar.
af BlackThorneDK , Randers, 28/1 2013, 13:56 (4326 dage siden) @ Futfar
Jeg skal erkende at tanken strejfede mig ....
I var vidst ikke de eneste, der kom på den ide
http://heltnormalt.dk/rydforsiden/2013/01/28/130725
--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK
af Futfar, Kajerød, 28/1 2013, 14:02 (4326 dage siden) @ BlackThorneDK
Mageløst!!!
Virkeligheden overgår fantasien! Jeg havde ikke den fjerneste anelse om at det kunne være sandt!
--
Med venlig hilsen Futfar.
af tybalt, Holbæk, 28/1 2013, 14:47 (4326 dage siden) @ BlackThorneDK
Stor humor......
--
Med venlig hilsen
Henk
af Preben Poulsgaard, 28/1 2013, 19:10 (4326 dage siden) @ BlackThorneDK
Grunden til at trillr baren ikke kører kan også lyde således.
Grundet for meget bagage kører vi ikke med salgsvognen osv.
eller grundet for mange pasager er det lættest at betjæne de rejsende fra pantriet
har oplevet bægge meldinger
mvh. Preben
af Ulrik D, 29/1 2013, 00:07 (4326 dage siden) @ Futfar
...
Beløbets størrelse fremkommer nok ved beregning af den samlede udgift(løn, forsikring samt alle de andre udgifter der er ifb med at have en person ansat).
...
Det er netop sådan det hænger sammen. Men det undlader pressen behændigt at fremfører - Så er historien jo ikke så god!!!
--
Mvh Ulrik D
Kører både med små og store tog...
af Georg Schmidt, 28/1 2013, 13:37 (4326 dage siden) @ Svend
Mon ikke kaffesælgernes årsløn på 475.000 kr (jfr BT) skal tages med et vist forbehold?
Der tror jeg du har ret i Svend.
Længe leve salgsvognen.
Hilsen Georg
af UTJ, 28/1 2013, 19:03 (4326 dage siden) @ Georg Schmidt
Mon ikke kaffesælgernes årsløn på 475.000 kr (jfr BT) skal tages med et vist forbehold?
Der tror jeg du har ret i Svend.
Længe leve salgsvognen.
Hilsen Georg
Ja, i virkeligheden skal man se salgsvognen som en del af den totalvare en længere togrejse er. Gad vide om ikke organiseringen af salgsvognskonceptet er skyld i mange af de oplyste omkostninger?
Og dog, der er jo også to gode grunde til at det kommer frem netop nu, hvis det er en plantet DSB-historie. 1) fjerner fokus fra wf-sagen og 2) mon der pønses på en SAS-model?
af Bruger4711, 28/1 2013, 21:15 (4326 dage siden) @ Georg Schmidt
Længe leve salgsvognen.
Og Ugens Rapport tilbage i salgsvognen ;)
af Dampfmeisteren , 28/1 2013, 16:34 (4326 dage siden) @ Svend
Men der skal jo en del lønomkostninger til at oparbejde et underskud på 900 mio kr på 9 år.
Utroligt at der ikke bliver skredet ind og lukket butikken længe før.
Lønudgiften til togstewardesser er 120 mio kr/år jf DR.
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/01/28/102654.htm
Iøvrigt også uhyggeligt med de horrible priser at man direkte taber penge på produkterne.
Jf. ovenstående var indtægterne 47 mio kr/år og udgift til indkøb og logistik 62 mio/år.
Dvs. alle varer burde være 30% dyrere bare for det løb rundt.
Det er godt nok ringe købmandsskab!
Hvis det ikke var fordi alt i dette land skal være så gennemreguleret kunne man jo blot give salget frit.
I Indonesien som jeg har besøgt 4 gange for at se på damplokomotiver på sukkerfabrikkerne kommer sælgere blot rundt i toget med forskelligt ris + tilbehør.
Det smager glimrende:
--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/
af ID888, 28/1 2013, 17:47 (4326 dage siden) @ Svend
Jeg er selv ansat i "togbranchen" og den årsløn på 475.000 som nævnes er helt ude i hampen for en salgsvognsmedarbejder. Også selv om det er en togfører som tildels varetager salgsopgaver.
Så ja at B.T nævner en årsløn på 475.000 kroner skal ikke tages med et gran salt, men derimod med en hel vognfuld salt.
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 28/1 2013, 18:24 (4326 dage siden) @ ID888
Kan du så ikke lige slå fast hvordan forholdene er idag - og ikke for at par år siden:
Er der stadig Salgsvognsmedarbejdere (Togstewardesser) der kun varetager pasning af salgsvogn, eller er det idag 100% togførerens job på de afgange hvor der er salgsvogn?
At en togfører, der jo sådan set har ansvaret for toget, med ubekvemme arbejdstider og weekendvagter kan opnå en årsløn på 475.000 kr. i særlige tilfælde kan jeg ikke lige se er så mærkeligt, men jeg har ikke detailkendskab til lønforholdene indenfor "togbranchen".
--
Venligst
Michael Deichmann
af Svend, 28/1 2013, 18:32 (4326 dage siden) @ Michael Deichmann
At en togfører, der jo sådan set har ansvaret for toget, med ubekvemme arbejdstider og weekendvagter kan opnå en årsløn på 475.000 kr. i særlige tilfælde kan jeg ikke lige se er så mærkeligt, men jeg har ikke detailkendskab til lønforholdene indenfor "togbranchen".
Jeg kan forstå at du ikke har været i kontakt med offentlige lønninger - i hvert fald ikke de der udbetales til almindelige medarbejdere. Selv med indregning af pensionsbidrag, er en årsløn på 475.000 kr meget høj.
--
Svend
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 28/1 2013, 18:55 (4326 dage siden) @ Svend
Jeg kan forstå at du ikke har været i kontakt med offentlige lønninger - i hvert fald ikke de der udbetales til almindelige medarbejdere. Selv med indregning af pensionsbidrag, er en årsløn på 475.000 kr meget høj.
Korrekt! Men nu er DSB jo sådan set et ganske vist statsejet aktioselskab, men det skulle ikke forbavse mig at satserne ikke afviger så meget fra lønningerne i centraladministrationen med lønklasser efter ancinitet mm.
--
Venligst
Michael Deichmann
af Svend, 28/1 2013, 19:50 (4326 dage siden) @ Michael Deichmann
Korrekt! Men nu er DSB jo sådan set et ganske vist statsejet aktioselskab, men det skulle ikke forbavse mig at satserne ikke afviger så meget fra lønningerne i centraladministrationen med lønklasser efter ancinitet mm.
Så vil du blive forbavset. Men du bliver måske også forbavset over, at det ikke akademikere der triller rundt med vognen i IC-toget
--
Svend
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 28/1 2013, 20:08 (4326 dage siden) @ Svend
Så vil du blive forbavset. Men du bliver måske også forbavset over, at det ikke akademikere der triller rundt med vognen i IC-toget
Nej, der er vi ikke nået til endnu men hvis det idag er togførerne der står for salget, så anerkender jeg altså at der ligger en faglig uddannelse til grund for arbejdet som togfører - nok ikke lige aalgsvognsarbejdet - men alt det andet.
--
Venligst
Michael Deichmann
af Henrik Hansen , Vejen, 28/1 2013, 19:02 (4326 dage siden) @ Michael Deichmann
At en togfører, der jo sådan set har ansvaret for toget, med ubekvemme arbejdstider og weekendvagter kan opnå en årsløn på 475.000 kr. i særlige tilfælde kan jeg ikke lige se er så mærkeligt, men jeg har ikke detailkendskab til lønforholdene indenfor "togbranchen".
De 475.000 er incl. alle tillæg og pension iflg. flere medier
Her er satserne fra 2010 - så kan man selv begynde at lægge til og trække fra...
http://www.tpodsb.dk/files/Dokumenter/Loenforhold/Loenoversigt_01_04_10_.pdf
/Henrik
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 28/1 2013, 20:02 (4326 dage siden) @ Henrik Hansen
De 475.000 er incl. alle tillæg og pension iflg. flere medier
Ahh - incl. pension - så er den årsløn vi skal sammenligne med jo snarere 431.818 kr.
(Det er det der står på selvangivelsen).
--
Venligst
Michael Deichmann
af Svend, 28/1 2013, 22:49 (4326 dage siden) @ Michael Deichmann
redigeret af Svend, 28/1 2013, 23:12
De 475.000 er incl. alle tillæg og pension iflg. flere medier
Ahh - incl. pension - så er den årsløn vi skal sammenligne med jo snarere 431.818 kr.
(Det er det der står på selvangivelsen).
Det er stadig en meget høj løn - lige knap 36.000 kr om måneden - når vi taler det offentlige. Mange akademikere tjener væsentlig mindre.
Lønskema for states ansatte. En månedsløn på 36.000 kr (ren løn uden diverse tillæg) svarer til et sted mellem lønramme 35 og 36.
http://www.ftf.info/loen/Statens_satser/stat201204_tjmp/stat201204_tjmp_pensionsgivlon.pdf
Så er du også deroppe, hvor der gælder helt specielle arbejdstider (ingen 37 timers arbejdsuge, jaget vildt døgnet rundt osv - for så er du chef).
--
Svend
af tybalt, Holbæk, 28/1 2013, 23:16 (4326 dage siden) @ Svend
Det er stadig en meget høj løn - lige knap 36.000 kr om måneden - når vi taler det offentlige. Mange akademikere tjener væsentlig mindre.
Det er som man tager det. Jeg kender ikke mange akademikere der skal arbejde lørdag/søndage samt nat til omkring 01-stykker. Den nævnte løn må iøvrigt være på højeste trin + alle tillæggene for ovenstående.
Jeg har også hørt nævnt at den opgivne løn var med feriepenge indregnet.
--
Med venlig hilsen
Henk
af Svend, 29/1 2013, 09:45 (4325 dage siden) @ tybalt
Emnet løn diskuteres rundt omkring i denne tråd. Eneste tilføjelse her er, at der nok ikke tales løn, men om det det koster at have en togfører (som de vist efterhånden er allesammen) rundt, inklusive pension, uniformsbeklædning, sygedage, omsorgsdage, husleje, spildtid, uddannelse osv osv osv.
Hvis det hænger sådan sammen, "tjener" de fleste - både i det private og det offentlige - nok en formue
Læg dog lige mærke til, at oplysningen om milliardunderskuddet fremkommer lige op til overenskomstforhandlingerne. Waterfront eller ej, DSB er gode (andre vil sige dårlige) til at agere i sådanne situationer.
--
Svend
af Henrik Hansen , Vejen, 29/1 2013, 10:57 (4325 dage siden) @ Svend
Læg dog lige mærke til, at oplysningen om milliardunderskuddet fremkommer lige op til overenskomstforhandlingerne. Waterfront eller ej, DSB er gode (andre vil sige dårlige) til at agere i sådanne situationer.
DSB har jo også ansat en chef med ansvaret for stategisk kommunikation - det er nok det som vi andre vil kalde for 'spin'.
http://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressekontakt/
/Henrik
af HenrikW, Rødovre, 28/1 2013, 19:04 (4326 dage siden) @ ID888
Et lignende tal om togpersonalets lønninger var fremme, da balladen med DSB First rullede forrige år.
Man kan godt sidde med den opfattelse, at en eller anden journalist (igen) ikke har gjort sit arbejde ordentligt - resultatet er en negativt ladet artikel overfor de ansatte i DSB.
I den aktuelle sag har ledelsen vist ikke været sin egen lønning værd.
--
mvh. Henrik W.
af Fysikeren, 28/1 2013, 15:22 (4326 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Spørgsmålet er hvad man bør have af salg i de danske tog?
Mange strækninger er nok lige lovligt korte til en salgsvogn. Jo stort set kun på de internationale tog samt fra København til Nordjylland det giver mening, synes jeg.
Men udover dette, måske man skulle droppe salgsvognen, og så i stedet have en form for kiosk? Synes det fungerer udemærket mange andre steder, og noget siger mig, at erfaringerne er, at folk køber mere, når de ved hvor de kan købe noget.
af Tage Crillesen , 28/1 2013, 16:41 (4326 dage siden) @ Fysikeren
Hvordan kommer DSB farm til 900 millioner når det er togførerne der sælger kaffen de har jo andet arbejde på et tog
M V H
Tage
af Dampfmeisteren , 28/1 2013, 17:02 (4326 dage siden) @ Tage Crillesen
Det kan du selvfølgelig have meget ret i.
Men man formår alligevel i følge DR at tabe 15 mio/årligt blot på varesalget - uden løn til de medarbejdere der sælger!
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/01/28/102654.htm
--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/
af Bent Olsen, 28/1 2013, 17:43 (4326 dage siden) @ Fysikeren
Hvordan fungerer det i andre lande som f.eks. Tyskland og Sverige?
af Aleman, 28/1 2013, 19:11 (4326 dage siden) @ Bent Olsen
redigeret af Aleman, 28/1 2013, 19:24
I Tyskland fungerer det udmærket. Når man tager med Re-togene fra Flensborg mod Hamborg, kommer en mand med en diminutiv trillebar (og en flaske rom i baglommen til en 'farisæer') igennem toget - med kaffe, chokolade og lidt flade, men friske sandwiches, men dog bedre (og betydeligt billigere) end DSB's plasticmad og papkaffe.
Helt vidunderligt er det i ICE sydpå fra Hamborg: Der er restaurant med 'månedens middag', rigtige borde med dug, porcelæn, vinglas og kelner, og i den anden halvdel af vognen er der bistro, hvor man kan få frisk kaffe og - det bedste på hele turen - skøn, tysk fadøl! Undervejs sker det ofte, at en ambulerende sælger stiger på og går gennem toget og falbyder is (om sommeren), kaffe eller friskbagte brezels (saltkringler) - man mærker tydeligt, at der er en helt anden fornemmelse for kvalitet, service og publikumsbetjening dér.
Bistroafdelingen i VT 605-togene herfra og til Tyskland er til gengæld jammerlig, pladsen trang og kun for spisende gæster. Hvor vi savner det tjekkiske tog fra Århus til Prag med restaurant og tjekkiske retter, dét var sagen! Lad så DSB kløjes i de halvlunkne pølser og daggamle sandwiches, vi har for længst vænnet os til at tage proviant med hjemmefra, når vi rejser indenlands.
Venlig hilsen,
Aleman
af andersj, Aalborg, 28/1 2013, 19:48 (4326 dage siden) @ Aleman
Men hovedpointen er at medarbejderne i Tyskland er ansat til en meget lavere løn end det øvrige togpersonale.
af Aleman, 28/1 2013, 20:12 (4326 dage siden) @ andersj
Ja, givetvis - og mange af de ambulerende sælgere er nok heller ikke ansat af DB AG, men 'selvstændige' i et eller andet omfang - og uden uniform, hvilket jo heller ikke skulle være nødvendigt for at stikke en kop kaffe ud.
DSB havde i øvrigt for en hel del år siden et prisværdigt initiativ i et enkelt ER4-tog med stationær kiosk. Det var rarere at gå derhen og købe sine fornødenheder, men det var jeg nok den eneste, der syntes - i hvert fald blev kiosken hurtigt fjernet igen (kiosk er nok så meget sagt, den var på størrelse med et lille toilet eller deromkring).
Venlig hilsen,
Aleman
af JakobBC, 28/1 2013, 16:51 (4326 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Måske det var muligt at pille salgsvognen ud af DSB's arbejde og lade 7-Eleven eller lignende stå for dette... bare en tanke som strejfede mig.
Jeg aner ikke hvilke fordele det har skabt, at lade 7-Eleven stå for forhenværende DSB kiosker/supermarkeder på stationer.
af cz, Birkerød, 28/1 2013, 17:00 (4326 dage siden) @ JakobBC
Jeg aner ikke hvilke fordele det har skabt, at lade 7-Eleven stå for forhenværende DSB kiosker/supermarkeder på stationer.
Masser. Lange køer, personale der ikke kender produktet. Fordel for DSB: Køb din billet på nettet og lad os (7-eleven) være i fred......
af Svend, 28/1 2013, 18:41 (4326 dage siden) @ JakobBC
Det er stadig DSB-medarbejdere der står for salget i 7-Eleven-kioskerne på stationerne. DSB har blot fjernet sit bomærke/brand (andre firmaer ville gøre en indsats for at markedføre sig selv - være synlige i gadebilledet - men det er vel de færreste der efterhånde kan forstå den vej det tidligere hæderkronede firma bevæger sig). Hvis der på nudansk/engelsk findes et ord der hedder "af-brande", er det vel det nærmeste vi kan komme det .......
--
Svend
af andersj, Aalborg, 28/1 2013, 19:53 (4326 dage siden) @ JakobBC
Måske det var muligt at pille salgsvognen ud af DSB's arbejde og lade 7-Eleven eller lignende stå for dette... bare en tanke som strejfede mig.
Jeg aner ikke hvilke fordele det har skabt, at lade 7-Eleven stå for forhenværende DSB kiosker/supermarkeder på stationer.
Jeg har også tit tænkt tanken at DSB burde benytte sig af den indkøbsaftale med Reitan Distribution som DSB 7-Eleven også benytter sig af, fremfor at have sin egen til meget dårlige indkøbspriser. Det siger jo sig selv, at man får mere rabat når man køber 10.000 flakser Coca-Cola om ugen end hvis man kun køber 200 flasker.
Fordelen for DSB er at man nu har erstattet lønudgifterne i billetsalget med en ubetydeligt lav provision på DSB billetter for DSB 7-Eleven butikkerne, der gør at man fokusere på andre varer end billetter, da butikkerne ellers ikke kan løbe rundt med billetsalget.
af Nicolai, 28/1 2013, 19:57 (4326 dage siden) @ andersj
Det passer simpelhen ikke.. Jeg var til job samtale i februar 2008 og fik også jobbet men efter jeg så lønnen sagde jeg pænt nej tak pga en meget dårlig løn.
Startlønnen var omkring 18000 kr + diverse tillæg. Så med diverse tillæg kunne man måske hæve 22000 kr om mdr... Også derfra skulle man stige i løntrin.
Så dem der tjener de høj lønninger er dem der er grå i toppen og har været i DSB i mange år...
af Svend, 28/1 2013, 22:45 (4326 dage siden) @ Nicolai
Så dem der tjener de høj lønninger er dem der er grå i toppen og har været i DSB i mange år...
Det skal du ikke være så sikker på. Det kan lige så vel være de unge, hurtige og smarte DJØF-drenge og -piger der kommer ind direkte fra gaden med 25 års erfaring i jernbanedrift (at de så måske aldrig selv har prøvet at køre med andet end S-toget, betyder mindre).
--
Svend
af andersj, Aalborg, 28/1 2013, 22:52 (4326 dage siden) @ Svend
Så dem der tjener de høj lønninger er dem der er grå i toppen og har været i DSB i mange år...
Det skal du ikke være så sikker på. Det kan lige så vel være de unge, hurtige og smarte DJØF-drenge og -piger der kommer ind direkte fra gaden med 25 års erfaring i jernbanedrift (at de så måske aldrig selv har prøvet at køre med andet end S-toget, betyder mindre).
Nuvel, så kan de yngste jo ikke være under 31, da man skal have 10 års anciennitet for at opnå det angivne løntrin. Selv for os ungarbejdere i syv-elleve er der forskellige løntrin alt efter anciennitet. Dog opnår man her det højeste trin efter 1 års ansættelse.
af Erik Kjærgaard, 28/1 2013, 22:47 (4326 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Det undrer mig lidt, hvorledes denne opgørelse er lavet.
Er der lavet tilsvarende opgørelser over DSB's resultat med lokomotivførere, togførere, personale, der kører med lifte - blot for at nævne nogle???
Forplejningen i toget (hvor dyr, den end måtte være), er vel en integreret del af hele konceptet med at køre med tog i stedet for at tage bilen. Hvad ville det for eksempel koste i mistede billetindtægter, hvis ikke muligheden for at erhverve mad og drikke var tilstede????
Og ingen roser uden torne. På turen fra Aarhus til Aalborg i november på DSB 1., var der ikke den betalte servering, som indgår i billetten til DSB 1. Rykkede personalet, der kun kunne beklage, at de havde udsolgt. Jeg skal lige indskyde, at vi havde såvel billet som pladsbillet bestilt på nettet flere dage inden. Så det for DSB altså ikke ros for
Rent arbejdsmiljømæssigt ville det være bedre, om der var salgsfaciliteter som i gamle dage, hvor man skulle til vognen med disse forhold. Således at personalet slap for at skubbe og slæbe med de tunge vogne i det gyngende tog. Der er selvfølgelig ingen impulskøb i dette koncept, hvorfor det ikke ØKONOMISK er rentabelt set i f.t. det arbejdsmiljømæssige.
af ivar, 28/1 2013, 23:33 (4326 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Jeg vil altså gerne se det regnestykke, fair nok med højere løn på grund af ubekvemme arbejdstider og arbejdsforhold, men står det til troende så er der en ledelse, der igen igen har sovet i timen. De skal da ikke bare tørre den af på medarbejderne.
af UTJ, 29/1 2013, 00:04 (4326 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af UTJ, 29/1 2013, 00:21
af Information , 29/1 2013, 09:16 (4325 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Hvis man googler lidt kan man finde lidt om startlønnen for en togfører/togstewardesse. Den er kr. 26.493 i 2011 inkl. pension, tillæg m.m.
http://www.ug.dk/job/transportlagerogmaskinfoererarb/banetrans/togfoerer.aspx#fold5
af Tage Crillesen , 29/1 2013, 11:03 (4325 dage siden) @ Information
Kræver det en togfører mere når der er trillevogn med vis ikke kan man da ikke lække hele hans mk løn på trillevognen.
m.v.h.
Tage
af Jean Henrik , 29/1 2013, 15:43 (4325 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Togføren kan jo bare sige at nu er der åbent for salg fra vogn.22 altså kun på
det længere stykker kbh-Århus-Ålborg - ? og drop salg fra øvrige strækninger.
hilsen Jean Henrik
af jiko, 30/1 2013, 16:51 (4324 dage siden) @ Jean Henrik
Hej.
Før i tiden havde man unge mennesker/studerende til at gå rundt med salgsvognen i weekender og i højtiderne, til en betydelig lavere timeløn. Hvorfor man ikke holdt fast i det ved jeg ikke.
Det med svigtende salg, skyldes nok to ting mener jeg. Først og fremmest priserne og det at man ikke altid ved om der er salgsvogn med i pågældende tog.