2. spor Tinglev - Padborg? Forsøg på oversættelse (Trafikpolitik)
Danmark: Dobbeltspor Tinglev - Padborg
På den elektrificerede strækning København-Flensborg kører der i mangel af eltog fortsat dieseldrevne IC3 i intercity trafik - se foto fra stationen i Tinglev. Foto Volker Heesch.
Den danske transportminister Henrik Dam Kristensen (S) har i mandags efter mødet i Flensborg i den i 2011 oprettede tysk-danske transportkommission henvist til den i betragtning af hans regerings begrænsede finansielle ressourcer nødvendige nøje kontrol af infrastrukturprojekter. På mødet i den tysk-danske transportkommission i Flensborg stod ifølge den danske minister forbedring af jernbaneforbindelserne mellem Slesvig-Holsten og Jylland højt oppe på dagsordenen.
"Især passagertrafikken, forbedrede forbindelser for pendlere over grænsen, men også godstrafik var emne", sagde ministeren, der understregede vigtigheden af transportkommissionen ikke kun for grænseregionen, men for Skandinavien og Centraleuropa, ved bestræbelserne for at skabe nye arbejdspladser.
Ministeren sagde at den danske regering har givet udbygningen af jernbanen i jyllandskorridoren mellem Hamburg, Flensborg, Århus og Kolding topprioritet. Hvor vigtig baneforbindelsen gennem i Nordslesvig også er for international trafik Skandinavien-Centraleuropa, har vi smertelig måttet erfare som det skete i december sidste år efter en godstogsafsporing med flere dages lukning.
Dam Kristensen rapporterede at udførelse af dobbeltspor mellem Vojens og Vamdrup forberedes til tiden. Anlægsarbejdet starter i år og vil være afsluttet i 2015.
"Vi forhandler i øjeblikket med partierne i Folketinget om afskaffelse af den anden tilbageværende flaskehals i Nordslesvig," sagde Dam Kristensen. Han håbede, at det ville være muligt at finansiere bygning af dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg. Det gennemgående dobbeltspor blev allerede besluttet i forbindelse med beslutningen om at bygge forbindelsen over Storebælt. Indtil 1996 blev der udført dobbeltspor Vojens-Tinglev og elektrificering Odense-Padborg.
Henrik Dam Kristensen havde også kommenteret forslaget om at etablere en højhastighedsbane mellem Århus, Flensborg og Kiel til Hamburg for at bygge en ny rute. Dam Kristensen sagde, at der ikke var grundlag for det. Århus og Hamburg er ikke storbyer mellem hvilke tog med over 300 km/t uden betjening af mellemliggende byer har mening. Han opfordrede til en udbygning af de eksisterende strækninger og understregede målet om at forbedre køretider og komfort på jernbanen så meget, at jernbanen vil blive mere attraktiv end bilen i den grænseoverskridende trafik.
Den danske transportminister meddelte, at der som en del af en fortsættelse af elektrificering af jernbanenettet i Danmark skal købes nye tog, der er i stand til at kunne køre med forskellig kørestrøm i Tyskland og Danmark. I de senere år var gentagne gange blevet kritiseret, for eksempel, at IC forbindelsen København-Flensburg drives med forældede dieselmotorvogne, selv om hele strækningen er elektrificeret. Også mellem Hamburg og Århus kører diesel ICE, hvor afsnittet Fredericia-Århus ikke engang er udstyret med elektriske køreledninger.
(Et forsøg på viderebearbejdning af Google-oversættelse af artikel skrevet at nedenstående:)
(Volker Heesch, venligst udlånt af Der Nordschleswiger, 08/16/12)