Ny station i Randers til erstatning for eksisterende (Trafikpolitik)
I samme notat står at der arbejdes med en ny linjeføring langs motorvejen mellem Aarhus og Randers.
Derfor kunne det godt lyde som om man overvejer at etablere en ny station langs motorvejen ude omkring Viborgvej.
Det giver naturligvis kortere rejsetid for rejser gennem Randers, da banen ind til den eksisterende station har et meget kurvet forløb, men det er langt fra sikkert at indbyggerne i Randers er tilfredse med at flytte stationen så langt fra bymidten.
Det, der er lidt "uldent", er, at man ved begge alternativer vil placere en ny station vest for byen. Det ene alternativ består i, som anført, at bygge en ny jernbane langs motorvejen Aarhus-Randers. Det andet alternativ består i at rette eksisterende strækning ud.
Det er sidstnævnte, jeg studser lidt over. For det skulle vel næppe resultere i en flytning af eksisterende station.
Med mindre man vil køre Stevnstrup-Randers Vest-Bjerregrav - nogenlunde som man har drøftet ved Aarhus (Hasselager-Aarhus Vest-Brabrand og dermed springe remboursementet i Aarhus over).
I Randers er der som bekendt (ikke mere) noget remboursement at springe over. Og med mindre man vil beholde nuværende strækning Stevnstrup-Randers-Bjerregrav med dertil hørende lokal togbetjening og dermed køre med to togsystemer henholdsvis gennem og udenom Randers, vil en sådan flytning af den i forvejen ikke videre centralt placerede station i Randers nok give lokale dønninger.
Men det fremgår jo netop af statusnotatet, at den nye station skal erstatte den nuværende og dermed indikerer man vel samtidig, at vi ikke taler om hverken at bibeholde nuværende linieføring, hvis man vælger "at køre vestom Randers" eller bekoste to forskellige togsystemer.
Endelig kunne det være interessant at få belyst, hvorledes en eventuel jernbane langs motorvejen skal forcere Tebbestrup Bakker - medmindre man naturligvis laver en allerh******* lang rampe ud i (den fredede?) Gudenådal.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen