spise/sove vogne - fotos gennemgående vogne til Spanien (Generelt)
Godmiddag til dig Allan og alle de andre læsere.
CIWL og den Iberiske halvø med Spanien og Portugal, havde sin helt specielle del af CIWL i og med det bredere spor. Ligeledes var der faktisk i begyndelsen en ”selvstændig” CIWL afdeling. Derfor var bl.a. bemaling og beskriftning indledningsvis anderledes end normalt for CIWL. Disse vogne kørte kun i Spanien/Portugal.
De fleste vogne tildelt Spanien (ej Portugal) senere, var i og for sig ganske almindelige sove- og spisevogne af type S, Y, men udstyrede med en anden type PP bogie for det brede spor og så selvfølgelig tilpasset banerne dér m.h.t. bremseslanger, luftslanger og slutsignalholdere (se billederne på linket, det er VIRKELIG nogle slutsignalholdere der vil noget!!) mv.
Som du også nævner, var der faktisk gennemgående tog fra Paris og til Spanien, bl.a. Sud-Express. Og hér skete som du selv skrev, et bogieskift i IRUN.
Bogieskift i IRUN med en standard PP bogie. Vognene kørte ind i en hal, blev løftet og bogien rullet væk og ny ind og på.
Foto: CIWL.
WSc type Sud Express 2741 overlevede og fotograferet i København i den ”genopståede” Orientekspress”.
Bemærk, at materiellet for Sud Express ikke var mærket som Pullman vogne, selvom de indretningsmæssigt var bedre. Pullman betegnelse blev anvendt ved typerne Fleche d´Or, Cote d´Azur og Etoile du Nord.
Det indvendige i en – her Pullman – vogn type Fleche d´Or nr. 4024. Indretningen adskilte sig faktisk ikke fra vognene anvendt i Sud Express. Vognen fotograferet i Loungville/Frankrig April 2012.
Da det var besværligt med bogieskift og til forstyrrelse af gæsterne, var det kun et fåtal af tog der krydsede grænsen ved IRUN. Derfor forblev også et større antal vogne i Spanien af ældre type. I begyndelsen af 1960´erne fik CIWL i Spanien dog nogle specielle U-Hansa og MU vogne med klimaanlæg. De ældre vogne var ”kun” udstyret med et antal ventilatorer.
Da det internationale TEN samarbejde startede, indgik de fleste CIWL vogne UDENFOR Spanien i de nationale TEN puljer, mens CIWL selv drev løbene i Spanien/Portugal. Derfor også det store antal blå vogne ret sent. Nogle vogne blev dog opkøbt af RENFE.
Som en lille krølle, fik Sud-Express leveret et supplement af 3 spisevogne i slutningen af 1920´erne, da efterspørgslen for toget var stort. I forbindelse med depressionen i 1930´erne blev disse vogne imidlertid overflødige og blev ombyggede til almindelige ”blå” spisevogne. Og netop en sådan kørte i Danmark i en periode efter krigen.
--
Steffen Dresler