Minister vil pumpe millioner i IC4-tog (Trafikpolitik)
Enig.. Men prøv du at fortælle politikerne det, de er helt væk. Det er som om de befinder sig på en anden planet, der er slet ikke hul i gennem til befolkningen.
Nu hvor de er valgt, gør de nærmest som det passer dem til der bliver udskrevet valg igen, for de ved bedst.. Pendlerne og andre der benytter toget, fortjener at vores transportminister og trafikudvalget, samt resten af partierne (Uanset farve) tager fat i deres BIIIP og ser at få losset det skrammel tilbage i halsen på Ansaldo Breda.
MEN. Jeg vil se det, før jeg tror det
Jeg tvivler på at det sker. Rent praktisk mangler DSB noget at køre med, da de kører lidt på pumperne for tiden. Derudover er der nok så mange juridiske aspekter, som kan spænde ben for selv en klokkeklar klausul i kontrakten, så det er slet ikke sikkert at vi kan slippe af med skidtet. Den sidste hage er at det godt kan være svært at trække penge ud af AB, med mindre de da har en formidabel egenkapital stående. Et eventuelt holding selskab, som Finmecannica, er jo ikke forpligtiget til at skyde penge i en dødssejler i porteføljen. Normalt lader man bare sådan et firma gå konkurs.
Derudover var det vidst kun de 400 mio ud af den ene mia, som Henrik Dam Kristensen vil stoppe i IC4. De andre 600 mio bliver brugt andre steder. Beløbet stemmer med at Atkins anslog, at det ville koste mellem 400 og 800 mio at komme ud at køre med IC4, på samme niveau som IC3.
(Jeg forstår ikke helt hvilket niveau de skal op på. Ifølge Atkins rapport kører IC3 25.000 km mellem nedbrud. IC4 er i simuleret drift oppe og køre 60.000km ??)
http://www.trm.dk/~/media/Files/Publication/2011/IC4%20271011/IC4.ashx
http://da.scribd.com/doc/95535222/IC4-Status
--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK