Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Storebæltsfærgernes sidste tid (Generelt)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 19/4 2012, 01:02 (4525 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej igen.

Jeg var sandelig også dernede en gang eller to i de tider, men det var måske noget andet jeg så efter:

Storebælts-biksemaden på overfarten blev i de sidste år af overfartens epoke et stort tilløbsstykke. Selv købte jeg det på hver eneste overfart i de år man markedsførte retten.

Retten var blevet til efter en konkurrence -vist- udskrevet af et af vore dagblade (POLITIKEN ???), og den udvalgte opskrift blev en stor succes. Retten -efter denne opskrift- kunne dog kun købes på Storebæltsoverfarten.

Biksemaden med spejlæg blev serveret i en lille stentøjsskål anbragt på et træ-serveringsbræt(-bakke) med rugbrød, smør, rødbede og engelsk sauce. --- Efter min mening en rigtig "herre-ret".

[image]
29. maj 1997...

Alting har en pris, --også biksemad . . .

[image]
. . . der kostede kr. 79.50 pr. portion.

Så stor var succes´en, at man også kunne købe retten i dybfrosne 1-kilo pakninger, --leveret i foliebakke-pakninger, og som man fik behørigt indpakket i avispapir, så de kunne holde frosten så længe som muligt på vejen mod hjemmet. Personlig havde jeg altid to pakker(to kilo) med hjem, efter en Storebæltsoverfart. Min dengang næsten voksne datter, kunne ellers ikke lide biksemad, men efter Storebælt´s: Nu er biksemad noget af hendes bedste ! ! !

Sørgeligt, at Scanlines ikke vil tage denne succes op ! ! !


Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=april-2012


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak