Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Så kom "foråret" til Danmark / Øresundsvej station. (Generelt)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 24/3 2012, 16:10 (4617 dage siden)
redigeret af Erik V. Pedersen, 24/3 2012, 16:44

Under overskriften "NYT FRA OVERINSPEKTØREN" meddeler overinspektør Peter Henningsen, Frilandsmuseet i Frilandsmuseets Venners blad bl. a, at:

[image]
[image]

[image]

Det vil blive spændende at se/høre i den nærmeste tid, helt nøjagtigt, hvad dette indebærer.

Mon ikke vi er mange der vil glæde os ??? ! ! !

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=oresundsvej-station-pa-frilandsmuseet-2006 (med et par foregående sider)

Så kom "foråret" til Danmark / Øresundsvej station.

af Niels Munch, 24/3 2012, 16:58 (4617 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Jo, mon ikke!

[image]

Vi vil, i hvert fald (NM og ESA - med uundværlig transistorradio - fotograferet af JB-P under vores sidste fælles ekspedition på AB den 20.09.1964).

Desuden glæder jeg mig selvfølgelig til genopførelsen af trinbrætbygningen fra Kildeport (GDS), som jeg i min til ved HL A/S var med til at overdrage til museet.

Bedste hilsener
Niels

af Jens, 30 cm bag skærmen, 24/3 2012, 17:00 (4617 dage siden) @ Erik V. Pedersen

For et par dage siden lagde jeg mærke til, at der stod en stor mobilkran inde i Andelsbyen, med "næsen" nede på stationsarealet. Mon den har skullet bruges til dette?

Med venlig hilsen
Jens

af Svend, 24/3 2012, 21:11 (4616 dage siden) @ Jens

Hvor er du henne lige nu? Andelslandsbyen ligger i Holbæk, mens Frilandsmuseet ligger i Lyngby.

--
Svend

af Jens, 30 cm bag skærmen, 25/3 2012, 21:26 (4615 dage siden) @ Svend

Andelsbyen er en slags "bydel" på Frilandsmuseet i Lyngby. Beklager hvis at nogen er blevet vildledt :-)

Med venlig hilsen
Jens

af Svend, 25/3 2012, 21:40 (4615 dage siden) @ Jens

Tak for informationen.

Dejligt at der bevares egentlige jernbanebygninger - i første række en stationsbygning (selv om den ikke er typisk). Vi må håbe på at der også findes et pakhus et sted, som passer til miljøet.

Noget andet man skal være opmærksom på, er at bevare er et typisk ledvogterhus (med tilhørende småbygninger). De findes endnu her og der, men en dag er de væk eller ombygget til ukendelighed.

--
Svend

af Ekaeli007, 26/3 2012, 07:56 (4615 dage siden) @ Svend

En bygning, der også skulle bevares var nok det gule palæ, den ligger meget udsat og øde når der er mørkt, godt nok er der trafik S bane øresundsbane og nye!! forbindelse til Vigerslev, men
når der ikke er tog så vil eventuelle hærværksfolk have frit spil, så egentlig frygter jeg den
hurtigt kan blive flammernes bytte vi så jo bare ude ved lersøen og Nørrebro station.

Med venligste bevarings hilsener

Bent Jensen
Gadstrup

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 25/3 2012, 22:04 (4615 dage siden) @ Jens

Andelsbyen er en slags "bydel" på Frilandsmuseet i Lyngby. Beklager hvis at nogen er blevet vildledt :-)

Med venlig hilsen
Jens

--------------------

Hej Jens.

Du behøver ikke at beklage noget.

I den første planlægning af området hed det faktisk "Andelsbyen", men i takt med Øresundsvej stations planlægning og senere "indflytning" -foreløbig som brokker- ændredes navnet til "Stationsbyen".

Frilandsmuseets hjemmeside har fået nyt design, men hvis ikke jeg husker meget galt, benyttede man faktisk også betegnelsen "Andelsbyen" på den gamle "side" - måske nåede de at ændre den på det sidste ???

Man kan dog stadig finde gamle officielle Frilandsmuseum-hjemmesider på nettet som f. eks, denne:

"Andelsbyen - Håndværk og industri på oldefars tid
10. april - 12. oktober 2007
Frilandsmuseet

Omkring bygaden i Frilandsmuseets Andelsby (evp-fremhævning) er ved at opstå et fortættet bymiljø med forretninger, værksteder og huse. I Brugsen fra Stadager gives et indblik i andelstiden, mens det store værksted fra Borre viser småindustrien på landet. Med udgangspunkt i disse bygninger fortælles om menneskets dagligdag i de nye tider med store forandringer og nye muligheder for høj og lav. "

"Uddraget" er ganske vist fra 2007, --men da stod Øresundsvej allerede opmagasineret derude.

Tænk at tiden går så stærkt.

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=marts-2012

(Hvor har Svend dog ellers ret i sit efterfølgende indlæg, men tænk, hvad det koster. Hvem har lige pengene. Hvor er manden med en kasse (penge) under armen. Ham hører man normalt kun om i eventyrerne, --nåhh, jahh, så var der vist lige noget engang med noget fagforenings . . . )

af Svend, 24/3 2012, 21:17 (4616 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Opbevaring af husfacader har en begrænset "holdbarhed", når de nedtages i hele stykker og "indpakkes" i forgængeligt materiale. Jeg kender en medarbejder på Frilandsmuseet, som har med disse ting at gøre, og han har gennem de sidste par år sagt til mig, at hvis der ikke snart sker noget, så ......

Heldigvis har Frilandsmuseet reageret og sat "noget" i gang. Lad os se hvad det ender med.

--
Svend

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 28/3 2012, 01:21 (4613 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Under overskriften "NYT FRA OVERINSPEKTØREN" meddeler overinspektør Peter Henningsen, Frilandsmuseet i Frilandsmuseets Venners blad bl. a, at:

[image]
[image]

[image]

Det vil blive spændende at se/høre i den nærmeste tid, helt nøjagtigt, hvad dette indebærer.

-------------------

Jeg kan nu bekræfte, at Øresundsvej st´s mure ER genopstillet på fundamentet på Frilandsmuseet. Jeg har set de første fotos fra "mur-flytningen", men kan pt. ikke viderebringe dem, da det ikke er mine fotos.
Forhåbentlig kommer der snarest nogle flere oplysninger om genopførelsen - og om mulighederne, som de er lige nu ! ! !

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=oresundsvej-station-pa-frilandsmuseet-2006 (med et par foregående sider)

af L.H. Jensen, 28/3 2012, 11:03 (4613 dage siden) @ Erik V. Pedersen

-------------------

Jeg kan nu bekræfte, at Øresundsvej st´s mure ER genopstillet på fundamentet på Frilandsmuseet. Jeg har set de første fotos fra "mur-flytningen", men kan pt. ikke viderebringe dem, da det ikke er mine fotos.
Forhåbentlig kommer der snarest nogle flere oplysninger om genopførelsen - og om mulighederne, som de er lige nu ! ! !

Erik V. Pedersen.

Kan du også bekræfte, at man har vendt stationsbygningen forkert?
Spørgsmålet har været berørt tidligere her i dette forum, og du og jeg har vist også haft en mailkorrespondanve om det for nogle år side ...

Mvh
LHJ

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 28/3 2012, 13:52 (4613 dage siden) @ L.H. Jensen

.

Kan du også bekræfte, at man har vendt stationsbygningen forkert?
Spørgsmålet har været berørt tidligere her i dette forum, og du og jeg har vist også haft en mailkorrespondanve om det for nogle år side ...

Mvh
LHJ

------------------------

Hej.

Ja, --det kan jeg, men måske ikke "forkert" ;-).

Som det har været beskrevet før, er det helt bevidst og af flere forskellige grunde, som ganske rigtigt har været omtalt i en tidligere tråd:
http://jernbanen.dk/forum/index.php?id=36063

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=oresundsvej-station-pa-frilandsmuseet-2006

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 31/5 2012, 22:55 (4548 dage siden) @ Erik V. Pedersen

[image]
[image]

[image]

Erik V. Pedersen.

----------------------------

Øresundsvej st. på Frilandsmuseet - 2012.

[image]

Fotos fra flytningen af stationens underste murelementer er nu lagt på "evp.dk"

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=oresundsvej-st-pa-frilandsmuseet-2012

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak