Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Stationer med ændret sporside (Generelt)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 9/2 2012, 02:05 (4662 dage siden) @ ronold

Hej.

Ja, --den slags kan man jo mene meget om. Jeg skulle også lige synke en ekstra gang, da jeg hørte det, men har efterhånden vænnet mig til tanken.

Nu kommer det vel også meget an på, hvordan man i det hele taget ser på den slags. Er det et jernbanemuseum, eller er det et museum, hvor bygninger i almindelighed / her stationsbygningen bliver bevaret.

Når man betragter bygningens indretning, kan man vel nok mene, at det kan være næsten lige meget, om den ene eller den anden side vender ud mod sporet(-ene).

Hvad var der i rummene bag vinduerne.

På Øresundsvej var der tre vinduer mod sporet, --set fra indgangsdøren i gavlen var det første vindue for ventesalen. Det næste vindue var stationskontoret, men man kunne -stort set- intet banerelateret se fra det. Det tredie og sidste vindue var stationsforstanderens stue.

Ser vi på den anden side, var første -store- vindue også for ventesalen. Herefter et lille vindue til køkkenets "forrådskammer", et køkkenvindue og et vindue til trapperummet for trappen til første sal.

Det vigtigste i denne forbindelse er vel nok adgangen til bygningen, der var midt i gavlen mod perronen - og det vil den fortsat være.

Rent "jernbanemæssigt", er der derfor ikke den store forskel. Stationsbestyreren skal alligevel / i begge tilfælde ud på perronen gennem gavldøren, for at følge med i, hvad der foregår. Han kan intet andet se fra stationskontoret, end nogle få meter af læssesporet.

Det er nok svært at udtale sig om, hvad arkitekten har tænkt i den oprindelige situation, men personlig vil jeg nok tro, at han ikke har haft det godt med, at den meget besete vejfacade bestod af et stort vindue, et lille smalt forrådskammer-vindue og to mindre vinduer, medens facaden mod sporet - som ingen så - havde tre lige store vinduer, regelmæssigt/symmetrisk anbragt på facaden.

Der er nok derfor al mulig grund til at tro, at han (arkitekten - Wenck) ville bifalde, at den pæne, regelmæssige facade nu kommer til at vende ud mod gaden/vejen, og især mod den (stations-)vej, der kommer fra byen og Brugsen, og som kommer lige mod bygningen, og her drejer mod højre.

Til gengæld kommer den "grimme" / "urolige" side om på den anden side -mod sporet- "hvor ingen ser den". Husk i øvrigt, at alle bygninger kommer til at vende rigtigt indbyrdes / i forhold til hinanden.

------------

Uden at kende mere til sagen end de fleste, må jeg nok mene, at "krisen" har stukket en kæp i hjulet på projektet, men at der nok skal ske noget, når der igen kommer gang i hjulene i samfundet.

Selv har jeg noteret mig, at museet har været aktivt med hensyn til indkøb -bl. a. fra Skælskør- af skinner m.m til et kommende mindre spor.

------------

Så med en anden bidragyders ord: Skal vi ikke nøjes med at glæde os over, at bygningen vel -indtil videre- er bevaret i den stand den er, og vel endnu synes at kunne komme til sin ret en dag. Vi mangler alle penge - det gør museet også.

Til gengæld kan jeg personlig undre mig over, at et tilsvarende museum i Aarhus, tilsyneladende ikke lider under pengemangel, men tilsyneladende kan det hele ! ! !

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=oresundsvej-st-til-frilandsmuseet


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

Kjellerupbanen

Kjellerupbanen. Pris 390 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak