Fremtidens kollektive trafik (Trafikpolitik)
Njaaa. Vil nu ikke sige at der ikke er blevet brugt penge på den kollektive trafik indenfor de sidste 10 år.
Hvis bare vi tager nogle eksempler:Nye Metro-linjer.
Ringbanen fik 4-5 minutters drift i myldretiden samt nye stationer.
Aalborg fik en nærbane.
Nedlagte stationer blev genåbnet.
Syd og Nordvestbanen fik dobbeltdækkertog.
De fleste privatbaner, samt alle Arriva strækninger fik nyt materiel (Lint)
Lokalbanen fik bedre køreplaner, bla med hurtigtog til Hundested, samt nye direkte tog mellem Helsingør og Hillerød via Gilleleje.
IC3 fik nye motorer.Hvis man skal tale om den negative udvikling i den kollektive trafik, så skal man rette blikket mod bustrafikken.
Det er her hvor der virkelig er sket forringelser, og dette er desværre ikke noget man kan rette op på uanset hvilke politikere der sidder inde på Christiansborg, da det er kommunerne selv, der administrerer deres busruter, og der har man desværre valgt at prioritere anderledes.
Med Aalborg så skal den eksisterende nærbane så udvides så den kører fra Hobro til Hjørring.
også med nye stationer undervejs.Der udover ny bane til Lufthavnen.
Hurtigtog mellem Aalborg-Frederikshavn der kun stopper på udvalgtestationer.
køretiden på 1 time.
Med henhold til busserne så kan der efter min mening sagtens indsættes mini busser med plads til 20 passagere.
Ved der er flere busruter der blivet skåret ned så sidste bus i hverdagende feks. kører kl 15 og ingen i weekenden.
Derudover ny Busterminal i Randers ved stationen.
Kan godt vide hvor de billigere billetter vil falde om det er alle tratikselskaber der får penge til sætte priserne ned.
Tilbage til Jernbanen så kan man i forbindelse med man elektrificere til Aalborg udvide til Frederikshavn og evt. tage privatbanerne med også for at gøre rent bord.Dislen
Der udover så skal Svendborgbanen elektrificeres også.
Direkte tog Svendborg-København 4-5 gange dgl.
Eller man kunne bruge nogle penge på alternativer til Diesel der nok ikke bliver billigere.
Jernbane til Billud lufthavn.