Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Spørgsmål ang. ERTMS (Generelt)

af steenth, 27/2 2012, 23:19 (4659 dage siden) @ jaer

Det vil jeg mene ikke er korrekt. ERTMS er meget mere end ATC.

ERTMS består af to dele: GSM-R og ETCS. GSM-R er kommunikationsdelen, og ETCS er selve togkontrolsystemet.

ERTMS/ETCS level 2 er som du skriver. Men det er stadig kun et togkontrolsystem, hvor GSM-R bruges til kommunikation. Og GSM-R delen kan på tidspunkt blive erstattet med noget andet. Og signalprojektet primær projekt for at erstatte de nuværende sikringsanlæg og ERTMS/ETCS level 2 er bare genvist man høster ved samme lejlighed. Ellers ville man kunne have brugt ETCS level 1 sammen med de nuværende sikringsanlæg.

Jeg ved ikke, om der kommer lokale kommandoposter. For der er nogle steder på fx store stationer, hvor det kunne være rart med lokalt personale på travle tidspunkter.

Det er ikke planen. Hele køreplanen er puttet ind i en central server, og hvad skal personalet så? Alle planlagte rangerbevægelser kan også lægges ind. Det bliver en driftsform for personalet, der mere bliver overvågning end afvikling (men der skal nok blive noget at se til for fremtidens trafikledere, ellers skulle jeg kende jernbanen dårligt).

S-banen har allerede et moderne fjernstyringssystem. Og her bliver hovedbanen styres særskilt og Høje-Taastrup og Taastrup styres normalt lokalt, selvom de kan fjernstyres fordi aktiviteten er høj. Og ikke alt kan planlægges. Og det vil nok ikke ændre sig særlig meget, når det nye signalsystem kommer.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Svenska-lok
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924

Ved Lollandsbanens 50 års jubilæum i 1924 udgav banen denne bog på 110 sider, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1874 til 1924. Teksten er konverteret til HTML.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak