Spørgsmål ang. ERTMS (Generelt)
Jeg vil supplere Jan svar. Selve ERTMS er et togkontrolsystem - dvs det erstatter det nuværende ATC. Man indfører ERTMS, fordi man alligevel vil udskrifte alle sikringsanlæg med nye typer. Og de nye computerbaseret sikringsanlæg kan håndtere et større område, dvs flere stationer samtidig. Så det er en god ide at samle fjernstyringscentralerne i færre enheder, når man er i gang at forny det hele.
Det vil jeg mene ikke er korrekt. ERTMS er meget mere end ATC.
ERTMS består af to dele: GSM-R og ETCS. GSM-R er kommunikationsdelen, og ETCS er selve togkontrolsystemet.
ETCS er så meget mere end ATC. ATC er i princippet kun et system, der sørger for, at toget ikke kører for langt eller for hurtigt. Med ETCS udvides det til også at give information om hvor langt man må køre. Det kan man så også sige at ATC også gør, men i ATC får lokomotivføreren blot at vide, hvor langt der er til næste farepunkt. Med ETCS får han (hun) også lov til at køre til et givent punkt (og med evt. restriktioner undervejs). Dertil kommer en masse muligheder med at dynamisk indkode LA-forhold, hvilket i ATC kræver udlægning af LA-baliser. MEd ETCS er det bare et spørgsmål om at udsende den nødvendige meddelelse.
Jeg ved ikke, om der kommer lokale kommandoposter. For der er nogle steder på fx store stationer, hvor det kunne være rart med lokalt personale på travle tidspunkter.
Det er ikke planen. Hele køreplanen er puttet ind i en central server, og hvad skal personalet så? Alle planlagte rangerbevægelser kan også lægges ind. Det bliver en driftsform for personalet, der mere bliver overvågning end afvikling (men der skal nok blive noget at se til for fremtidens trafikledere, ellers skulle jeg kende jernbanen dårligt).
Men der står jo en del om det her.
/Jan