Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Spørgsmål ang. ERTMS (Generelt)

af E991, 27/2 2012, 15:07 (4659 dage siden)

Hej

Jeg har lige et par spørgsmål ang det nye ERTMS European Rail Traffic Management System

Vil det betyde, at man kan styre hele togtrafikken i Danmark fra færre komandoposter eller hvad det nu hedder.

Vil man f.eks. kunne styre togtrafikken fra et andet land forudsat, at de har samme system.

Peter

Spørgsmål ang. ERTMS

af jaer, 27/2 2012, 17:23 (4659 dage siden) @ E991

Hej

Jeg har lige et par spørgsmål ang det nye ERTMS European Rail Traffic Management System

Belært af diverse diskussioner, så ved jeg snart ikke, om jeg tør svare ....


Vil det betyde, at man kan styre hele togtrafikken i Danmark fra færre komandoposter eller hvad det nu hedder.

Banedanmark giver lidt svaret her, men ja: Der bliver een central i København (henne i nærheden af Fisketorve/Dybbelsbro) og een i Jylland (Fredericia). I en (lang) periode bliver der også fjernarbejdspladser i Aalborg og Aarhus.

Vil man f.eks. kunne styre togtrafikken fra et andet land forudsat, at de har samme system.

Principielt Ja.

/Jan

Spørgsmål ang. ERTMS

af Svend, 27/2 2012, 20:40 (4659 dage siden) @ jaer

Vil man f.eks. kunne styre togtrafikken fra et andet land forudsat, at de har samme system.

Principielt Ja.

F eks fra Indien :-)

--
Svend

Spørgsmål ang. ERTMS

af steenth, 27/2 2012, 19:19 (4659 dage siden) @ E991

Hej

Jeg har lige et par spørgsmål ang det nye ERTMS European Rail Traffic Management System

Vil det betyde, at man kan styre hele togtrafikken i Danmark fra færre komandoposter eller hvad det nu hedder.

Jeg vil supplere Jan svar. Selve ERTMS er et togkontrolsystem - dvs det erstatter det nuværende ATC. Man indfører ERTMS, fordi man alligevel vil udskrifte alle sikringsanlæg med nye typer. Og de nye computerbaseret sikringsanlæg kan håndtere et større område, dvs flere stationer samtidig. Så det er en god ide at samle fjernstyringscentralerne i færre enheder, når man er i gang at forny det hele.

Jeg ved ikke, om der kommer lokale kommandoposter. For der er nogle steder på fx store stationer, hvor det kunne være rart med lokalt personale på travle tidspunkter.

Mvh
Steen

Spørgsmål ang. ERTMS

af Fysikeren, 27/2 2012, 21:01 (4659 dage siden) @ steenth

Ikke helt. ETCS er en erstatning for ATC. Derudover indfører man GSM-R til kommunikation, både tale og data. ETCS sender sin køretilladelser enten via balliser eller GSM-R, tale altid GSM-R. ETCS+GSM-R = ERTMS.

Spørgsmål ang. ERTMS

af jaer, 27/2 2012, 21:07 (4659 dage siden) @ steenth


Jeg vil supplere Jan svar. Selve ERTMS er et togkontrolsystem - dvs det erstatter det nuværende ATC. Man indfører ERTMS, fordi man alligevel vil udskrifte alle sikringsanlæg med nye typer. Og de nye computerbaseret sikringsanlæg kan håndtere et større område, dvs flere stationer samtidig. Så det er en god ide at samle fjernstyringscentralerne i færre enheder, når man er i gang at forny det hele.

Det vil jeg mene ikke er korrekt. ERTMS er meget mere end ATC.

ERTMS består af to dele: GSM-R og ETCS. GSM-R er kommunikationsdelen, og ETCS er selve togkontrolsystemet.

ETCS er så meget mere end ATC. ATC er i princippet kun et system, der sørger for, at toget ikke kører for langt eller for hurtigt. Med ETCS udvides det til også at give information om hvor langt man må køre. Det kan man så også sige at ATC også gør, men i ATC får lokomotivføreren blot at vide, hvor langt der er til næste farepunkt. Med ETCS får han (hun) også lov til at køre til et givent punkt (og med evt. restriktioner undervejs). Dertil kommer en masse muligheder med at dynamisk indkode LA-forhold, hvilket i ATC kræver udlægning af LA-baliser. MEd ETCS er det bare et spørgsmål om at udsende den nødvendige meddelelse.

Jeg ved ikke, om der kommer lokale kommandoposter. For der er nogle steder på fx store stationer, hvor det kunne være rart med lokalt personale på travle tidspunkter.

Det er ikke planen. Hele køreplanen er puttet ind i en central server, og hvad skal personalet så? Alle planlagte rangerbevægelser kan også lægges ind. Det bliver en driftsform for personalet, der mere bliver overvågning end afvikling (men der skal nok blive noget at se til for fremtidens trafikledere, ellers skulle jeg kende jernbanen dårligt).

Men der står jo en del om det her.

/Jan

Spørgsmål ang. ERTMS

af steenth, 27/2 2012, 23:19 (4659 dage siden) @ jaer

Det vil jeg mene ikke er korrekt. ERTMS er meget mere end ATC.

ERTMS består af to dele: GSM-R og ETCS. GSM-R er kommunikationsdelen, og ETCS er selve togkontrolsystemet.

ERTMS/ETCS level 2 er som du skriver. Men det er stadig kun et togkontrolsystem, hvor GSM-R bruges til kommunikation. Og GSM-R delen kan på tidspunkt blive erstattet med noget andet. Og signalprojektet primær projekt for at erstatte de nuværende sikringsanlæg og ERTMS/ETCS level 2 er bare genvist man høster ved samme lejlighed. Ellers ville man kunne have brugt ETCS level 1 sammen med de nuværende sikringsanlæg.

Jeg ved ikke, om der kommer lokale kommandoposter. For der er nogle steder på fx store stationer, hvor det kunne være rart med lokalt personale på travle tidspunkter.

Det er ikke planen. Hele køreplanen er puttet ind i en central server, og hvad skal personalet så? Alle planlagte rangerbevægelser kan også lægges ind. Det bliver en driftsform for personalet, der mere bliver overvågning end afvikling (men der skal nok blive noget at se til for fremtidens trafikledere, ellers skulle jeg kende jernbanen dårligt).

S-banen har allerede et moderne fjernstyringssystem. Og her bliver hovedbanen styres særskilt og Høje-Taastrup og Taastrup styres normalt lokalt, selvom de kan fjernstyres fordi aktiviteten er høj. Og ikke alt kan planlægges. Og det vil nok ikke ændre sig særlig meget, når det nye signalsystem kommer.

Billige jernbane T-shirts

ContecRail

Jernbanebøger

Holbæk Havnebane

Holbæk Havnebane. Pris 160 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak