Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IKKE et enskinnebanetog - løsningen (m/flere ill.) (Generelt)

af Niels Munch, 23/2 2012, 10:35 (4660 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 23/2 2012, 11:13

Kære Bent Hansen, kære forum

Denne "sag" er så tilpas anderledes, at jeg synes, jeg vil "rydde forsiden" til et forsøg på besvarelse:

[image]
(Arkiv: Bent Hansen).

Det, vi ser, er en helt "normal", letbygget, smalsporet jernbane med en sporvidde på 2 engelske fod.

Trækkraften er en damp-lastvogn eller -traktor, formentlig med Sentinel-maskineri, der er gjort skinnegående efter "Stronach-Dutton's roadrail-system", hvorved vejkøretøjer, også benzindrevne, "let" kan konverteres til jernbanebrug og tilbage igen:

[image]
Stronach-Dutton's princip (ill. fra patentdokumentet).

Tegningen forestiller et vejkøretøj, her med bagvedliggende maskineri. Under køretøjet er indskudt en ramme, hvis 2 boggiemonterede jernbaneaksler understøtter køretøjets forende, og hvor rammen virker som "gennemgående trækstang", hvortil traditionelle jernbanevogne kobles.

Køretøjets bagerste vejhjul sørger for fremdriften og kører udenfor skinnerne på overbygningens "skuldre", der så er forstærket til formålet. Da baghjulene bærer en god del af køretøjets vægt og har en stor friktion på underlaget, skaffes en adhæsion og dermed en trækkraft, der er større, end der ville kunne opnås fra et traditionelt lokomotiv, som sporet ville kunne bære.

Dette system er opfundet af 2 foretagsomme britiske officerer, brigadegeneral Robert Summers Stronach, veteran fra Boerkrigen og WW1, og den yngre major, ingeniør Frank Henry Dutton (1888-1953), der i 1920'erne var "Superintendent of Motor Transport and Signals" ved de Sydafrikanske Jernbaner (SAR). De stiftede selskabet "The Roadrail Limited" og patenterede systemet i en række lande, herunder Danmark (!).

Patentdokumentet, som er på dansk, og som rummer mange illustrative tegninger, kan ses her: http://dl.dropbox.com/u/63530213/DK27612C%20dutton%20roadrail.pdf .

Systemet blev udstillet i 1924 på "the British Empire Exhibition at Wembley".

På udstillingen anvendtes 4 "petrol engined tractors" og 2 "steam tractors" med "Sentinel boilers and two cylinder double-acting engines".

De benzindrevne er sandsynligvis af fabrikatet GUY:

[image]
The Guy road-rail vehicle. Kilde: http://www.localhistory.scit.wlv.ac.uk/Museum/Transport/commercial/Guy/guyhistory2.htm .

..... som SAR i 1923 lod udvikle i h.t. Stronach-Dutton's system, se nærmere i ovenstående link (scroll ca. 50% ned).

Der blev endvidere bygget 18 personvogne ved the Gloucester Railway Carriage & Wagon Company i 1924 af denne type:

[image]
Foto: Gloucestershire Archives.

En af disse vogne er genfundet og bliver nu restaureret:

[image]
Vognkasse ved "TODDINGTON NARROW GAUGE RAILWAY".

Se mere her om vognkassen: http://www.toddington-narrow-gauge.co.uk/news.html .

Det er givetvis en af disse vogne, der er med på Bent Hansens foto.

Systemet blev fremvist flere steder i UK og imperiet, f.eks. også i Australien, jf. dette avisklip: "NEW TRACTION SYSTEM. "Roadrails" Demonstration", Niels K. og Tommy.

Endvidere fik Dutton i 1924 anlagt en 34 km lang roadrail-jernbane med 2' sporvidde mellem Naboomspruit og Singlewood i Sydafrika. To dampdrevne road-rail tractors blev anvendt på banen, som imidlertid efter få år blev konverteret til 1067 mm Kapspor og forlænget Zebedelia in 1928.

Systemet bedømtes således: "While Dutton's road-rail system was conceptually sound, it relied on slow moving prime-moves hardly suited to modern requirements".

Ikke mindst udviklingen af vejtransport, samt også den generelle udvikling inden for jernbanen, overhalede hurtigt dette system indenom.

Brigadegeneral Stronach, C.B.E., næstformand i Roadrails Ltd., tog sig overvejende af hjemmefronten, idet han, selv skotte, foretog sonderende opmålinger til et roadrail-baneanlæg mellem Lairg og Kinlochbervie, som aldrig blev udført.

Men oven på alt dette ved vi endnu ikke, hvor Bents billede er taget; det kan måske være i f.m. Wembley-udstillingen - eller også i Sydafrika?

PS: En tak til Michael Walters http://homepage.ntlworld.com/michael.walters3/ , som pr. mail satte mig på sporet!

Som et yderligere PS skal nævnes, at der også på Wembley-udstillingen (der var en vigtig location i filmen "Kongens Store Tale"), blev vist en Never-Stop-Railway, som vi på nudansk vel ville kalde en "People-Mover". Snyd ikke jer selv for denne lille filmperle: http://www.britishpathe.com/video/never-stop-railway , selv om den absolut intet har at gøre med "The Roadrail Limited".


Bedste hilsener
Niels

IKKE et enskinnebanetog - løsningen (m/flere ill.)

af KimC, 23/2 2012, 11:17 (4660 dage siden) @ Niels Munch

Tak for det meget fyldestgørende svar!
Systemet har en vis genialitet, men det viste køretøj får sikkert hurtigt problemer når det forsøger at bakke. Det har man dog løst på andre, mere avancerede køretøjer af samme princip.
Ligheden mellem den bevarde vognkasse og vognen på billedet i det oprindelige indlæg er god nok.

IKKE et enskinnebanetog - løsningen (m/flere ill.)

af Bent Hansen, 23/2 2012, 21:24 (4660 dage siden) @ KimC

Hej.

Tak for din indsats. Så kom vi da et stykke af vejen. En, jeg tidligere konsulterede, nævnede Australien, men erkendte samtidig, at han faktisk ikke mere kunne huske, hvor han havde set billedet.

Systemet ser ud til at være bestemt. Hvad man så skal kalde det, er en anden sag. Jeg kom til at tænke på den indiske bane, der i dag ses på jernbanemuseet i New Delhi, hvor man har én skinne med jernbanehjul på den ene side og på modsat side blot et stor gummihjul. Den skan sikkert findes på nettet.

Jeg talte i mit indlæg om en irsk enskinnbane, som også kommer ud, ved søgning på nettet. Strengt taget har dette system vel også i virkeligheden tre skinner, selv om det kaldtes en enskinnebane. Alle de der nymodens magnetsvævebaner har vel også tre til fire skinner. De kører i hvert fald med støttehjul på tre sider af en betonbane indtil de begynder at svæve. Systemet her minder så lidt om en moderne Unimog eller et gaffeltrucklokomotiv.

Énskinnebanen fra Corniglia som jeg også brugte i mit indlæg, fordi det var lige ved hånden, er vel strengt taget slet ikke nogen jernbane? Nå, ligegyldigt. Det er ikke en opfordring til en endeløs diskussion.

Jeg ville stadig blive glad, hvis billedet kunne stedfæstes.

Med venlig hilsen

Bent Hansen.

IKKE et enskinnebanetog - løsningen (m/flere ill.)

af KimC, 24/2 2012, 17:45 (4659 dage siden) @ Bent Hansen

Énskinnebanen fra Corniglia som jeg også brugte i mit indlæg, fordi det var lige ved hånden, er vel strengt taget slet ikke nogen jernbane? Nå, ligegyldigt. Det er ikke en opfordring til en endeløs diskussion.

Strengt taget er jernbaner af i dag jo stålbaner. Jern er et grundstof som i tidligere har været anvendt i (stort set) ren form, men i dag mest bruges legeret med andet der giver bedre egenskaber til de forskellige formål.

Enskinnebanen fra Corniglia er sådan set en tandhjulsbane hvor skinnerne er sparet væk, og kun tandstangen blevet tilbage. Systemet er egentlig genialt til bjergskråninger. Der skal ikke tænkes på afvanding af en trace, eller støttemure til samme. Og arealet kan dyrkes helt tæt op til skinnen, så der medgår mindre dyrkbar jord til banen end ved feks en 600 mm bane.

ROAD-RAIL systemet - flere opl. og fotos!

af Niels Munch, 28/2 2012, 19:48 (4655 dage siden) @ Bent Hansen

Jeg ville stadig blive glad, hvis billedet kunne stedfæstes.

Hej Bent og øvr.,

Vore britiske kilder, d.v.s. såvel de, jeg har tilskrevet direkte, som de, Drehscheibe-kollega Eberhard "Kohle" har kontaktet, mener samstemmende, at billedet må være taget på the British Empire Exhibition i Wembley 1924-25.

Skiltene på damp-traktoren viser, at den er bygget hos William Beardmore i Glasgow og under anvendelse af dampmaskine og kedel samt bagaksel med kædetræk m.v. af fabrikat Sentinel (som Beardmore i øvrigt ejede en overgang).

Begge damp-traktorer på Wembley-udstillingen var af denne type, og det menes ikke, de nogensinde forlod England.

Samme opfattelse gælder også de 18 personvogne, der hos the Gloucester Railway Carriage & Wagon Company (GRCW) blev bygget specielt til udstillingen:

[image]
The Roadrail Ltd. carriage no. 108, fabriksfoto april 1924 (Gloucester RCW archives).

Vognkasserne, der var ganske letbyggede, menes placeret på boggie-undervogne fra War Department Light Railways "feltbanevogne", som GRCW havde bygget i hobetal under WW1.

Efter Wembley-udstillingen skulle GRCW angiveligt have taget vognene retur og afskrevet dem som reklameomkostninger, hvorefter de søgtes bortauktioneret. Den "genfundne" vognkasse var udhus i Worcestershire allerede i 1932, og en anden vogn fik anvendelse på en hestetrukket kartoffelbane i Lincolnshire.

I "hustidsskriftet" for South African Railways (SAR), "the SAR & H Magazine", blev der i årene 1922-26 skrevet en del om Stronach-Dutton roadrail-systemet.

Herfra stammer de følgende 2 fotografier, der angiveligt viser de 2 trækkraftenheder fra den tidligere nævnte bane mellem Naboomspruit og Singlewood:

[image]

Det første foto viser en steam-tractor fra the Yorkshire Patent Steam Wagon Company, der er permanent ombygget til "lokomotiv" og altså ikke konvertibel.

[image]
SAR Yorkshire Patent Steam Wagon (skitse fra patentdokumentet).

..... og som Frank Dutton bl.a. tog amerikansk patent på, se patentdokumentet i sin helhed her: http://dl.dropbox.com/u/63530213/Dutton%20pat.%20US1561510.pdf .

[image]

Det andet foto viser en konvertibel, benzindrevet roadrail-tractor af den type, der blev vist som patenskitse i mit indlæg først i tråden.

The Roadrail Ltd. udfoldede en del bestræbelser på at få systemet afsat i imperiet, bl.a. i Australien, og i følgende artikel fra the Sunday Times (Perth, WA), den 25. juni 1922, beskrives udførligt, hvorledes den australske premierminister var blevet underholdt om systemet og dets egnethed som transportsystem i det tyndtbefolkede Vestaustralien. Læg mærke til de rimeligt gode illustrationer, der bl.a. viser et tog med en GUY-tractor og "feltbanevogne", samt hvorledes traktoren konverteres fra vej- til banekøretøj:

http://trove.nla.gov.au/ndp/del/article/58031548?searchTerm=roadrail&searchLimits= .

Den australske premierminister besøgte også Wembley-udstillingen, der bl.a. er omtalt i The Queenslander (Brisbane, Qld.), 22. december 1923:

http://trove.nla.gov.au/ndp/del/article/22650479?searchTerm=wembley%20roadrail&sear... .

Nå, måske dukker der mere op. De gode vognkasseejere ved TODDINGTON NARROW GAUGE RAILWAY, som også graver i roadrail-sagen, har lovet at skrive mere derom på deres hjemmeside, når tid er.


Bedste hilsener
Niels

ROAD-RAIL, endnu mere til løsningen

af Niels Munch, 1/3 2012, 21:28 (4653 dage siden) @ Bent Hansen
redigeret af Niels Munch, 1/3 2012, 21:54

De brave Englishmen graver videre .....

[image]
Roadrail Ltd., Beardmore-Super Sentinel road-railer (arkiv: Bent Hansen)

..... for at komme sandheden nærmere vedr. Bents foto, og følgende billede er derved dukket op:

[image]
Roadrail-tractor, fabriksfoto William Beardmore & Co. Glasgow 1924.

Billedet har været gengivet i "the Industrial Locomotive" og "the Railway Gazette". Bestyrelsesformanden i Beardmore og direktøren for jernbane-divisionen i selskabet var da netop indtrådt i Roadrail Ltd.s bestyrelse.

Traktoren er angiveligt baseret på Super Sentinel maskinkomponenter og må dermed være identisk med den på Bents billede, hvor "the boiler has a detachable firebox as witnessed by the ring of studs above the ashpan, also the chain sprocket and radius rod look like those from a Sentinel Super". Sentinels byggenr. burde således være "5317". Boggierne blev i øvrigt leveret af Fowler & Co. i Leeds.

Dermed har den også en oliefyret kedel i modsætning til sin i øvrigt identiske makker på Wembley-udstillingen, der havde en koksfyret standard Sentinel-kedel.

Fabriksbilledet afslører en kraftig bundramme med 2 boggier, der er ophængt således, at traktoren ikke, selv om drivhjulet på sin kørevej måtte møde en liden tue, afsporer. Endvidere indebærer konstruktionen, at køretøjet kører lige godt begge veje - i modsætning til f.eks. GUY-traktorerne.

Til gengæld er køretøjet ikke "konvertibelt" i den forstand, at man ikke bare omdanner den fra vej til spor og omvendt i et snuptag. Bagenden t.v., "bundrammen" og begge boggier kan fjernes, og en styrbar landevejsforaksel kan monteres. På den vis er køretøjet meget lig "den store sydafrikaner" i mit forrige indlæg.

Der er lidt usikkerhed om, hvorvidt de 2 Wembley-traktorer kom til Afrika; men da ingen af Glouchester-personvognene gjorde, er Bents billede utvivlsomt taget på Wembley-udstillingen.

Det viser sig, at der i 1921-23 i "the Protectorate of Uganda" blev anlagt en roadrail-bane - fra Kampala til Bombo og Gayaza - til befordring af bomuld. Banen blev betjent af de tidligere nævnte GUY-benzintraktorer og med 2' godsvogne - leveret af Fowler & Co. i Leeds. Denne bane var (heller) ingen succes og blev opgivet i 1927.

Den roadrail præsentationsfilm, som jf. linket i mit forrige indlæg blev vist for den australske premierminister, var netop optaget på banen i Uganda.

Endelig hører det med til historien, at major F.H. Dutton udtog sit første roadrail-patent i England i 1917, idet han da havde militære transportformål for øje.

Til de tålmodige læsere, som har fulgt med så langt, og som stadig har bevaret en vis fascination af disse amfibier, skænker jeg følgende bonus-link:

http://lh3.google.ca/abramsv/R7jc66oD4QI/AAAAAAAAIwQ/0ezj1tHmd84/s1600-h/werwefghgfhf.jpg .
(Vladimir Tsesler & Sergei Voichenko, Belarus).


Bedste hilsener
Niels

ROAD-RAIL, endnu mere til løsningen

af KimC, 4/3 2012, 08:07 (4650 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels.

Tak for den meget uddybende forklaring. Der kanikke herske tvivl om at den damptraktor du fandt et billed af er af samme type som den på det oprindelige billed. Der er visse smådetaljer til forskel, hvilket kan skyldes at det ene billed er et fabriksfoto, og der er sket småændringer sidenhen, og/eller fordi det er en søstermaskine.

Det er i hvert fald et sjovt sideskud på jernbanens udvikling.

ROAD-RAIL, endnu mere til løsningen

af Bent Hansen @, 28/9 2012, 15:04 (4442 dage siden) @ KimC

Hej.

Jeg må nok erkende, at jeg ikke egner mig til fora som her. Jeg får aldrig fulgt dem regelmæssigt. I dag skulle jeg sætte det efterlyste billede ind, men så var teksten væk. Da jeg så fandt den igen i Jernbanens Forum, hvorfra jeg aldrig havde fået den kopieret, så jeg til min rædsel/glæde, at der var mere, jeg aldrig havde fået set, blandt andet det efterlyste fotosted. Det var glæden. Rædslen var, at jeg ulejliger nogen, der ulejliger sig, og så ser jeg det ikke engang.

Tak.

Jeg så også, at jeg havde lovet noget om baner fra overdrevet. Jeg har ikke bare set diverse tovejes traktorlokomotiver ud over den almindelige Unimog, men også gaffeltrucklokomotiver, automatiske rangeranlæg, kabeltrækbaner, baner uden spor, men med ledeimpulser i gulvet, ja, der er snart ikke det, der ikke har været prøvet.

Jeg har igen skrevet mig løftet bag øret. Der er bare lige et halvt hundrede ting, jeg også skal nå, men lever jeg længe nok, når jeg nok det hele.

Endnu engang tak for indsatsen.

Med venlig hilsen

Bent.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak