IKKE et enskinnebanetog - løsningen (m/flere ill.) (Generelt)
Kære Bent Hansen, kære forum
Denne "sag" er så tilpas anderledes, at jeg synes, jeg vil "rydde forsiden" til et forsøg på besvarelse:
(Arkiv: Bent Hansen).
Det, vi ser, er en helt "normal", letbygget, smalsporet jernbane med en sporvidde på 2 engelske fod.
Trækkraften er en damp-lastvogn eller -traktor, formentlig med Sentinel-maskineri, der er gjort skinnegående efter "Stronach-Dutton's roadrail-system", hvorved vejkøretøjer, også benzindrevne, "let" kan konverteres til jernbanebrug og tilbage igen:
Stronach-Dutton's princip (ill. fra patentdokumentet).
Tegningen forestiller et vejkøretøj, her med bagvedliggende maskineri. Under køretøjet er indskudt en ramme, hvis 2 boggiemonterede jernbaneaksler understøtter køretøjets forende, og hvor rammen virker som "gennemgående trækstang", hvortil traditionelle jernbanevogne kobles.
Køretøjets bagerste vejhjul sørger for fremdriften og kører udenfor skinnerne på overbygningens "skuldre", der så er forstærket til formålet. Da baghjulene bærer en god del af køretøjets vægt og har en stor friktion på underlaget, skaffes en adhæsion og dermed en trækkraft, der er større, end der ville kunne opnås fra et traditionelt lokomotiv, som sporet ville kunne bære.
Dette system er opfundet af 2 foretagsomme britiske officerer, brigadegeneral Robert Summers Stronach, veteran fra Boerkrigen og WW1, og den yngre major, ingeniør Frank Henry Dutton (1888-1953), der i 1920'erne var "Superintendent of Motor Transport and Signals" ved de Sydafrikanske Jernbaner (SAR). De stiftede selskabet "The Roadrail Limited" og patenterede systemet i en række lande, herunder Danmark (!).
Patentdokumentet, som er på dansk, og som rummer mange illustrative tegninger, kan ses her: http://dl.dropbox.com/u/63530213/DK27612C%20dutton%20roadrail.pdf .
Systemet blev udstillet i 1924 på "the British Empire Exhibition at Wembley".
På udstillingen anvendtes 4 "petrol engined tractors" og 2 "steam tractors" med "Sentinel boilers and two cylinder double-acting engines".
De benzindrevne er sandsynligvis af fabrikatet GUY:
The Guy road-rail vehicle. Kilde: http://www.localhistory.scit.wlv.ac.uk/Museum/Transport/commercial/Guy/guyhistory2.htm .
..... som SAR i 1923 lod udvikle i h.t. Stronach-Dutton's system, se nærmere i ovenstående link (scroll ca. 50% ned).
Der blev endvidere bygget 18 personvogne ved the Gloucester Railway Carriage & Wagon Company i 1924 af denne type:
Foto: Gloucestershire Archives.
En af disse vogne er genfundet og bliver nu restaureret:
Vognkasse ved "TODDINGTON NARROW GAUGE RAILWAY".
Se mere her om vognkassen: http://www.toddington-narrow-gauge.co.uk/news.html .
Det er givetvis en af disse vogne, der er med på Bent Hansens foto.
Systemet blev fremvist flere steder i UK og imperiet, f.eks. også i Australien, jf. dette avisklip: "NEW TRACTION SYSTEM. "Roadrails" Demonstration", Niels K. og Tommy.
Endvidere fik Dutton i 1924 anlagt en 34 km lang roadrail-jernbane med 2' sporvidde mellem Naboomspruit og Singlewood i Sydafrika. To dampdrevne road-rail tractors blev anvendt på banen, som imidlertid efter få år blev konverteret til 1067 mm Kapspor og forlænget Zebedelia in 1928.
Systemet bedømtes således: "While Dutton's road-rail system was conceptually sound, it relied on slow moving prime-moves hardly suited to modern requirements".
Ikke mindst udviklingen af vejtransport, samt også den generelle udvikling inden for jernbanen, overhalede hurtigt dette system indenom.
Brigadegeneral Stronach, C.B.E., næstformand i Roadrails Ltd., tog sig overvejende af hjemmefronten, idet han, selv skotte, foretog sonderende opmålinger til et roadrail-baneanlæg mellem Lairg og Kinlochbervie, som aldrig blev udført.
Men oven på alt dette ved vi endnu ikke, hvor Bents billede er taget; det kan måske være i f.m. Wembley-udstillingen - eller også i Sydafrika?
PS: En tak til Michael Walters http://homepage.ntlworld.com/michael.walters3/ , som pr. mail satte mig på sporet!
Som et yderligere PS skal nævnes, at der også på Wembley-udstillingen (der var en vigtig location i filmen "Kongens Store Tale"), blev vist en Never-Stop-Railway, som vi på nudansk vel ville kalde en "People-Mover". Snyd ikke jer selv for denne lille filmperle: http://www.britishpathe.com/video/never-stop-railway , selv om den absolut intet har at gøre med "The Roadrail Limited".
Bedste hilsener
Niels