Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ukendt enskinnebanetog? (Generelt)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 20/2 2012, 04:16 (4663 dage siden)

Hermed et par billeder og tekst fra Bent Hansen:

[image]

[image]

Ved du, hvor dette sort/hvide billede er taget og hvornår? Jeg har ingen oplysninger ud over, at jeg formentlig har arvet billedet fra O. W. Lauersen. Jeg kan ikke læse nogen af de indskrifter, der er på materiellet. Billedet er formentlig et affoto? Kvaliteten er ikke alt for god.

Jeg kender én irsk enskinnebane og én indisk enskinnebane, men det er ikke nogen af dem. Ved søgning på nettet kommer disse to baner også ud sammen med hængebanen i Wuppertal og en masse andre enskinnebaner af mere moderne tilsnit foruden oceaner af støj og andre reklamer.

I Tyskland er inden for de sidste fyrre år bygget omkring 300 enskinnebaner, og de er også nybygget i Italien, Schweiz og Frankrig. De bruges til vindruetransporter på stejle vinbjerge og til mælketransporter fra sætere. Tipvognen har i nr. 5.2011 bragt en artikel om fænomenet.

Jeg har vedlagt et foto af en sådan nymodens enskinnebane til vindruetransport fra sommeren 2011 fra Corniglia i Ligurien i Italien. Det er farvebilledet, og det spørger jeg ikke om, for jeg har selv taget det. Jeg har kun vedføjet det til orientering. Denne banetype er endnu ikke helt død!

Med venlig hilsen

Bent Hansen

--
[image]

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak