Omlægning af HFHJ Hillerød - Frederiksværk (Generelt)
Hej Erik, du gamle, og i andre. Det er rigtigt at forbindelsen mellem Hillerød Lokal og DSB stationen var besværlig og nok også en årsag til omlægningen. Men en anden årsag åbnede 1942(mener jeg) i Frederiksværk! Nemlig DDS -Det Danske Stålvalseværk. Hfhj fik efter DDS´s åbning større og større godstransporter og DET gav problemer i den omtalte skarpe kurve. Så ønsket om en direkte forbindelse til statsbanestationen trængte sig mere og mere på. Pga krigen blev det først i 1950 at banen åbnede, som omtalt på en del af anlægget til den aldrig fuldførte midtbane. Det største problem var at skaffe skinner! Efter krigen var forsyningen ikke den bedste, men Carl Kuhlmann fik dog efter sigende skrabet en del sammen. I Gørløse måtte der graves ud af en skrænt, og det blev udført med skovle og trillebøre! C 60 og C 61 blev ganske rigtigt i 80erne afløst af brugte CL vogne. De forsvandt dog endeligt i 1989.
Senere blev også indkøbt brugte BN og Bg vogne, de kom dog aldrig i anvendelse, men det er en anden historie...