Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ægte GM-EMD atmosfære (Generelt)

af Hedegaard, 25/1 2012, 18:49 (4688 dage siden) @ Ekaeli007

Jo. I 80'erne blev der lavet en del planer som omhandlede international trafik via den engelske kanal.
Planen var, at der skulle oprettes et Regionaltog system, samt et hotel-tog system, som skulle binde England tættere på det europæiske fastland.

Regionaltog-systemet blev hurtigt droppet, så vidt jeg ved af franskmændende. Tilbage stod hotel-tog projektet, hvor man i midten af 90'erne allerede havde 139 vogne klar. Disse vogne var meget tunge efter europæisk standard, og skulle krævede utroligt meget strøm til de indre faciliteter. Togene skulle køre med generatorvogne, såvel som specielt byggede lokomotiver.
Men der var en hel del problemer med projektet:

Den private operatør var relativ lille og ville få problemer med at konkurrere med både lavpris-flyselskaberne, samt Eurostar togene.
At toget skulle have dobbelt så meget strøm som alle de andre tog på linjen var heller ikke ligefrem en fordel, og vognene stod også til at blive skrottet, da ingen operatører ville have dem.
Først i 2000 blev de opkøbt af Via Rail til 130 millioner dollars.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Knutzens personvogne
Knutzens personvogne

Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Jernbanebøger

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv. Pris 210 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak