Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Bombardier taler igen om ekstra vogn til IC3 (Trafikpolitik)

af Henrik Hansen, Vejen, 24/1 2012, 21:42 (4696 dage siden) @ Hedegaard

På en måde kan jeg godt forstå transportministeren. På den anden side synes jeg, at i forhold til at blive ved med at skyde milliarder i IC4 projektet, som man aldrig ved kommer til at virke, så kunne man kaste et mindre beløb i et projekt, som har en god chance for at blive en succes.

Spørgsmålet er om man ikke allerede har passeret 'the point of no return' for DSB's hobbyprojekt, som går under navnet 'IC4' - det er jeg alvorlig bange for.

Man behøver jo ikke levere flere nye vogne. Der kunne laves to eller tre prototyper, som så kunne afprøves, og jeg tror bestemt at Bombardier er opgaven moden og kan komme med et tilfredsstillende resultat.

Det ene udelukker jo ikke det andet. Hvis IC3 skal benyttes som regionaltog og som erstatning for dobbeltdækkervognene, så mangler de en vogn med lavgulv til brug for barnevogne og kørestole og en ny mellemvogn burde derfor være af lavgulstypen.

Og Bombardier kan næsten med statsgaranti løse opgaven bedre end Ansaldo - men hvem kan ikke det :-)

/Henrik

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Brammingeulykken
Brammingeulykken

Den 26. juli 1913 skete en af de værste jernbaneulykker i Danmarks historie, da Tog 1029 - også kendt under navnet ´Emigranten´ - afsporedes umiddelbart vest for Bramminge station. Ved ulykken omkom 15 personer, ligesom mange blev hårdt såret. Her er hele historien.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak