Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

En ikke længere eksisterende overskærring (Billedegætterier)

af Erik H, Frederikssund, 22/1 2012, 21:07 (4776 dage siden)

Billedet viser en nu nedlagt overskærring, på en stadig eksisterende jernbanestrækning, men meget er ændret siden billedet blev taget sidst i 90´erne.
Kom med et skud.

Jeg undskylder den slørede billedekvalitet, men håber alligevel en eller anden kan løse gåden:-)

mvh.
Erik H

[image]

--
Erik H
[image] [image]

En ikke længere eksisterende overskærring

af Niels-Erik Hansen, Roskilde, 22/1 2012, 22:01 (4776 dage siden) @ Erik H

Mit bud er, at vi er i Taulov!

af Erik H, Frederikssund, 22/1 2012, 22:09 (4776 dage siden) @ Niels-Erik Hansen

Nej det er ikke Taulov, man skal meget længere mod øst;-)

mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

af Ulrik Ernst, 22/1 2012, 22:52 (4776 dage siden) @ Erik H

giver en indsats og svare Bred :-D

af Erik H, Frederikssund, 22/1 2012, 23:07 (4776 dage siden) @ Ulrik Ernst

Kom igen:-D
Stedet er på Sjælland, men siden billedet blev taget sidst i 90´erne er trafikken på banestrækningen i den grad intesiveret!
Det er stadig muligt at krydse banen, ganske tæt på hvor billedet er taget, men ikke i niveau!

mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

af Svend, 22/1 2012, 23:22 (4776 dage siden) @ Erik H

Hvis jeg nu kunne have set nogle køreledninger (og tilhørende master) på det noget uskarpe billede, ville jeg have gættet på Ølstykke, for årstal og øvrig beskrivelse passer med Eriks ledsagende tekst(er).

--
Svend

af Erik H, Frederikssund, 22/1 2012, 23:38 (4776 dage siden) @ Svend

ØLSTYKKE er fuldstændigt rigtigt:-D
Overskrærringen var krydsningen mellem Frederikssundbanen og Frederiksborgvej i Ølstykke. Efter overskrærringens nedlæggelse blev banen ført over en nybygget bro (der i øvrigt blev rullet på plads) over vejen der hedder Tjørnehøj.
Niveauoverskrærringerne mellem Ballerup og Frederikssund blev alle fjernet i forbindelse med udbygningen af Frederikssundbanen til dobbeltsporet S-bane i årene 1998 til 2002. Der iblandt overskærringen i Ølstykke.

Godt gået!!!

mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

af Rolf Jensen, 23/1 2012, 00:05 (4776 dage siden) @ Erik H

Ja, og med udbygningen til 2.spor så var der heller ikke længere plads til stationsbygningen i Ølstykke.

af Erik H, Frederikssund, 23/1 2012, 00:24 (4776 dage siden) @ Rolf Jensen

Det er fuldstændigt rigtigt. Jeg har optaget meget af udbygningen af strækningen mellem Ballerup og Frederikssund til dobbeltsporet S-bane, og vil med stor glæde lægge det ud på You Tube. Bla. er nedrivningen af den gamle stationsbygning i Ølstykke med.
Hele udbygnigen fulgte jeg med stor interesse, så selvfølgelig skal dette også komme andre "tognørder":-D tilgode.

mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

En ikke længere eksisterende overskærring (+ 1 foto)

af Niels Munch, 23/1 2012, 10:47 (4775 dage siden) @ Erik H

Så må det være denne overkørsel, her set diagonalt modsat:

[image]
DSB C 708 med særtog i Ølstykke, 22.05.1970 (nm).

M.v.h.
Niels

af Henrik Tolderlund, 23/1 2012, 12:00 (4775 dage siden) @ Niels Munch

Så må det være denne overkørsel, her set diagonalt modsat:

Hej Niels

Fint billede, men er du sikker på, at dit billede er i Ølstykke? Det ligner snarere Veksø - først og fremmest på grund af den svage kurve mod venstre (mod vest-nordvest).

Venlig hilsen
Henrik

[image]
DSB C 708 med særtog i Ølstykke, 22.05.1970 (nm).

M.v.h.
Niels

af Erik H, Frederikssund, 23/1 2012, 13:37 (4775 dage siden) @ Niels Munch

Billedet af C 708 med særtog er jeg meget sikker på er fra Veksø Sjælland. fordi toget kører i en højrekurve set mod Frederikssund.
I Østykke var/er det en venstrekurve set mod Frederikssund.I dag kan man også se skærme på perronen i spor 1, i Ølstykke, netop fordi kurven her er en venstrekurve, da elektroføreren jo eller ingen chance har for at kunne se hvad der sker længere tilbage på perronen. I Veksø Sjælland er det lige modsat: der er der opsat skærme på perron 2.

Se billedet nedenunden der er taget i 1987 på Veksø Sjælland Station, under ombygningen af perronerne. Dette billede giver et bedre indtryk af forholdene.

Mvh.
Erik H

[image]

--
Erik H
[image] [image]

af Niels Munch, 23/1 2012, 14:04 (4775 dage siden) @ Erik H
redigeret af Niels Munch, 23/1 2012, 14:21

Kære Henrik & Erik,

Jeg er selvfølgelig meget tilbøjelig til at give jer ret, bl.a. fordi jeg ingen notater har fra min optagelse.

Men synlige bygningsdele (bl.a. 1 kvist og 3 skorstene) stemmer også med Veksø:

[image]
Veksø Station, perronside 13.04.1979 (nm).

Jeg havde engang en særtogsplan for toget, hvori krydsninger med plantog jo også var indskrevet. Og i en af mine negativruller findes flere optagelser fra stedet, hvor man netop ser krydsning med Mo-tog.

Jeg vil søge at grave sagerne frem og uploade dem her.

Bedste hilsener og tak for korrektionen
Niels

af Niels Munch, 16/2 2013, 15:57 (4385 dage siden) @ Niels Munch

Jeg havde engang en særtogsplan for toget, hvori krydsninger med plantog jo også var indskrevet. Og i en af mine negativruller findes flere optagelser fra stedet, hvor man netop ser krydsning med Mo-tog.

Jeg vil søge at grave sagerne frem og uploade dem her.

Det skete så i dag: http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=6036 .

M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak