Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Frederikssundbanen 1979 - stationer (15 fotos) (Generelt)

af Niels Munch, 23/10 2011, 13:05 (4781 dage siden)

Kære alle,

I 1979 rumsterede det så meget med planer om S-tog til Frederikssund, at det måtte være nu, banens stationer skulle fotograferes, inden stationsmiljøerne blev spoleret af anlægsarbejderne og disses forberedelse og alt det der.

DSB stationer er normalt ikke liiige mit felt; men JB-P, der forinden var flyttet til Ribe, bad mig gennemføre et raid langs banen i ovennævnte øjemed.

Ved oversendelsen af billederne skrev jeg bl.a.:

"Frederikssundbanens stationer fotograferedes langfredag, den 13. april 1979, "udefra og indefter" - fra og med Ølstykke til og med Herlev, dog minus Skovlunde. HT-strejken gav mange passagerer i togene; men på stationerne herskede i øvrigt en salig, solbeskinnet ro. Specielt i Stenløse, hvor høje træer afskærmer udsigten til de omliggende parcelhuse, kunne illusionen om idyllisk landstation næres."

Negativerne er nu gravet frem af mørket, scannet og resultatet følger her:

Ølstykke Station:
[image]

[image]

[image]

Stenløse Station:
[image]

[image]

[image]

Veksø Station:
[image]

[image]

[image]

Måløv Station:
[image]

[image]

[image]

Ballerup Station:
[image]

[image]

Herlev Station:
[image]
Alle fotos 13.04.1979 (nm).

Det kølige og skarpe april-formiddagslys var ikke ganske egnet til fotografering mod øst.

Men således gik det til, at Den gamle Directeur fik fotograferet stationsbygninger, på en DSB-strækning og uden tog - og i øvrigt nåede hjem til en god langfredagsfrokost :-D .

Bedste hilsener
[image]
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Nørre Smedeby skærvefabrik A/S
Nørre Smedeby skærvefabrik A/S

Her er historien om aktieselskabet Stenbrud & Skærvefabrik Nørre Smedeby med firmaets aktiviteter i både Smedeby og Fladbjerg. Skærvefabrikken ejede gennem tiden adskillige både damp- og motorlokomotiver i såvel smalsporede som normalsporede udgaver.

Læs mere
Indsend billederBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak