Der var engang - Igen en gang... (Generelt)
Tak til Børge for oplysningen om godsvogne i Nordpilen, det var da noget af en nyhed, måske Ics-vogne.
Ligeledes tak til Børge Sundahl for den interessante oplysning.
Fiskevognene må givetvis have været tomme, både eftersom at de som "påhæng" til et persontog givetvis må have været P-bremset, og eftersom at man i Skagen altid har været så rigeligt velforsynet med fisk og sikkert gerne ville sælge noget af denne sunde spise til omverdenen
Med hensyn til buffetvognen som løb i overgangen mellem DSB CAR/BRH og BK fangede jeg en af dem på Århus H.
Vognen 140 km mærket ej RIC, men det har vist aldrig været noget problem mellem DK og Hamburg. Hjemsted Hmb, sikkert Hmb Hbf med nummer sådan ca. 50 80 85-43 0x6-8.
Hej Georg
Tusind tak for supplerende billeder.
Jeg lurede også på, at Roco-vognen kun findes i 50-mærket udgave - men det var forbilledet jo også, selvom den tydeligvis også kom udenfor Tysklands grænser en gang imellem.
Så når DSB tillod ikke-RIC-mærkede udenlandske vogne på sin "hjemmebane", så kan vi andre vel også i 1:87
Nabovognen ser ud til at være en Büm som der af og til løb en enkelt af i Nordpilen.
Solo Büm i Nordpilen omkr. 1974.
Mvh
Georg
Sjovt nok havde jeg opfattet en af de efterfølgende vogne (2. vogn efter BRyl-vognen) på dit flotte billede fra Hasselager som en grøn Büm-vogn, men ved nærmere eftersyn er de langsgående sikker på vogntagene temmelig afslørende.
Men med dine oplysninger her, så kan min grønne Roco Büm-vogn godt tages til nåde igen og lempes ind i 1:87 udgaven af Nordpilen til/fra Frederikshavn anno 1970'erne.
Spørgsmålet er nu blot, om de danske vinrøde vogne i en Nordpilen-stamme anno 1971 var med "computerlitrering" eller med den oprindelige "krone-litrering" ?.
(Inden jeg går helt i modeljernbane-selvsving vil jeg blot sige tusind tak for dine billeder og oplysninger - og håber, at du fortsat vil blive ved med at vise dine flotte billeder frem og dele din viden med os andre her på Jernbanen.dk).
--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen