MZ-godstog i Svendborg og Hjallelse i 1993 (Generelt)
Dit øveste foto viser et stopspor med et lille hvidt skilt af en tegning af en mand, der viser: "Hertil og ikke længere" vækker minder for mig. For jeg har været med i et lille sluttet selskab med folk fra HFHJ, HHGB, samt politifolk fra Helsingør, der en weekend, fra fredag til søndag, har parkeret på det spor med HHGB YM 53 (HHGB's eneste Y-togsmotorvogn med førerrum i begge ender)
Det var kort før Storebæltbroen åbnede. For YM 53 så utrolig lille ud, da den stod ved siden af et IC-3 tog, helt nede i fronten af færgens sejlretning.(Hold kæft hvor passagerne inde i IC-3'eren kikkede noget gennem vinduerne, da vi gled forbi dem inde på vogndækket)
Da vi tog afsted fra Helsingør, sagde direktøren. "Nu passer I godt på den", for den er lige kommet hjem fra Jylland dagen før med helt nye sæder i, samt nymalet, og blevet påmalet med store hvide bogstaver på vognsiderne: HELSINGØR-HORNBÆK-GILLELEJE-BANEN, som de gl. Y-tog var påmalet i deres sidste levetid på HHGB.
I kan tro denne lille nymalede røde skinnebus vakte stor opsigt overalt hvor vi kom frem. Især blandt bilister på Svendborgbanen, der holdt stille ved diverse jernbaneoverskæringer. Og allerede indenfor det første døgn i Svendborg, hvor vi skulle være med i en indensdørs fodboldtturnering, sagde Svendborgenserer, vi kom i kontakt med på byens værthuse, "nåe.. det er jer der holder med "den lille røde" nede på stationen", når vi fortalte hvor vi kom fra. Den havde alle i Svendborg åbentbart hurtigt fået øje på.
Undskyld jeg på dit foto fik øje på det stopspor, og her var lidt uden for denne tråd. Håber jeg bliver tilgivet, hvis nogen læser her for første gang, at HHGB har også været på Svendborgbanen, og føler det var interessant læsning.
Til slut skal jeg lige nævne, at det var ikke første gang YM 53 kørte disse "sportsfolk" til Svendborg. Men det eneste gang jeg var med denne. (Senere i FHV. HT bus vogn 695 hvergang) Samt sidste gang "den lille røde" var i Svendborg. For da broen åbnede, så var det slut med at få tilladelse til at komme over Storebælt. Ærgeligt. For der var indrettet en lille bar i godsrummet på 53'eren. "Hik"...!!