Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvad ved du ? - Og hvad har du ? om Espergærde St. (Generelt)

af Kenneth Verting, Helsingør, 30/11 2011, 03:13 (4744 dage siden)

Jeg er født i 1949, og til 1966 boede jeg i Espergærde, og derefter til Helsingør.

Jeg er kun ca. en uge gammel i dette forum. Og har startet en tråd op om hvem der har: "spor- og sportegninger om Helsingør Havnebane" hedder tråden.

På grund "sidespor" til Espergærde, som jeg er kommet ind på, så for at holde havnespor-tråden ren for mere "espergærdesnak" og hvad jeg som dreng hjalp til med på den station. :-) Så starter jeg nu denne tråd op, som jeg ellers havde planer på at lave, når den anden tråd ville begge at ebbe ud.

Det er vel nemmest bare at skrive, Alt har interesse om Espergæde station. Og det har det så sandelig også. Dog er det mit største ønske, at denne tråd kan bidrage med hvor mange spor der var fra starten og til der nu er kun de 2 togvejsspor igennem.(Ændring af spor gennem tiderne, og årstal på disse, hvis det kan lade sig gøre overhovedet i dag)

Starten på Espergærde St., var ikke ligemed Kystbanens åbning i 1897. DSB havde så sandelig ikke nogen planer om der skulle være nogensomhelst standsning i det lille snollede fiskeleje dengang. De havde dog ikke taget højde for at der nu var Københavnske rige landliggere om sommeren, så efter vilde protester fradisse, som blev der nødtvunget bygget et lille billetsagssted, som åbnede i maj 1898 mod at de selv spædede til i kassen.

Senere skete der disse udvidelser ?? "Ja hvad har I at byde på så" ??

På forhånd tak allesammen ! For med al den viden jeg fået om havnesporene, og stadig får, er min forventning stor. Hvor er jeg dog bare glad for have fundet dette fantastiske forum.

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Jernbanebøger

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv. Pris 210 kr.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak