Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sneberedskabet med et lille smil! (Generelt)

af Steff, 27/11 2011, 18:24 (4750 dage siden) @ Rasmus Arndal

Godaften Rasmus, her imellem vindstødene!

Her er ”hemmeligheden” bag den gode anvendelse af DSB litra MY/MX som plovlokomotiver, nemlig rammen.

[image]
Tegningen (Nohab) viser med al tydelighed den kraftige ramme, der er gennemgående for hele lokomotivet (på tegningen den kraftige vange mellem pufferne). Det gør jo lokomotivet stærkt over for kræfter, der bliver overført gennem pufferne. Der er altså ikke brudzoner som på mere moderne lokomotiver.

[image]
Rammen på en MY – dog vendt om – for montering af diverse dele. Bemærk bogietappenes størrelse. De SIDDER fast også under eventuelle stød det måtte give i lokomotivet i forbindelse med kørsel i snedriver.
Foto Frichs.

Fortsat god aften uden – for alle læserne – ubehageligheder i forbindelse med stormen.

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Assens Sukkerfabrik
Assens Sukkerfabrik

De danske Sukkerfabrikker opførte i 1883-84 Assens Sukkerfabrik, der i over 100 år var en stor og vigtig arbejdsplads i Assens. Læs i denne artikel om fabrikkens historie med fokus på roebanesystemet og de lokomotiver, der befarede det.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak