Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

20 August 1986... (Billedegætterier)

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 21/11 2011, 18:28 (4754 dage siden)

...Blev dette billede taget af et "1951, relæanlæg med vippenøgler", men hvor er vi ??? ;-)

[image]

--
Mvh

Michael J.
[image]

20 August 1986...

af L.H. Jensen, 21/11 2011, 18:46 (4754 dage siden) @ Michael Julsrud

...Blev dette billede taget af et "1951, relæanlæg med vippenøgler", men hvor er vi ??? ;-)

[image]

God aften!

Ja, det kan jo nærmest kun være Arden eller Ellidshøj, for Esbjerg er det ikke :-P
Mon ikke det er Ellidshøj ???

vh
LHJ

20 August 1986...

af Allan Støvring-Nielsen, 21/11 2011, 19:17 (4754 dage siden) @ L.H. Jensen

God aften!

Ja, det kan jo nærmest kun være Arden eller Ellidshøj, for Esbjerg er det ikke :-P
Mon ikke det er Ellidshøj ???

vh
LHJ


Har ikke noget bud, men der var vel flere muligheder tilbage i 1986 .... ?

Allan

20 August 1986...

af re20000, 21/11 2011, 19:26 (4754 dage siden) @ Michael Julsrud

Det må være et sted mellem Aalborg og Hobro

Nold

20 August 1986...

af MHsøhus, 21/11 2011, 21:31 (4753 dage siden) @ re20000

Hej Michael.

Der står Skørping til højre og Aalborg til venstre, så Ellidshøj ;-)

Mvh. Martin

20 August 1986...

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 21/11 2011, 22:21 (4753 dage siden) @ Michael Julsrud

- Jeg mener også at det er Skørping, jeg gik på Efterskole i Suldrup i 1988 - 1990 og jeg synes jeg kan genkende tavlen fra talrige timer kiggen ind af vinduet når stationsbetjenten opererede med håndtag og knapper o.lign.

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

20 August 1986...

af MHsøhus, 21/11 2011, 23:18 (4753 dage siden) @ mhv_vsvt

Jeg mener ikke det er Skørping! Men Ellidshøj som jeg skriver :-D
Skørping har jo togvejsmulighed i begge ender af spor 1, så den er udelukket.

Mvh. Martin

20 August 1986...

af L.H. Jensen, 21/11 2011, 23:54 (4753 dage siden) @ MHsøhus

Jeg mener ikke det er Skørping! Men Ellidshøj som jeg skriver :-D
Skørping har jo togvejsmulighed i begge ender af spor 1, så den er udelukket.

Mvh. Martin

Ja, og så har Skørping jo altså et 12/46-anlæg ...;-)

Jeg fastholder mit gæt: Ellidshøj!

vh
LHJ

20 August 1986...

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 22/11 2011, 08:23 (4753 dage siden) @ L.H. Jensen

- Det synes jeg også i skal gøre for der må have sneget sig en Mandags-bøf ind i mit indlæg, og mig bekendt så lå der også et sidespor ved Ellishøj - ved ikke om det er der mere, men jeg tror også i har ret og det er Ellishøj istedet for Skørping.

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Avatar

20 August 1986...

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/11 2011, 08:35 (4753 dage siden) @ Michael Julsrud

...Blev dette billede taget af et "1951, relæanlæg med vippenøgler", men hvor er vi ??? ;-)

[image]

Sporplanen passer på Ellidshøj. Stopbommen uden for vinduet passer på Ellidshøj. At capp står vinkelret på sporet passer på Ellidshøj. At det er et vippenøgleanlæg passer på Ellidshøj. Og mon ikke der står "Hobro" til højre på capp og "Aalborg" til venstre på capp?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
www.randers-aalborg.dk

Avatar

22 Juni 2002...

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 22/11 2011, 09:22 (4753 dage siden) @ Michael Julsrud

blev dette billede taget men hvor?

[image]

--
[image]

20 August 1986...

af L.H. Jensen, 22/11 2011, 09:31 (4753 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

...Blev dette billede taget af et "1951, relæanlæg med vippenøgler", men hvor er vi ??? ;-)

[image]


Sporplanen passer på Ellidshøj. Stopbommen uden for vinduet passer på Ellidshøj. At capp står vinkelret på sporet passer på Ellidshøj. At det er et vippenøgleanlæg passer på Ellidshøj. Og mon ikke der står "Hobro" til højre på capp og "Aalborg" til venstre på capp?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
www.randers-aalborg.dk

Njae, jeg tror nu snarere, at der står Svenstrup - evt. rettet til Aalborg - til venstre og Støvring - evt. rettet til Skørping - til højre ...

Mvh
LHJ

22 Juni 2002...

af L.H. Jensen, 22/11 2011, 09:35 (4753 dage siden) @ Tommy Nilsson

blev dette billede taget men hvor?

[image]

Arrrh ..., den er for nem: Skørping!
:-D
Mvh
LHJ

Avatar

22 Juni 2002...

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/11 2011, 09:45 (4753 dage siden) @ L.H. Jensen

blev dette billede taget men hvor?

[image]


Arrrh ..., den er for nem: Skørping!
:-D
Mvh
LHJ

Nemli', ja!

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

22 Juni 2002...

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/11 2011, 10:09 (4753 dage siden) @ Tommy Nilsson

blev dette billede taget men hvor?

[image]

Siden Tommy tog billedet af capp i Skørping i 2002, er der faktisk sket lidt ude i landskabet. Som det fremgår af Tommys billede, er der kun ét indkørselssignal fra Støvring (til venstre på capp). Fredag den 4. november 2011 så indkørslen til Skørping fra Støvring ud som vist nedenfor.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
[image]

Indkørselssignaler til Skørping fra nord. Fredag 4. november 2011. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Skørping - nu med to I-signaler

af jaer, 22/11 2011, 11:10 (4753 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Siden Tommy tog billedet af capp i Skørping i 2002, er der faktisk sket lidt ude i landskabet. Som det fremgår af Tommys billede, er der kun ét indkørselssignal fra Støvring (til venstre på capp). Fredag den 4. november 2011 så indkørslen til Skørping fra Støvring ud som vist nedenfor.

Flot med et ekstra I-signal, og så endda hastighedstavle, hvad gavn den så end gør. I-signalet har jo ikke grøn lanterne.

/Jan

Avatar

22 Juni 2002...

af Morten Larsen, Nørresundby, 22/11 2011, 11:14 (4753 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

blev dette billede taget men hvor?

[image]


Siden Tommy tog billedet af capp i Skørping i 2002, er der faktisk sket lidt ude i landskabet. Som det fremgår af Tommys billede, er der kun ét indkørselssignal fra Støvring (til venstre på capp). Fredag den 4. november 2011 så indkørslen til Skørping fra Støvring ud som vist nedenfor.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
[image]

Indkørselssignaler til Skørping fra nord. Fredag 4. november 2011. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Jep, og desuden findes der nu kun ét sidespor i Sø, efter endt sporskiftearbejde i spor 1, for lidt over et års tid siden :-)

--
Mvh Morten L.

Avatar

Skørping - nu med to I-signaler

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/11 2011, 11:28 (4753 dage siden) @ jaer
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 22/11 2011, 11:40

Siden Tommy tog billedet af capp i Skørping i 2002, er der faktisk sket lidt ude i landskabet. Som det fremgår af Tommys billede, er der kun ét indkørselssignal fra Støvring (til venstre på capp). Fredag den 4. november 2011 så indkørslen til Skørping fra Støvring ud som vist nedenfor.


Flot med et ekstra I-signal, og så endda hastighedstavle, hvad gavn den så end gør. I-signalet har jo ikke grøn lanterne.

/Jan

Jeg har faktisk ikke tidligere lagt mærke til, at I-signalet for venstre spor Støvring-Skørping ikke kan vise grønt. Det kan vel i teorien betyde, at nævnte I-signal kan være opstillet allerede på det tidspunkt (2002), hvor Tommy fotograferer capp, idet signalet vel ikke er integreret i capp? (Jeg har ikke noteret, hvornår signalet blev opstillet, men det må kunne udledes ved at gennemtrawle rettelsesblade til TIB).

Hvis jeg husker rigtigt, stod der, inden det "grønne-løse" I-signal blev opstillet, på nogenlunde samme sted et standsignal 17.10 "Rangergrænsen", der skulle "beskytte" Skørping mod fra nord kommende tog ad venstre spor, idet I-signalet ved højre spor ikke - på "sædvanlig vis" - kunne "dække" venstre spor, idet sporene jo ligger med en vis afstand mellem Støvring og Skørping og først samles på det sted, hvor de to I-signaler står.

Der var med andre ord to standsignaler 17.10 i nordenden af Skørping station. Og hvis jeg husker rigtigt, var det nordligste af dem (det ovenfornævnte) belyst med en glødepære.

Måske andre kan bekræfte?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Skørping - nu med to I-signaler

af Morten Larsen, Nørresundby, 22/11 2011, 12:39 (4753 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Siden Tommy tog billedet af capp i Skørping i 2002, er der faktisk sket lidt ude i landskabet. Som det fremgår af Tommys billede, er der kun ét indkørselssignal fra Støvring (til venstre på capp). Fredag den 4. november 2011 så indkørslen til Skørping fra Støvring ud som vist nedenfor.


Flot med et ekstra I-signal, og så endda hastighedstavle, hvad gavn den så end gør. I-signalet har jo ikke grøn lanterne.

/Jan


Jeg har faktisk ikke tidligere lagt mærke til, at I-signalet for venstre spor Støvring-Skørping ikke kan vise grønt. Det kan vel i teorien betyde, at nævnte I-signal kan være opstillet allerede på det tidspunkt (2002), hvor Tommy fotograferer capp, idet signalet vel ikke er integreret i capp? (Jeg har ikke noteret, hvornår signalet blev opstillet, men det må kunne udledes ved at gennemtrawle rettelsesblade til TIB).

Hvis jeg husker rigtigt, stod der, inden det "grønne-løse" I-signal blev opstillet, på nogenlunde samme sted et standsignal 17.10 "Rangergrænsen", der skulle "beskytte" Skørping mod fra nord kommende tog ad venstre spor, idet I-signalet ved højre spor ikke - på "sædvanlig vis" - kunne "dække" venstre spor, idet sporene jo ligger med en vis afstand mellem Støvring og Skørping og først samles på det sted, hvor de to I-signaler står.

Der var med andre ord to standsignaler 17.10 i nordenden af Skørping station. Og hvis jeg husker rigtigt, var det nordligste af dem (det ovenfornævnte) belyst med en glødepære.

Måske andre kan bekræfte?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Ja det er rigtigt.

I-signalet for venstre spor Eh-Sø, blev opstillet for cirka tre år siden - mener jeg det var, som "afløser" for SR-mærke 17.10, der ifølge Trafikstyrelsen ikke var restriktivt nok som markering af den nordlige stationsgrænse, for venstre spor.
Det "blinde I-signal" blev ved opstillingen ved stationsgrænsen, også markeret på sportavlen, hvor det stadig figurerer.

--
Mvh Morten L.

Avatar

20 August 1986...

af Ove Nygaard, 22/11 2011, 13:03 (4753 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Sporplanen passer på Ellidshøj. Stopbommen uden for vinduet passer på Ellidshøj. At capp står vinkelret på sporet passer på Ellidshøj. At det er et vippenøgleanlæg passer på Ellidshøj. Og mon ikke der står "Hobro" til højre på capp og "Aalborg" til venstre på capp?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
www.randers-aalborg.dk

Kære K2.

Ja, og netop det, at capp var placeret vinkelret på sporet og med "Hobro" til højre og "Aalborg" til venstre på capp betød, at man - både som afløser, men vel også som "fast" - skulle være opmærksom, fra hvilken køreretning, man stillede signal.
Normalt tager man, når capp vender vilkelret mod sporene, "i fantasien" apparatet og "vender det med ryggen mod sporene". Prøv at gøre det, så får du kludder i geografien.:-D
Ja, driftsafviklingen selv på enkelt udformede stationer kunne også i "gamle dage" være indviklet. Det var også derfor, at betjeningen krævede en større uddannelse.

Kh

Ove
Gh

22 Juni 2002...

af re20000, 22/11 2011, 13:06 (4753 dage siden) @ Morten Larsen

Findes de to TUer D og E stadig?
Hvad er det, der står lidt længere fremme i venstre spor på de to billeder af I signalerne?

Nold

Avatar

22 Juni 2002...

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/11 2011, 13:11 (4753 dage siden) @ re20000

Findes de to TUer D og E stadig?

Ja, jf. her.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

22 Juni 2002...

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/11 2011, 13:18 (4753 dage siden) @ re20000

Hvad er det, der står lidt længere fremme i venstre spor på de to billeder af I signalerne?

Så vidt jeg husker, er det en "kilometersten". Lidt længere væk står der et mærke 17.10. og længere væk endnu U-signalet.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

22 Juni 2002...

af re20000, 22/11 2011, 13:38 (4753 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der er noget mørkt, der ser ud som om det står midt i sporet næsten der hvor birketræerne ender, ca der hvor træerne slutter i det nederste billede.

Nold

Avatar

22 Juni 2002...

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/11 2011, 13:42 (4753 dage siden) @ re20000

Der er noget mørkt, der ser ud som om det står midt i sporet næsten der hvor birketræerne ender, ca der hvor træerne slutter i det nederste billede.

Det er blot et par små gyvel-buske, der står mellem de to spor.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

22 Juni 2002...

af re20000, 22/11 2011, 17:12 (4753 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

øv, jeg troede lige det var noget spændende...

Nold

Avatar

Skørping - nu med to I-signaler

af Jacob Rout, Holstebro, 22/11 2011, 20:03 (4753 dage siden) @ Morten Larsen

Hej

Hvordan ser I-signalet i Skørping for venstre spor så ud, når det skal passeres. Er det så blot helt slukket, eller måske "stop og ryk frem" ?
Venlig hilsen

Jacob Rout

Skørping - nu med to I-signaler

af L.H. Jensen, 22/11 2011, 20:46 (4753 dage siden) @ Jacob Rout

Hej

Hvordan ser I-signalet i Skørping for venstre spor så ud, når det skal passeres. Er det så blot helt slukket, eller måske "stop og ryk frem" ?
Venlig hilsen

Jacob Rout

God aften!

Uha, et "slukket" signal betyder skam også "Stop"!
Så der er kun een mulighed: "Indrangering" ...
Tilsvarende I-signaler findes også på andre stationer, bl.a. Randers (fra nord).

Mvh
LHJ

Avatar

Skørping - nu med to I-signaler

af Jacob Rout, Holstebro, 22/11 2011, 21:03 (4752 dage siden) @ L.H. Jensen

Hej igen

Tak for svaret, L.H. Jensen.

Nu forstår jeg meningen med signalet.

Venlig hilsen
Jacob Rout

Avatar

20 August 1986...

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 22/11 2011, 21:11 (4752 dage siden) @ Michael Julsrud

Ja, Ellidshøj er stedet. Som bonus får i et par billeder der nok er fra 1984, i hvert fald var pakhuset mm. endnu ikke nedrevet.

[image]
[image]
[image]

--
Mvh

Michael J.
[image]

Avatar

Ellidshøj

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 22/11 2011, 21:45 (4752 dage siden) @ Michael Julsrud

[image]

Her er samme motiv 18 år senere. Det ser ud til, at naturen vinder.

[image]

--
[image]

Skørping - nu med to I-signaler

af re20000, 22/11 2011, 21:59 (4752 dage siden) @ Jacob Rout

Når man får lov at køre ad venstre spor ud af en station, gælder denne tilladelse kun frem til stationsgrænsen på den næste staion og ikke ind på denne. Det er smuttet for en del førere i tidens løb, især fordi det er sjældent, ma kører ad venstre spor og det kan være svært at se hvor stationsgrænsen er i usigtbart vejr og mørke. For at tydeliggøre stationsgrænsen og minde førerne om faren er man begyndt at opstille disse venstrespors I-signaler (ikke at forveksle med VI-signaler!). For at køre ind på stationen skal man stoppe før signalet og have en tilladelse og det er derfor i praksis ligemeget hvad signalet viser. Derfor kan det kun vise stop for nemheds og en sikkerheds skyld.

Nold

22 Juni 2002...

af Georg Schmidt, 22/11 2011, 22:19 (4752 dage siden) @ Tommy Nilsson

Her som det elektromekaniske anlæg i Skørping så ud ved årsskiftet 1976-77.
[image]
Foto A B Sillesen.
[image]
Nu vi er i "Thomas' pastorat" tager vi lige sportavlen i Fårup med foto fra 1977, et 1946-anlæg opstillet i 1950. Anlægget i Skørping opstillet 1954. I dag er der et elektronisk 1990 anlæg i Fårup med fjernstyring fra Århus.
Mvh
Georg

Skørping - nu med to I-signaler

af Georg Schmidt, 22/11 2011, 23:03 (4752 dage siden) @ re20000

En tur ad venstre spor fra Hørning ind på Århus H under det gamle 1929-anlæg kunne være en af de helt store eksamensopgaver i stationsgrænser og lign, for hvor var hvad.:-D :-D
vh
Georg

Avatar

22 Juni 2002...

af Morten Larsen, Nørresundby, 22/11 2011, 23:35 (4752 dage siden) @ Georg Schmidt

Her som det elektromekaniske anlæg i Skørping så ud ved årsskiftet 1976-77.
[image]
Foto A B Sillesen.
[image]
Nu vi er i "Thomas' pastorat" tager vi lige sportavlen i Fårup med foto fra 1977, et 1946-anlæg opstillet i 1950. Anlægget i Skørping opstillet 1954. I dag er der et elektronisk 1990 anlæg i Fårup med fjernstyring fra Århus.
Mvh
Georg

Armsignaler betjent fra et elektromekanisk sikringsanlæg (´46-anlæg)??

Georg - eller andre, forefindes der evt et billede af CAPP i Brabrand fra før ombygningen?

--
Mvh Morten L.

22 Juni 2002...

af Georg Schmidt, 23/11 2011, 00:15 (4752 dage siden) @ Morten Larsen

[image]
Hej Morten
Her et billede af I-signalet i Fårup fra syd fra november 1977. I den lille aflange kasse du kan se over trappen ved signalet sidder en lille elektromotor der ved nogle tandhjul med udveksling trækker signalarmene. Kortrolrelæer sikrer at armenes stilling svarer til det gule signalhåndtags stilling på capp. Der er også indbygget en bremseordning så armene ikke falder for hurtigt. Signalhåndtag på anlæg med motor på signalerne skulle betjenes med en vis "gefühl", så motor og signalarme kunne følge med. Det store topostanlæg i Randers taget i brug i 1940 (type 1912) havde også motor på armsignalerne. Det gamle anlæg i Brabrand (enhedstypen) havde motor på I signalet fra Århus, der var sikkert for langt derud med tråd. Det store håndtag skulle bevæges med særdeles megen gefühl for ikke at signalvingerne skulle opføre sig mærkeligt.;-) Jeg har tidligere skrevet om Brabrand (Brabrand forår 1977).
Mvh
Georg

Avatar

22 Juni 2002...

af Morten Larsen, Nørresundby, 23/11 2011, 10:24 (4752 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]
Hej Morten
Her et billede af I-signalet i Fårup fra syd fra november 1977. I den lille aflange kasse du kan se over trappen ved signalet sidder en lille elektromotor der ved nogle tandhjul med udveksling trækker signalarmene. Kortrolrelæer sikrer at armenes stilling svarer til det gule signalhåndtags stilling på capp. Der er også indbygget en bremseordning så armene ikke falder for hurtigt. Signalhåndtag på anlæg med motor på signalerne skulle betjenes med en vis "gefühl", så motor og signalarme kunne følge med. Det store topostanlæg i Randers taget i brug i 1940 (type 1912) havde også motor på armsignalerne. Det gamle anlæg i Brabrand (enhedstypen) havde motor på I signalet fra Århus, der var sikkert for langt derud med tråd. Det store håndtag skulle bevæges med særdeles megen gefühl for ikke at signalvingerne skulle opføre sig mærkeligt.;-) Jeg har tidligere skrevet om Brabrand (Brabrand forår 1977).
Mvh
Georg

Ach so! :-) Tak Georg, for et interessant og fyldestgørende svar!

--
Mvh Morten L.

Skørping - nu med to I-signaler

af caprani ⌂, København, 23/11 2011, 10:42 (4752 dage siden) @ Georg Schmidt

Jeg vil nok aldrig ophøre med at forundres over, hvor meget man skal vide og hvilket overblik man skal være i besiddelse af, som lokomotivfører :-D

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Avatar

Skørping - dengang med to rangergrænsemærker i nordende

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/11 2011, 22:08 (4751 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvis jeg husker rigtigt, stod der, inden det "grønne-løse" I-signal blev opstillet, på nogenlunde samme sted et standsignal 17.10 "Rangergrænsen", der skulle "beskytte" Skørping mod fra nord kommende tog ad venstre spor, idet I-signalet ved højre spor ikke - på "sædvanlig vis" - kunne "dække" venstre spor, idet sporene jo ligger med en vis afstand mellem Støvring og Skørping og først samles på det sted, hvor de to I-signaler står.

Der var med andre ord to standsignaler 17.10 i nordenden af Skørping station.

Og vi skal da også se "en rygende pistol";-).

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Sporplan Skørping station - nordenden. 21. juni 1974; rettet 30. januar 1976. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

22 Juni 2002...

af jaer, 24/11 2011, 20:03 (4751 dage siden) @ Georg Schmidt

Dværgsignalet i spor 3 skal vel give dækning for spor 2, men hvornår er signalet opstillet? Før eller efter ophør af MFVJ ?

/Jan

22 Juni 2002...+ noget 1954

af h087 ⌂, køge, 26/11 2011, 03:10 (4749 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

hej
Skørping 1956

[image]

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Ellidshøj 1954

af h087 ⌂, køge, 26/11 2011, 03:48 (4749 dage siden) @ Tommy Nilsson

hej
og Ellidshøj 1954

[image]

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak