Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Vamdrup - Vojens (Generelt)

af KimC, 19/11 2011, 13:46 (4755 dage siden) @ Fysikeren

Kunne det, hvis jeg har ret, give mening at bygge den etape før de andre, og dermed må lidt ekstra kapacitet? Det korte dobbeltspor vil være omkring der hvor 9xx- og 57xx-togene krydser hinanden, og vil evt. give dem mulighed for at krydse i fart.

I "gamle dage" da der var enkeltspor hele vejen mellem Padborg og Vamdrup, krydsede togene altid i Hovslund, og en sjælden gang Bolderslev. Det var yderst sjældent man krydsede i Farris og Sommersted, men det forekom da. I den tid jeg køre meget den vej, har jeg aldrig oplevet at krydse med nogetsomhelst i Hjordkær.
Så kom doppeltsporet, og nu krydser man minst et af stederne i Farris eller Sommersted, og ikke sjældent begge steder. Til gengæld sker det ret sjældent at man møder andre tog på strækningen mellem Tinglev og Vojens. Man kan jo også fint etablere sporspærring i et spor med henblik på testkørsler uden at det generer driften.

At etablere doppeltspor mellem Tinglev og Vojens var hensigtsmæssigt efter den daværende køreplan. Med den nuværende køreplan kunne man have undværet det doppletspor mod at få doppletspor Vamdrup - Vojens i stedet, de få krydsninger der ville være syd for Vojens kunne de tidligere krydsningsstationer sagtens have klaret.

Om man kan undvære det ekstra spor fordi Fehmarnforbindelsen "snart" står færdig tvivler jeg på. Jeg vil se den Fehmarnforbindelse tage sin del af læsset, dvs at også tyskerne udbygger og moderniserer de faste anlæg på tysk jord, før jeg tor at transitgodstrafikken gennem Jylland forsvinder. Der kunne jo også opstå nytænkning - således at folk der stiger på toget i Aarhus ikke automatisk kun skal til København, men feks kunne have glæde af en direkte forbindelse til Hamburg, og evt videre - lidt oftere end nu?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak