dengang Nordpilen kørte med dansk materiel?? (Generelt)
Hvad angår de danske vogne i de udenlandske løb, så er det klart mit indtryk, at B-vognene var meget populære syd for grænsen (ihvertfald efter moderniseringen)
Jeg har hørt mange historier fra tyskere, der benyttede AB vognen fra Hoek Van Holland til København, og der bliver kun talt positivt om komforten.
Dette er også forståeligt, idet de danske vogne på daværende tidspunkt havde en langt større komfort på 2. klasse end deres tyske søskende, og som tidligere passager på netop holland-toget kan jeg også kun bekræfte, at man sov RIGTIG godt i AB vognen.
En anden ting jeg foreslog navne på togene, jeg tænker på hvorfor gik disse tognavne af mode??
Nordpilen, Skandiapilen, Øresundspilen, Neptun, Hansaekspress, Københavns ekspress, Hamburg
ekspress, Måske er det mig der er et sentimentalt gammel fjols, men jeg syntes faktisk det er
gode navne der referer til vores region i Europa.
Med venlig hilsen
Bent Jensen
Gadstrup
Nattogsdelen København - Basel kaldes for "Aurora", imens nattogsdelen København - Amsterdam kaldes "Borealis"
De navne er dog en anelse kedelige og upersonlige. Denne type navne giver ikke meget "personlighed" til togene.
Ost-West-Express er også blevet til "Jan Kiepura"
Dette tog har dog sine egne vogne. Så der har man i det mindste valgt at gøre noget særligt ud af det.
Hvis man vil tilbage til de mere prægtige tog-navne, så skal man tage en tur til Rusland.
Der har de vigtige eksprestog stadig gode navne som "Røde Pil", "Nevsky Express", "Trans Mongolia Express" osv.