Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

dengang Nordpilen kørte med dansk materiel?? (Generelt)

af Hedegaard, 18/11 2011, 00:10 (4756 dage siden) @ Ekaeli007

Hvad angår de danske vogne i de udenlandske løb, så er det klart mit indtryk, at B-vognene var meget populære syd for grænsen (ihvertfald efter moderniseringen)
Jeg har hørt mange historier fra tyskere, der benyttede AB vognen fra Hoek Van Holland til København, og der bliver kun talt positivt om komforten.
Dette er også forståeligt, idet de danske vogne på daværende tidspunkt havde en langt større komfort på 2. klasse end deres tyske søskende, og som tidligere passager på netop holland-toget kan jeg også kun bekræfte, at man sov RIGTIG godt i AB vognen.

En anden ting jeg foreslog navne på togene, jeg tænker på hvorfor gik disse tognavne af mode??

Nordpilen, Skandiapilen, Øresundspilen, Neptun, Hansaekspress, Københavns ekspress, Hamburg

ekspress, Måske er det mig der er et sentimentalt gammel fjols, men jeg syntes faktisk det er

gode navne der referer til vores region i Europa.


Med venlig hilsen


Bent Jensen
Gadstrup

Nattogsdelen København - Basel kaldes for "Aurora", imens nattogsdelen København - Amsterdam kaldes "Borealis"

De navne er dog en anelse kedelige og upersonlige. Denne type navne giver ikke meget "personlighed" til togene.
Ost-West-Express er også blevet til "Jan Kiepura"
Dette tog har dog sine egne vogne. Så der har man i det mindste valgt at gøre noget særligt ud af det.

Hvis man vil tilbage til de mere prægtige tog-navne, så skal man tage en tur til Rusland.
Der har de vigtige eksprestog stadig gode navne som "Røde Pil", "Nevsky Express", "Trans Mongolia Express" osv.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

På Skinnecykel i Danmark Og Sverige

På Skinnecykel i Danmark Og Sverige. Pris 90 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak