Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Y-togen i Tyskland och polen? (Generelt)

af Niels Munch, 31/10 2011, 16:23 (4773 dage siden) @ Filip K

Hej Filip K,

Kun ét Y-tog (3-vogns) befinder sig - mig bekendt - hos ARRIVA-PCC i Polen.

Der er vist ikke rørt meget ved Y-togene henstillet i Meyenburg.

"Nogen" har fostret en idé om turisttog på de stadig intakte dele af industrispornettet i Ruhr-området med tog bygget hos DUEWAG:

http://www.rt-ruhrtrain.de/ .

På hjemmesiden viser de bl.a. et manipuleret foto af ARRIVA-PCCs polske tog, se:

http://www.ruhrtrain.de/html/fahrzeuge.html

Denne hjemmeside er dateret 05.07.2009.

Initiativtagernes rådgiver beskriver imidlertid er projekt baseret på DUEWAGs hollandske version af VT628 kaldet DH2, se:

http://duk-prozessoptimierung.de/realisierungsstand-des-ruhrtrain/
http://duk-prozessoptimierung.de/projektmanagement-ruhrtrain-2/ .

Hjemmesiden er dateret 27. hhv. 30.05.2011.

Projektet skulle være løbet af stabelen pr. 01.09.2011; men intetsteds kan jeg se, det er sket.

De samme idéfolk står tilsyneladende bag projektet "Railworld Gelsenkirchen":

http://www.railworld-themenpark.de/index.html ,

der vist stadig kun er tankespind.....


Det kunne i øvrigt være interessant at få kastet lys over, hvem der nu ejer Y-togene i Meyenburg.

Efter DBs overtagelse af ARRIVA er sidstnævntes jernbaneaktiviteter i Tyskland jo overdraget til italienske NETINERA, herunder også Prignitzer Eisenbahn og Werk Neustrelitz ("ARRIVA-Werke Nord").

ARRIVA-PCC i Polen er imidlertid på DB ejerskab.

M.v.h.
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Østre Gasværk
Østre Gasværk

I jernbanekredse er Østre Gasværk mest kendt for sin unikke jernbane og de 3 små engelske sadeltanklokomotiver, der i over 70 år skubbede kulvogne op til de store retortovne. Her er historien om Østre Gasværk med fokus på værkets interne jernbane og det rullende materiel.

Læs mere

Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak